به گزارش رکنا،گذراندن دوران بارداری ممکن است برای زنان شاغلی که بخشی از هزینۀ زندگی خانواده خود را تأمین می‌کنند، نگرانی‌هایی ایجاد کند؛ طول مدت مرخصی زایمان، دستمزد ایام مرخصی زایمان همچنین وضعیت کاری آن‌ها بعد از پایان مرخصی زایمان، دغدغه بسیاری از زنان باردار شاغل است.

کشور آلمان تمهیدات و تسهیلات ویژه‌ای را برای مادران و پدران شاغلی که صاحب فرزند می‌شوند، در نظر گرفته است تا با استفاده از این تسهیلات، وظیفه خود را در قبال نوزاد خود به نحو احسن انجام دهند.

مجلس آلمان در سال ۱۹۶۸ قانونی را به نام"Mutterschutzgesetz"، به منظور حمایت از مادران شاغل به هنگام بارداری تصویب کرد؛ براساس این قانون، مادران شاغلی که باردار هستند، می‌توانند قبل از زایمان و بعد از زایمان از مرخصی با حقوق استفاده کنند.

از دیگر حمایت‌های این قانون، امنیت شغلی است که برای مادران فراهم می‌آورد؛ مادرانی که از مرخصی زایمان و تربیت فرزند استفاده می‌کنند، از بازگشت خود به محل کارشان اطمینان دارند.

در سیستم آلمان، پدر و مادری که صاحب فرزند می‌شوند، نسبتاً از تسهیلات برابری برخوردار می‌شوند! در این کشور، مادران و پدران از حق مرخصی یکسان برخوردارند؛ قوانین موجود در آلمان به پدر و مادر این امکان را می‌دهند تا زمان مشخصی را به خانواده خود اختصاص دهند.

پدر و مادر، هر دو تحت یک سیستم به نام "elternzeit" (مرخصی مشترک والدین) قرار می‌گیرند؛ بر این اساس، پدر و مادر می‌توانند به مدت ۱۲ ماه از مرخصی مشترک والدین استفاده کنند؛ این مرخصی نشان‌دهنده اشتراک والدین در مراقبت از کودک تازه متولد شده است.

در ضمن، مادران علاوه بر مرخصی مشترک والدین، ۶ هفته مرخصی اجباری قبل از زایمان و ۸ هفته پس از آن دارند؛ این مرخصی اجباری بوده و تمامی مادران، شامل این قانون می‌شوند.

مادران و پدران می‌توانند به دلخواه خود از این مدت ۱۲ ماهه در هر زمانی تا ۳ سالگی کودک استفاده کنند همچنین این مرخصی توسط قانون حمایت می‌شود و والدین از امنیت شغلی برخوردار هستند بنابراین مادران و پدران می‌توانند اطمینان داشته باشند که شغل آن‌ها تا زمانی که در مرخصی هستند، پابرجا است.

در این قانون تبصره‌ای وجود دارد که مادران و پدرانی که فرزند سوم خود را بدنیا می‌آورند، مرخصی ۲۴ ماهه شامل حال آن‌ها می‌شود!

همچنین در آلمان، مادر و پدرانی که در مرخصی هستند "کمک هزینه والدین" هم شامل حال آن‌ها می‌شود؛ این کمک هزینه به والدین آلمانی توسط دولت پرداخت می‌شود و بسته به درآمد کارمند، از ۳ هزار یورو تا ۱۸ هزار یورو متغیر است.

این کمک هزینه در ۱۲ ماه پرداخت می‌شود و مادران و پدرانی که ۲۴ ماه مرخصی دارند باید درخواست جداگانه‌ای برای دریافت کمک هزینه بدهند؛ با بررسی دولت و اجازه مسئولان، والدین می‌توانند از کمک هزینه دولتی استفاده کنند.

برای فعال شدن مرخصی والدین، چند مرحله ضروری است؛ در قدم اول، والدین باید کارفرمای خود را از بارداری و تاریخ مورد انتظار زایمان آگاه کنند؛ آن‌ها موظفند ۷ هفته قبل از زمان زایمان، درخواست مرخصی خود را کتباً اعلام کنند.

در مرحله دوم، کارفرما باید اطلاعات را به دفتر "حفاظت از اشتغال" و دفتر "نظارت بر تجارت" ارسال کند؛ هر دو دفتر اطمینان حاصل می‌کنند که تمام مقررات به درستی همانگونه که برای کمک به کارفرما و کارمند مناسب است، درنظر گرفته شده باشد.

سپس بعد از اطمینان حاصل شده، با درخواست مرخصی والدین موافقت می‌شود؛ آن‌ها می‌توانند برای مراقبت و تربیت کودکان خود بدون هیچ نگرانی و دغدغه‌ای، از مرخصی ۱۲ یا ۲۴ ماهه خود استفاده کنند.

رشد و توسعه انسانی در جوامع نیاز به حمایت‌های دولتی دارد و در این راستا، کشور‌های مختلف دنیا سعی کرده‌اند با ارائه راهکار‌هایی تشویقی، خانواده‌ها را به فرزندآوری ترغیب کنند؛ از جمله این روش‌ها باید به مرخصی زایمان برای پدر‌ها اشاره کرد که نقش حضور موثر آن‌ها نه‌تن‌ها به‌عنوان یاری‌رسان همسر در حساس‌ترین دوره عمرش، بلکه در سال اول تولد فرزند هم به لحاظ علمی اثبات شده است.

حمایت‌های قانونی دولت آلمان، باعث شده تا والدین بدون هیچ دغدغه‌ای به تربیت کودکان و رشد انسانی جامعه آلمان بپردازند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 513822 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟