به گزارش رکنا، آموزش تمام و کمال یک یا چند رشته موسیقی یا ورزشی، انجام آزمون‌های مستمر هوش یا ارائه انواع آموزش‌های مهارتی جانبی در کنار کلاس‌های درس که البته کسی نمی‌تواند منکر خوب و مفید بودن آنها شود و بگوید بد است و نباید در مدارس ارائه شود؛ اما می‌توان و باید آرزو کرد که همه آنها روزی در تمامی مدارس (دولتی یا غیردولتی) کشور جاری و ساری و عدالت آموزشی برای همگان برقرار شود؛ آرزویی که با این شرایط محال می‌نماید.

عدالت آموزشی کجاست؟

واقعیت موجود نشان می‌دهد شکاف طبقاتی که طی سال‌های گذشته مظاهر خود را در بخش‌های مختلف جامعه نشان داده اینک و از چند سال پیش بیشتر وارد مدارس و حوزه تعلیم و تربیت شده است.

وقتی هم پای صحبت مدیران آموزشی می‌نشینیم حرف‌های تکراری همه این سال‌ها را تکرار می‌کنند؛ کمبود اعتبار از یکسو و تقاضای بالا چه در تعداد دانش‌آموز و چه در شمار معلمان حقوق بگیر سبب شده کیفیت آموزش در مدارس دولتی روز به روز افت کند و به جایی برسد که مدارس غیردولتی وارد میدان شوند و جور آنها را بکشند.

اما در واقع این معادله را طور دیگری هم می‌توان و می‌شد دید؛ در همه سال‌های گذشته تمامی توجهی که باید به حوزه تعلیم و تربیت می‌شد که با هدایت عالی، نظام آموزشی مدیریت شده به شکل یکسان هم دانش و هم مهارت‌های زندگی را به دانش‌آموزان به طور رایگان اما اصولی ارائه کند، محقق نشد و در ازای آن، به افراد مختلف از جمله برخی مدیران آموزش و پرورش (شاغل یا بازنشسته) مجوز دادند تا مدارس غیردولتی تأسیس کنند و کار را به جایی برسانند که نظام تعلیم و تربیت کشور هم اینک به این وضعیت طبقاتی برسد و وقتی هم به مسئولان متولی آموزشی اعتراض می‌کنیم، طلبکارانه جواب می‌دهند که «اگر به مدیران آموزش و پرورش که از تجربه لازم طی سال‌های مختلف برخوردارند مجوز ندهیم، به چه کسانی مجوز تأسیس مدارس غیردولتی بدهیم؟».

و معلوم نیست اگر وضعیت آموزشی در مدارس دولتی اینک به اینجا رسیده، از چه فرد یا افرادی باید توضیح خواست که چرا گذاشته اند طی همه سال‌های گذشته وضعیت به اینجا برسد.

زمانی که صدای اعتراض‌ها به عملکرد برخی مدارس غیردولتی بالاتر می‌رود پاسخ رنج‌آور دیگری هم می‌دهند و می‌گویند: «وقتی مردم دوست دارند فرزندشان را به مدارس غیردولتی بسپارند چون کیفیت مناسب‌تر دارد، چرا کسی باید نگران یا معترض باشد؟» و البته باز کسی به این پرسش ساده جواب نمی‌دهد که خانواده‌هایی که دستشان به دهانشان می‌رسد با وضعیت کنونی و موجود مدارس دولتی، چرا از این مدارس استقبال نکنند؟

اگرچه این رشته سر دراز دارد و از کلیات موضوع مدارس غیردولتی گران‌قیمت با شهریه‌های چند ده میلیونی و نظام آموزشی در سطح کلان که بگذریم به موضوع این روزهای تبلیغات برخی مدارس لاکچری در شهر تهران برای ثبت‌نام می رسیم که بیشتر آنها در مناطق مرفه‌نشین و شمال پایتخت قرار گرفته‌اند و مرور کیفیت این تبلیغات نشان می‌دهد که تنها افراد ثروتمند جامعه می‌توانند فرزندانشان را به این نوع مدارس بفرستند.

اردوهای خارج از کشور اروپاگردی در واقع از جمله برنامه‌های برخی مدارس غیردولتی در پایتخت است که اولیای دانش‌آموزان به طور مثال برای سفر به کشور سوئد ۳۰ میلیون تومان و برای دیدن شهر پاریس ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌کنند و این هزینه‌ها اضافه بر هزینه‌های شهریه‌هایی است که خود گران‌تر از تعرفه مصوب گرفته می‌شود.

 در این نوع مدارس که به تفصیل به برخی شرایط ثبت‌نامشان در ادامه گزارش پرداخته شده، دانش آموزان باید یک نوع موسیقی را به صورت تخصصی آموزش ببینند، آموزش زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی مثل شنا، یوگا، زومبا (نوعی حرکات منظم ورزشی) یا… و نیز آموزش کامیپوتر از جمله خدمات به شمار می‌رود.

گفته می‌شود شهریه دریافتی این نوع مدارس در مقطع ابتدایی ۱۵ میلیون تومان، متوسط اول ۱۹ میلیون تومان و متوسطه دوم ۲۳ میلیون تومان است و به نظر هم می‌رسد که همین رویکردها در اخذ شهریه سبب برخورد وزارت آموزش و پرورش شده است.

این نوع مدارس غیردولتی به دانش آموزان خود خدمات ویژه و خارج از عرف ارائه می‌دهند، تبلیغات گسترده‌ای نیز از این خدمات شامل کلاس‌های فوق برنامه علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، مهارت‌آموزی، آموزش یک یا چند زبان خارجی، اردوهای داخل و خارج از کشور، روش‌های نوین و شیوه‌های آموزشی خاص مبتنی بر استانداردها و روش‌های بین المللی دارند.

این مدارس که گاهی به صورت مجتمع‌های آموزشی یا زنجیره‌ای در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند و با عنوان برند شناخته می‌شوند علاوه بر آزمون ورودی و مصاحبه به گونه‌های مختلف با تبلیغات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ضمن معرفی اقدامات و برنامه‌های متنوع و مختلف خود نسبت به مدارس عادی سعی دارند دانش آموزان بیشتری جذب کنند.

برخی والدین ثروتمند نیز که به دنبال فضا و کیفیت آموزشی برتر برای فرزندان خود هستند، حاضرند مبالغ سنگین این مدارس را متحمل شوند.

تشریح امکانات بعضی مدارس

بررسی‌ها  نشان می‌دهد یک مجتمع آموزشی غیردولتی دخترانه واقع در منطقه ۲ تهران فعالیت‌های خود را اینگونه معرفی می‌کند: «خانواده گرامی و دانش آموز عزیز! آینده در اختیار کسانی است که در لحظه تصمیم‌گیری انتخابی درست دارند، برای رسیدن به هدف خود تلاش می‌کنند و از راهنمایی افراد باتجربه بهره می‌گیرند. این مجتمع افتخار دارد با بیش از یک دهه فعالیت در امر آموزش و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان از پیش دبستان تا پیش دانشگاهی در محیطی خلاق و پویا، آموزش از طریق پژوهش، ایجاد محیطی شاد و دور از استرس شرایطی را فراهم آورد تا دانش آموزان این مرز و بوم آموزش را در بستر پژوهش و خلاقیت کسب کنند».

مدرسه دخترانه ابتدایی غیردولتی دیگری در منطقه یک تهران امکانات فوق برنامه و پرورشی متنوعی دارد که آموزش کامپیوتر، رشته‌های ورزشی، تئاتر، برگزاری اردوهای تفریحی و ورزشی، علمی و مطالعاتی، حضور در مسابقات ورزشی، علمی، آموزش خوشنویسی، موسیقی، رباتیک و لگو، آموزش مهارت‌های زندگی، ارائه الگوهای تدریس نوین، ارتباط مستمر مشاوران با اولیا، معاینات مستمر پزشکی، برگزاری جشن‌های ملی و مذهبی از جمله آنهاست.

مجتمع آموزشی دخترانه غیردولتی دیگری در منطقه ۲ تهران شامل مقاطع پیش‌دبستان، دبستان، دوره‌های اول و دوم متوسطه، رشته علوم انسانی، هنرستان، مدرسه بین الملل که هوشمندسازی شده دارای امکانات و خدماتی از جمله آزمایشگاه‌های فیزیک، زیست، شیمی، اتاق بازی، کلاس‌های فوق برنامه ریاضی، علوم و تیزهوشان، کلاس‌های جبرانی، فوق برنامه هنری، زنگ پژوهش (نجوم، سازه ماکارونی، هوافضا)، آموزش زبان‌های خارجی (فرانسه، آلمانی) و امکانات ورزشی؛ ایروبیک، پاتیناژ (اسکیت روی یخ)، استخر، سالن ژیمناستیک، کتابخانه، نمازخانه و رستوران است.

برگزاری آزمون‌های مستمر، استعدادیابی با استفاده از هوش چندگانه، گاردنر (نوعی تست هوش) و مشاهدات بالینی-تخصصی از دیگر امکانات این مجتمع است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط تعداد دانش آموز در هر کلاس ۲۳ نفر و شهریه کلاس هفتم بدون سرویس و غذا ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای سال تحصیلی ۹۸-۹۷ بوده است.

دبیرستان و پیش‌دانشگاهی دخترانه غیردولتی دیگری در این منطقه، آزمون ورودی و مصاحبه حضوری دارد که مدرسه کنکور، مشاوره و برنامه‌ریزی، پانسیون مطالعاتی، برگزاری آزمون‌های هماهنگ کشوری، اردوی عید، دوره‌های ترمیک زبان انگلیسی، رباتیک، تشریح، المپیاد ریاضی، آموزش طراحی و برنامه نویسی کامپیوتر، آزمون آنلاین، کلاس آنلاین، ورزش تخصصی و عمومی، کارگاه رباتیک، کافه کتاب، سالن‌های غذاخوری، ورزشی، کنفرانس و مطالعه، زمین والیبال و چمن مصنوعی از جمله خدمات و امکانات این مدرسه است.

یک مجتمع آموزشی دخترانه نیز در منطقه یک شهر تهران با ۲۵ سال سابقه در زمینه آموزش، عضو مدارس سازمان بین‌المللی IB (سازمان آموزشی بین المللی) است، فضای آموزشی، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه، سایت کامپیوتر، مجموعه ورزشی، اردوگاه، گالری و آمفی‌تئاتر، خانه فرهنگ و هنر، خانه سلامت، بخش بین الملل، برگزاری آزمون‌های بین المللی زبان‌های خارجی از جمله امکانات این مجتمع آموزشی است.

در تبلیغات این مجتمع مرور می‌کنیم: بخش بین الملل این مجتمع آموزشی با بیش از هشت سال سابقه با بهره‌وری از سیستم آموزشی IB برای خدمت رسانی به جامعه بین المللی مقیم ایران تشکیل شده، این مجموعه با مساحتی بیش از یکهزار و ۴۰۰ متر مربع، دارای ۲ استخر (یکی برای دانش آموزان بزرگ‌تر و دیگری برای دانش آموزان کوچک‌تر)، یک ورزشگاه ۷۰۰ متری چند منظوره، سه آزمایشگاه، ۲ کتابخانه، سالن باله، سالن اجتماعات برای نمایشنامه‌ها و سایت کامپیوتر است که تمام دانش آموزان بخش بین الملل می‌توانند از این امکانات بهره ببرند.

کلاس‌های بخش بین الملل با فضایی وسیع مجهز به تخته هوشمند، کامپیوتر و اینترنت است.

در بخش بین الملل تمامی معلمان و کادر آموزشی به زبان انگلیسی مسلط و دارای گواهینامه آموزش IB هستند. این بخش در حال توسعه قرار دارد و در حال حاضر از پیش دبستان تا پایه یازدهم پذیرای دانش آموزان است.

این مجتمع آموزشی برای ثبت نام در رشته علوم انسانی برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸؛ تعداد محدودی دانش آموز با آزمون ورودی در رشته علوم انسانی (پایه دهم) را ثبت نام می‌کند که شرایط پذیرش؛ معدل نیم سال اول پایه نهم حداقل ۱۹، ۵۰، نمره دروس ریاضی، ادبیات و عربی حداقل ۱۹ و انضباط ۲۰ است.

مدرسه غیردولتی دیگری در منطقه ۲ تهران با شعار «مدارسی از جنس خوشبختی و موفقیت»، فیلم‌های تبلیغاتی را از امکانات و خدمات خود در فضای مجازی منتشر کرده است که در این فیلم‌ها از زبان دانش‌آموزان این چنین مطرح شده؛ «ما در اینجا تمرین سخنرانی می‌کنیم تا برای آینده آماده شویم، ما در این مدرسه کلاس‌های خودشناسی داریم تا اعتماد به نفس و خودباوری ما بالا برود، در مدرسه ما کلاس‌های یادگیری کامپیوتر و زبان انگلیسی اجباری است، سخت است اما به نفع ماست».

همچنین دانش آموزان در این فیلم بیان می‌کنند: «برای انتخاب رشته و سرنوشتمان، ۶ ماه کلاس استعدادسنجی و معرفی رشته داریم، درست است که ما بهترین معلمان را داریم اما ما داریم برای زندگی آماده می‌شویم، تمام کارهای اجرایی مدرسه مثل برگزاری جشن‌ها و برنامه‌ها به عهده خود ما بچه هاست، ما حتی کلاس‌هایمان را خودمان نظافت می کنیم».

شنیده شده که شهریه این مدرسه کمتر از ۲۵ میلیون تومان نیست.

در این مدرسه دانش آموزان سالی پنج تا هفت جلد کتاب غیردرسی می‌خوانند و پرورش انسان‌ها با محوریت خوشحالی و خوشبختی با توجه به تمام ابعاد آنها علم، هنر، اخلاق، روح، سلامت جسمی و پرورش و قدرت بخشی به انسان‌ها با احترام به اصول راست گویی، تعهد، سخت کوشی، پاکیزگی، قدرت و احترام، به چالش درآوردن خود با سرمایه گذاری روی چالش‌های جدید، موفقیت علمی و ساخت پایه‌های علمی از جمله اهداف و مأموریت‌های این مدرسه اعلام شده است.

چشم انداز مجتمع آموزشی پسرانه غیردولتی در منطقه ۶ تهران نیز تلاش برای تحقق آموزش و پرورش نوین، علمی، فن‌آورانه و ارزش‌های دینی؛ همان آموزش و پرورش بنا شده بر چهار ستون یادگیری، دانستن، زیستن و با هم زیستن است.

برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در این مجتمع «با رویکرد سواد علمی و فن‌آورانه و با محوریت فعالیت و کُنش‌های دانش آموزان در پرتو هدایت آموزگار، به جهت کسب دانش جدید و کاربست آن، متناسب با شرایط و مقتضیات رشدی دانش آموز» است.

دپارتمان زبان انگلیسی، باشگاه‌های فرهنگی، دارالقرآن، داستان نویسی، رادیو مدرسه، سرود، نمایش، موسیقی، عکاسی، فعالیت‌های فوق برنامه مثل هنر، آموزش مهارت‌های زندگی، خلاقیت و کارآفرینی، واحد بهداشت و سلامت، مشاوره و روان شناسی از جمله امکانات و خدمات این مجتمع آموزشی است.

گفته شده که شهریه این مجتمع آموزشی برای پایه هشتم حدود ۱۶ میلیون تومان بدون هزینه سرویس است.

پیش دبستانی و دبستان دخترانه‌ای نیز در منطقه پنج تهران نیز مجهز به سایت، آزمایشگاه، نمازخانه و دوربین‌های مداربسته و ناهارخوری است؛ آموزش مهارت‌های زندگی، دپارتمان مشاوره و برگزاری جلسات متعدد آموزش خانواده با حضور اساتید مجرب، بهره گیری از امکانات هوشمند و آموزش الکترونیکی دروس، آموزش مفاهیم ریاضی به صورت بازی موسوم به «i.math» در دوره پیش دبستان و پایه اول، اجرای پروژه بازی-یادگیری در دوره اول ابتدایی، آموزش مفاهیم ذهنی ریاضی (چرتکه) در پایه‌های دوم تا چهارم، برگزاری کلاس‌های پیشرفت تحصیلی در پایه پنجم و ششم، انجام تکالیف درسی در مدرسه (اجرای طرح کیف در مدرسه)، برگزاری کلاس‌های ترمیک زبان انگلیسی دوره پیش دبستان و پایه اول تا ششم، آموزش معکوس دروس، آموزش مفاهیم قرآنی در دوره پیش دبستان و پایه اول تا ششم و برگزاری کارگاه‌های هنر و خلاقیت از جمله خدمات و فعالیت‌های این مدرسه است.

فراوانی جمعیت دانش آموزی

براساس آمارهای اعلام شده ۱۱ درصد از جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزان کشور در ۱۴ هزار و ۸۰۰ مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند که در شهر تهران نیز ۱۸ و نیم درصد از جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش آموزی در بیش از یکهزار و ۷۱۶ مدرسه غیردولتی درس می‌خوانند.

بیشتر مدارس غیردولتی پایتخت در مناطق یک تا ۶ واقع شده‌اند و مسئولان آموزش و پرورش سعی در توسعه کمی و کیفی این مدارس به ویژه در مناطق جنوبی به علت مشکل فضای آموزشی دارند اما شرایط اقتصادی فعلی را مانعی جدی برای این الگو می‌دانند.

انتساب برخی مدارس غیردولتی به مسئولان دولتی و حتی مسئولان آموزش و پرورش سخن دیگری است که برخی معتقدند این افراد با بهره‌مندی از رانت توانسته‌اند بهترین مدارس را با کیفیت آموزشی قابل قبول دایر کنند.

سخن والدین

یکی از اولیا درباره ثبت نام فرزند خود در پایه نهم مدرسه پسرانه غیردولتی در منطقه ۲ تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شهریه سال گذشته این مدرسه ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که اعلام شده امسال آموزش و پرورش شهریه مدرسه را ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده و مسئولان ۲ میلیون تومان هم به شهریه مصوب اضافه کرده‌اند.

وی گفت: زمانی که علت این اضافه شهریه را جویا شدم، مسئولان مدرسه اعلام کردند که این امر به دلیل امکانات مدرسه و کلاس‌های فوق برنامه (ورزشی، علمی و پژوهشی) در تابستان صورت گرفته، بنده هم گفتم که فرزند من نمی‌خواهد در این کلاس‌ها شرکت کند، مسئولان مدرسه گفتند که ما کاری کردیم که شرکت کند.

این مادر دانش آموز، امکانات آموزشی این مدرسه غیردولتی را مناسب ارزیابی و تصریح کرد: ساعت مدرسه از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ است که سال گذشته برنامه مدرسه طی سال طبق روال بود و یک یا ۲ بار کلاس جبرانی یا اردو داشتند.

یکی از دیگر از اولیا درباره تحصیل فرزند دختر خود در مدرسه غیردولتی به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: فرزند من دوره پیش دبستانی را در یک مدرسه غیردولتی در محدوده شهرک غرب گذراند که امکانات خوبی داشت اما کلاس‌های اول تا پنجم ابتدایی را در یک مدرسه غیردولتی که جزو چهار تا پنج مدرسه نمونه از نظر امکانات بود، تحصیل کرد.

وی گفت: این مدرسه غیردولتی ۲ زبانه (انگلیسی و فرانسوی) دارای امکاناتی از جمله استخر، صخره نوردی، آزمایشگاه، کلاس کامپیوتر، کلاس‌های هنری؛ موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایش خلاق بود و تمام دروس مثل علوم، ریاضی دپارتمان مخصوص داشتند، دانش آموزان این مدرسه از کلاس دوم ابتدایی براساس طرح شناور، برای هر درس، معلم مجزا داشتند.

این مادر دانش آموز ساعت کاری این مدرسه غیردولتی را ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ عنوان کرد و افزود: از نظر امنیت و امکانات رفاهی این مدرسه بسیار خوب بود اما شهریه آن بسیار بالا بود و فرزندم پایه ششم را به دلیل رضایت نداشتن از کیفیت آموزشی در مدرسه دیگری تحصیل کرد، آخرین شهریه حدود ۱۵ میلیون تومان پرداخت کردم اما اکنون دانش آموزان این مدرسه برای پایه ششم ۲۱ میلیون تومان و برای پایه هفتم ۲۴ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: معلمان این مدرسه باوجود داشتن مدارک بالا و دکترا، در انتقال مفاهیم به دانش آموزان توانایی لازم را نداشتند و در برخی موارد در کنار کتاب‌های درسی، کتاب‌های کار (کمک درسی) داشتیم و در طول این پنج سال کتاب‌های درسی را استفاده نکرده و نو به مدرسه تحویل می‌دادیم و می‌گرفتیم، تنها هزینه سیمی کردن برای والدین باقی می‌ماند و امتحان‌ها هم متفاوت از محتوای کتاب درسی رسمی و در سطح بالاتر بود.

این ولی دانش آموز اظهارداشت: پایه ششم فرزندم را در مدرسه غیردولتی در منطقه سه که شناخته شده بود، ثبت نام کردم و جمعیت کلاس درس از ۲۲ به ۱۴ نفر کاهش پیدا کرد و سایر اولیا می‌گفتند که معلم این پایه روش خوبی برای تدریس دارد و تمامی دانش آموزان او در آزمون ورودی پایه هفتم مدارس خاص و برند پذیرفته شدند.

وی گفت: برای پایه هفتم به دنبال مدرسه خوب برای فرزندم هستم، مدارس غیردولتی شاخص با امکانات و کیفیت آموزشی بالا شهریه‌هایی بیش از ۲۵ میلیون تومان دارند و همسرم نمی‌پذیرد که تجربه‌های گذشته را در رابطه با این مدارس داشته باشیم؛ مدرسه منتخب ما برای پایه هفتم، آزمون ورودی دارد، فرزندم در این آزمون شرکت کرده و ما منتظر اعلام نتیجه هستیم، شهریه این مدرسه حدود هفت میلیون تومان است.

این مادر دانش آموز افزود: با توجه به سن فرزندم که در دوران بلوغ است، جایگاه تربیتی و پرورشی مدرسه برای ما با اهمیت تر از آموزش است و مدرسه غیردولتی دیگری را هم در محدوده سعادت آباد برای فرزندم رزرو کردیم که شهریه این مدرسه بدون هزینه ناهار و سرویس حدود ۱۵ میلیون تومان است.

وی درباره ثبت نام فرزند پسر خود برای دوره پیش دبستانی در مدرسه غیردولتی در منطقه ۲ اظهارداشت: شیوه تدریس این مدرسه با مدارس غیردولتی دیگر متفاوت و سنتی‌تر است و دانش آموزان قابلی از نظر آموزشی و پرورشی در این مدرسه تربیت می‌شوند.

این ولی دانش آموز، شهریه این مدرسه را ۱۱ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: شهریه سایر مدارس غیردولتی در این دوره تحصیلی، ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان است، گفته شده که ۹۰ درصد دانش آموزان این مدرسه در دوره‌های بالاتر وارد مدارس برتر می‌شوند.

وی درباره بعضی از مدارس غیردولتی که با نام لاکچری شناخته می‌شوند، بیان کرد: این مدارس براساس امکاناتشان با این عنوان معرفی می‌شوند و برخی از آنها سفر خارج از کشور دارند، به عنوان مثال دانش آموزان فصل تابستان در پانسیون لندن ساکن می‌شوند و نرخ شهریه در این مدارس از ۲۴ تا ۲۷ میلیون تومان و یا حتی بیشتر است.

یکی از والدین نیز درباره ثبت نام فرزند خود در پایه دهم مدرسه دخترانه غیردولتی در منطقه ۲ تهران به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: براساس گفته مسئولان برای ورود به این مدرسه دانش آموز باید در سه مرحله شامل علمی، خلاقیت و روان شناسی مورد سنجش قرار گیرد. اگر دانش آموز در این آزمون‌ها قبول شد وارد مرحله مصاحبه و در صورت موفقیت در این مرحله وارد سیستم مدرسه می‌شود.

وی گفت: شهریه در این مدرسه برای ورودی دوره اول متوسطه حدود ۱۸ میلیون تومان است؛ زبان، کامپیوتر، پژوهش، کارآفرینی و خودشناسی، هنر، مدیتیشن، زومبا و استعدادسنجی از کلاس‌های فوق برنامه این مدرسه به شمار می‌رود.

پای صحبت برخی مسئولان مدارس غیردولتی

معاون آموزشی یک مدرسه پسرانه غیردولتی در دوره دوم متوسطه در محدوده شهرک غرب درباره شرایط ثبت نام در این مدرسه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: دانش آموزان برای ورود به این مدرسه باید شرایط علمی لازم شامل معدل بالای ۱۹ و نمره ۱۹ در دروس ریاضی و علوم را داشته باشند؛ مصاحبه‌ای با خانواده دانش آموزان برای اطلاع از شرایط اخلاقی، تربیتی، دیدگاه‌ها و انگیزه‌های آنان انجام می‌شود.

وی گفت: شرایط تحصیلی دانش آموز از مدارس پیشین استعلام می‌شود و بعد آزمون علمی به عمل می‌آید که در صورت قبولی در آن دانش آموز می‌تواند در مدرسه ثبت نام کند، این مدرسه برای دوره‌های ابتدایی و اول متوسطه آزمون ورودی ندارد و دانش آموزان از طریق ارزیابی‌های غیرعلمی و تست‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این معاون آموزشی افزود: این مدرسه غیردولتی امکانات خوبی دارد و حتی کلاس‌های درسی براساس علایق دانش آموزان در رشته‌های مختلف مانند معماری و رباتیک با تجهیزات لازم به صورت فردی هم برگزار می‌شود.

وی درباره شهریه مدرسه گفت: شهریه به ۲ صورت محاسبه می‌شود که در بخش مصوب آموزش و پرورش شامل ۲ بخش، شهریه تابستان و طی سال تحصیلی معمولاً ۱۰ تا ۱۱ میلیون است و بخش دیگر شهریه مربوط به هزینه‌های جاری است که انجمن اولیا و مربیان تعیین می‌کند که شهریه این مدرسه با توجه به هزینه‌ها ۱۳ تا ۱۷ میلیون تومان است.

این معاون آموزشی، مبلغ اجاره بهای ملک مدرسه غیردولتی را در تعیین شهریه مدرسه مؤثر دانست و افزود: به عنوان نمونه در محدوده شهرک غرب و سعادت آباد اجاره بهای ماهیانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است؛ اگر شهریه مدرسه‌ای ۱۲ میلیون تومان باشد باید یکصد دانش آموز جذب کند تا بتواند هزینه‌های جاری، حقوق پرسنل و… را بپردازدو در برخی موارد شاید ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان تنها هزینه پرداخت اجاره بها باشد.

وی گفت: از طریق رسانه‌ها شنیده می‌شود که برخی از مدارس غیردولتی شهریه‌هایی خارج از عرف دریافت می‌کنند، این شرایط مانند مدارس دولتی است که مسئولان می‌گویند این مدارس نباید از اولیا پول دریافت کنند اما در واقعیت این چنین نیست.

معاون آموزشی مدرسه ابتدایی دخترانه غیردولتی در منطقه ۲ تهران نیز درباره شهریه مدرسه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در این مدرسه ضمن مصاحبه با والدین و دانش آموز، سطح علمی دانش آموز با سوالات، نه برگزاری آزمون، سنجیده می‌شود و در صورت قابل قبول بودن ارزیابی‌ها، دانش آموز می‌تواند در مدرسه ثبت نام کند.

وی، آموزش زبان انگلیسی، بازی ریاضی، چرتکه، پژوهش، روبیک و اردو را از جمله کلاس‌های فوق برنامه این مدرسه عنوان کرد و گفت: شهریه مدارس غیردولتی امسال ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، شهریه این مدرسه سال گذشته ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که امسال بدون هزینه سرویس و ناهار ۱۴ میلیون تومان شده است؛ هزینه سرویس با توجه به مسافت از چهار تا پنج میلیون تومان متغیر و هزینه غذا ماهیانه ۲۵۰ هزار تومان است.

این معاون آموزشی افزود: شهریه برخی مدارس غیردولتی سال گذشته ۱۸ میلیون تومان بود که امسال ۲۵ میلیون تومان شده است، ساختمان و ظاهر برخی از این مدارس جذاب و شبیه دانشگاه یا مجتمع آموزشی لوکس است اما از لحاظ آموزشی کارایی لازم را ندارند و تنها هدفشان تجارت و جذب مشتری است.

وی درباره تبلیغات بعضی از مدارس با عنوان لاکچری نیز گفت: این مدارس ضمن داشتن آزمون، مصاحبه و آموزش ۲ یا سه زبان خارجی (انگلیسی، فرانسوی و آلمانی)، کلاس‌های فوق برنامه متفاوت و امکانات خوبی مانند استخر، سالن ورزشی یا اردوی خارج از کشور دارند که شهریه این مدارس ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

این معاون آموزشی افزود: با توجه به این شرایط مدارس، تحقق عدالت آموزشی دیگر معنا ندارد و هر کس که توان مالی خوبی داشته باشد می‌تواند از امکانات بهتری استفاده کند و متأسفانه دانش آموزان ضعیف از لحاظ هوشی و مالی در کلاس‌های پرجمعیت تحصیل می‌کنند که مناسب نیست.

نرخ شهریه مدارس غیردولتی

این در حالی است که معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش ۳۰ اردیبهشت در آئین رونمایی از سامانه ثبت شکایات مردمی و تلفن گویای این سازمان، شهریه مدارس غیردولتی تهران برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را در مدارس ابتدایی ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دبیرستان‌های دوره اول متوسطه حداکثر ۱۱ میلیون تومان و برای دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه به غیر از پایه دوازدهم حداکثر ۱۵ میلیون تومان اعلام کرد که بر اساس الگوی مصوب وزارت آموزش و پرورش این شهریه شامل سرویس، غذا و لباس دانش‌آموزان نمی‌شود.

مجتبی زینی‌وند گفت: افزایش شهریه، مدرسه به مدرسه و منطقه به منطقه متفاوت و متناسب با الگوهای شهریه و سرفصل‌های ماده ۱۶ قانون بوده است که از حدود ۶ درصد تا میزان نرخ رسمی تورم که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، نوسان دارد و بیش از این مبلغ افزایشی نداریم.

وی با اشاره به استقرار تیم‌های نظارتی مشترک با ادارات آموزش و پرورش در مناطق یک تا ۶ تهران افزود: در مناطق هفت تا ۱۲ نیز در روزهایی ناظران حضور پیدا می‌کنند.

زینی‌وند اظهارداشت: شهریه مدارس غیردولتی از راه‌های مختلفی همچون پورتال و منوی میز الکترونیکی، اپلیکیشن استعلام میزان شهریه در تلفن همراه، نصب پوستر در مدرسه، لینک سامانه سناد و سامانه مشارکت‌ها قابل اطلاع و استعلام است و اگر اولیا شکایتی از دریافت وجوهات اضافه و بالاتر از نرخ مصوب مشاهده کردند می‌توانند از طریق سامانه mosharekatha.ir یا تماس با شماره ۴۳۱۷ موارد را گزارش کنند تا سریعاً رسیدگی کنیم.

اردوهای خارجی وجاهت قانونی ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره شهریه مدارس غیردولتی پایتخت گفت: شهریه مصوب همان است که توسط سازمان مدارس غیردولتی اعلام و حداکثر شهریه برای دوره متوسطه ۱۵ میلیون تومان تعیین شده است.

عبدالرضا فولادوند با اشاره به برگزاری اردوهای خارج از کشور در بعضی از مدارس غیردولتی افزود: این اردوها به هیچ وجه وجاهت قانونی ندارد و از وظایف مدارس غیردولتی نیست که اردوهای اعزام به خارج برگزار کند.

وی با بیان اینکه هر دانش آموزی که تصمیم دارد در مسابقات بین المللی شرکت کند صرفاً باید از طریق امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش و سازمان استعدادهای درخشان اقدام کند، تاکید کرد: هیچ آموزشگاهی اعم از دولتی و غیردولتی مجوز اعزام دانش آموز به خارج از کشور ندارد.

این مسئول گفت: خانواده‌ها اگر به دنبال اعزام فرزندان خود به خارج از کشور هستند این راهش نیست آموزش و پرورش هیچ تعهدی در قبال اتفاقات احتمالی ندارد.

فولادوند با اشاره به نظارت دقیق بر فعالیت مدارس غیردولتی اظهارداشت: با راه اندازی سامانه ثبت شکایات مردمی و تلفن گویای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی این نظارت‌ها بیشتر شده به گونه‌ای که تاکنون با یکی دو آموزشگاه که اقدام به برگزاری اردوهای خارج از کشور کرده بودند، برخورد شد، برخی مدیران این مدارس عزل و مجوز برخی مدارس نیز لغو شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: با توجه به اینکه این رأی در مراحل اولیه قرار دارد اسامی مدارس متخلف را اعلام نمی‌کنیم اما پس از رأی نهایی و تجدید نظر نام‌های آنها منتشر می‌شود.

به گفته وی، مؤسسان مدارس غیردولتی گمان می‌کنند برگزاری اردوهای خارج از کشور و فوق برنامه‌های ویژه یک برند است در حالی که به نظر من نوعی تجارت پیشگی است و اگر دانش آموزان می‌خواهند به مسابقات بین المللی بروند باید از بستر مناسب انجام شود.

آیا توان برخورد با متخلفان وجود دارد؟

فولادوند در واکنش به این موضوع که وزارت آموزش و پرورش توان برخورد با مؤسسان مدارس غیردولتی لاکچری را ندارد و صرفاً بر امور مدارس درجه ۲ و سه نظارت می‌کند، گفت: متخلفان از نظر آموزش و پرورش یکسان هستند و کسی در این رابطه مصونیت ندارد و ما کسی به اسم دانه درشت نمی‌شناسیم بلکه طرف حساب ما مؤسس و یا مدیر مدارس هستند و با هرگونه تخلف برخورد می‌شود.

برخورد با ۱۵ مدرسه غیردولتی متخلف

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر نظارت مستمر بر روند ثبت نام در مدارس به خصوص مدارس و مراکز غیردولتی به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در یک ماه گذشته با ۱۵ مدرسه غیردولتی متخلف برخورد کرده است.

سیدجواد حسینی گفت: شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی براساس قانون، تعرفه‌هایی را برای ثبت نام مدارس غیردولتی در تهران و سایر استان‌ها تصویب می‌کند که این مدارس می‌توانند در چارچوب مصوبات از اولیا وجه دریافت کنند.

وی افزود: اگر مدارس غیردولتی وجهی خارج از چارچوب و تعرفه‌های مصوب دریافت کنند، خلاف قانون است.

حسینی افزود: در راستای اجرای پروژه مهر، ستادهای ثبت نام و ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات در سطح مناطق نظارت بر ثبت نام مدارس به خصوص مدارس غیردولتی را برعهده دارند، بازدیدهایی هم از مدارس انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم تخلفاتی اتفاق نیفتد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اولویت ارائه مجوز برای تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی را افراد آگاه به مسائل آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: فردی که چندین سال در آموزش و پرورش مدیریت کرده و بازنشسته شده، گنجینه آموزشی و مدیریتی است و در اولویت اخذ مجوز است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مدیریت مدرسه‌ای به فردی سپرده می‌شود، در درجه اول باید اطمینان داشته باشیم که او با تعلیم و تربیت آشنا است که مدیران بازنشسته آموزش و پرورش از جمله این افراد هستند.

حسینی افزود: در بسیاری از استان‌ها، میزان ارائه مجوز تأسیس مدرسه غیردولتی کمتر از میزان لغو مجوز است، گاهی مجوز تأسیس به افرادی داده شده که نتوانستند اهداف آموزشی را پیش ببرند و مجوزشان توسط شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی لغو شده است.

حال در این شرایط که معلوم نیست تدوام وضعیت کنونی شکاف طبقاتی در حوزه تعلیم و تربیت می‌خواهد سر از کجا درآورد و متولیان چگونه می خواهند این مشکل را حل کنند باید نشست و امیدوار بود که همه خانواده ها در هر طبقه و قشری بتوانند از همان امکانات آموزشی که طبقات ثروتمند در اختیار دارند بهره مند شوند و زمینه سازی برای شکوفایی آینده سازان این مملکت نیز در گیرودار فاصله طبقاتی گیر نکند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 487412 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟