قلیان کشی دختران و زنان جوان / صمیمیتی آزاردهنده

آمارهای کشوری نشان می دهد ۲۴ درصد مردان سیگار مصرف می‌کنند که این رقم در بین زنان ۲ تا ۴ درصد است و میزان مصرف قلیان آمار رسمی وجود ندارد اما مطالعات نشان می‌دهد که ۲۵ درصد دانشجویان ما تجربه یک بار مصرف قلیان را دارند.
مصرف قلیان در سال‌های اخیر ۴ تا ۵ برابر افزایش یافته و این ماده دخانی در میان زنان ایرانی بیشتر مصرف می شود و می توان آن را دربچه ورود به اعتیاد دانست.
اکنون تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات دخانی بیش از پیش زنان را هدف هجوم تبلیغات فریبنده و جذاب خود قرار می دهند، زیرا زنان علاوه بر اینکه خود می توانند در شمار مصرف کنندگان جدید درآینده، الگوی مناسبی برای استعمال مواد دخانی سایر اعضای خانواده خواهند شد.
ترویج مصرف قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی در خانواده، یکی از ترفند هایی است که تولیدکنندگان و عرضه کنندگانِ محصولات دخانی برای فروش بیشتر، به کار می بندند.
ترفندهای صنایع دخانی برای جذب زنان
رضا کریمی کارشناس مبارزه با دخانیات در این زمینه  می‌گوید: صنایع دخانی برای جذب مصرف کنندگان بیشتر از بین نوجوانان و جوانان به ویژه دختران و زنان جوان، از تبلیغات نادرست بسیاری کمک می گیرند.
وی ادامه می دهد: احساس جذاب شدن، مورد توجه بودن، مستقل شدن، بزرگ شدن، اجتماعی شدن، پذیرفته شدن توسط همسالان، الگو گرفتن از هنرپیشه ها، بعضی باورهای غلط مثل اینکه قلیان و سیگار باعث رفع عصبانیت، خستگی، رفع دلشوره، تقویت ذهن و یا هضم غذا می شود و ساده انگاری در مورد مصرف قلیان به عنوان یک ماده دخانی کم خطرتر از سیگار، در حالی که قلیان کم خطر نیست و هر وعده مصرف آن تقریباً با مصرف ۴۰ تا ۸۰ نخ سیگار برابری می کند از ترفندهای صنایع دخانی برای جذب زنان است.
کریمی ادامه می دهد: علاوه بر تبلیغات صنایع دخانی، موارد دیگری نیز به افزایش مصرف قلیان در جامعه دامن می زنند که از آن جمله می توان به عرضه روزافزون و شایع مواد دخانی در اماکن تفریحی، رستوران ها و قهوه خانه ها، استفاده از قلیان به عنوان یک وسیله تفریحی و بی ضرر، تبلیغات فریبنده در مورد قلیان و تنباکوهای میوه ای و معطر، تغییر مصرف قلیان از شکل سنتی در سنین بالا به شکل مدرن در سنین پایین تر، دردسترس بودن و ارزان بودن انواع مواد دخانی، مصرف سیگار و قلیان توسط سایر افراد خانواده، وجود تنش ها و ناهنجاری های خانوادگی در خانواده های بی ثبات و فقدان حمایت های خانوادگی، نداشتن مهارت های زندگی لازم برای مقابله با استرس ها و ناملایمات زندگی؛ از جمله مهارت "نه گفتن" و نداشتن اعتماد به نفس کافی اشاره کرد.
عوارض مصرف دخانیات در زنان
کریمی تصریح می کند: مصرف قلیان باعث برو ز سرطان های دهان، حلق، حنجره، مری، معده، مثانه، چروک شدن پوست و زرد شدن دندان ها و غیره می شود که این بیماریها در زنان، سریع تر و در سنین پایین تر ایجاد می شود و شایع تر است.
وی می‌گوید: به عنوان مثال زنان، با تماس با مقدار کمتری از دود قلیان، به سرطان ریه مبتلا می شوند و یا یک نوع سرطان ریه (آدنوکارسینوما) در زنانی که مواد دخانی می کشند شایع تر از مردان است.
مینا رابعی متخصص زنان نیز در این زمینه می‌گوید: استفاده از دخانیات در دوران حاملگی، باعث بروز مشکلات حین زایمان، کاهش میزان شیردهی، تولد نوزاد کم وزن و مرگ ناگهانی نوزاد می شود و حتی ممکن است در درازمدت بر رفتار کودک تأثیر گذاشته و منجر به افزایش استعداد اعتیاد به نیکوتین در سال های بعدی زندگی شود.
وی ادامه می دهد: سرطان گردن رحم، بیماری های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان پستان، از دیگر عوارض استعمال دخانیات در زنان است.
زنان و پیشگیری از استعمال دخانیات
رابعی با بیان اینکه زنان با توجه به نقش خود در مدیریت خانواده و تأثیرگذاری به عنوان الگوی رفتاری نوجوانان و جوانان، می توانند با افزایش آگاهی خود در مورد مضرات استعمال دخانیات و انجام اقداماتی دراین زمینه، مانع از پیشرفت روند گسترش مصرف دخانیات در جامعه شوند، توصیه می کند: فرهنگ سازی در مورد مضرات مصرف مواد دخانی در میان زنان باید در جامعه نهادینه شود زیرا هر روز شاهد افزایش مصرف سیگار و قلیان بویژه در میان دختران جوان هستیم که تاسف آور است.
این پزشک تاکید می کند: زنانی که سیگار یا قلیان می کشند باید مصرف خود را کاهش داده و برای ترک آن تلاش کنند.
رابعی می افزاید: زمانی را برای تفریح کردن در نظر بگیرید و تلاش کنید تفریحات سالمی برای خانواده خود تأمین نمایید. فراموش نکنید که قلیان، یک وسیله تدخینی است، نه تفریحی و مضرات سیگار و قلیان را به اعضای خانواده آموزش دهید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 490177 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟