بیشتر مصوبات رد شده دیوان عدالت مربوط به شورای شهر است

به گزارش رکنا، مرتضی الویری روز چهارشنبه افزود: هیچ مصوبه شورای عالی استان ها را دیوان عدالت اداری رد نکرده و ورود هم نکرده است، شاید برداشت آن این است که خودش را در این جایگاه نمی دانست که بتواند در مصوبات شورای عالی استان ها ورود کند، اما عمده آنچه از مصوبات توسط دیوان عدالت اداری رد شده مربوط به مصوبات شورای شهر است.

وی ادامه داد: نمونه مصوبات شوراها که توسط دیوان عدالت اداری رد شده مربوط به دریافت عوارض است، مانند عوارض تغییر کاربری که در شورای شهر تصویب شده و دیوان عدالت اداری هم گفت که تغییر کاربری چیزی نیست که مصوبه ای وجود داشته باشد که بتوان برای تغییر کاربری عوارض گرفت اما می توان تحت عنوان افزایش مرغوبیت عوارض گرفت و به همین دلیل هم عنوان را به افزایش مرغوبیت تغییر داد و بر این اساس چنانچه ملکی افزایش مرغوبیت داشته باشد، شهرداری می تواند عوارض بگیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران تصریح کرد: بنابر این آنچه دیوان عدالت اداری ورود پیدا کرد، رد کردن یکسری لوایح درآمدی بود که در شوراهای شهر تصویب شده بود و آنها را مغایر با قانون تلقی می کرد.

وی اضافه کرد: ما مواردی از مصوبات را که دیوان عدالت اداری ورود پیدا کرد احصاء کرده ایم و چند موردی که بود جزء شرح وظایف شوراهای شهر نبود و عوارضی را وضع کرده بودند که نمی توانستند وضع کنند و مواردی که تغییر پیدا کرد یا اینکه اصلاح شد.

الویری در بیان نمونه ای از این تغییر گفت: به عنوان مثال دیوان عدالت اداری گفته بود شما (شهرداری ها) نمی توانید در اماکنی که تابلوهایی زده شده عوارضی را دریافت کنید که به دنبال گفت و گویی که با دیوان عدالت اداری داشتیم، به این توافق رسیدیم که وقتی تابلوها در حد اعلان محل کار و یک شغل باشد از پرداخت عوارض معاف است و وقتی که جنبه تبلیغاتی داشته باشد و تمام عرض یک دیوار یا کنار یک خیابان را صرف اعلان خود کند، موضوعی است که مازاد بر حداقل که به طور مثال یک متر مربع است می باشد و باید عوارض پرداخت شود.

وی افزود: نمونه دیگر که مربوط به کمیسیون ماده 100 بود هم اختلافاتی داشتیم که با دیوان عدالت اداری اصلاحاتی را به مجلس بردیم و برای برطرف شدن این نوع گره ها تلاش کردیم که موضوع حل شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462681 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟