به گزارش رکنا، دکتر حسین داوودی امروز در نشستی خبری تصریح کرد: ما نمی‌توانیم براساس شبکه تصویب شده وزارت بهداشت آنجا بیمارستان بسازیم و یا سونوگرافی بگذارم، آن چیزی که سلامت آنان را تأمین می‌کند، این است که باید ترانسپورت استاندارد داشته باشند، اصرار به اعزام نباید باشد، با ناجی سپاه قرار داد بستیم، آمبولانس دریایی از قشم حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد از قشم به هرمز برسد و همین زمان برای آماده سازی بیمار اعزامی لازم است، آمبولانس برای انتقال بیماران نیست و برای انتقال بیماران اورژانسی است و به درخواست انتخابی مردم صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مولود انقلاب است، ما قبل از انقلاب یکی دو بیمارستان در هرمزگان داشتیم اما اکنون ۲۱ بیمارستان در سطح استان داریم، اکنون پنج ام آر آی داریم، ۱۱ دستگاه سی تی اسکن، دو دستگاه آنژیوگرافی، رودیوتراپی، ۶۷ پایگاه اورژانس، ۳۶ رشته، ۶ رشته دکتری، ۱۹ رشته لیسانس، ۷ رشته در فوق لیسانس، سه رشته در پی اچ دی، ۲۹۰ نفر عضو هیئت علمی، بیش از سه هزار دانشجو، دانشکده پزشکی، پرستاری، مامایی، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: ۶۸۴ متخصص، ۹۲ فوق تخصص در استان هرمزگان در حال فعالیت هستند، در حوزه بهداشت ۱۷۲۰ بهیار، ۶۵۰ خانه بهداشت در روستاهای مختلف، ۳۲۷ مرکز جامع شهری روستایی داریم و گستردگی خدمات بسیار وسیع است.

داوودی عنوان کرد: در حوزه پژوهشی ۴۴ مرکز تحقیقات، رشد، شرکت دانش بنیان، مرکز پژوهش و تحقیقات داریم، ۳۴۹ پروژه بهداشتی شروع کردیم، ۱۳۰ پروژه را تا هفته دولت آماده کرده بودیم و ۱۰۰ پروژه آماده برای دهه فجر داریم و تا هفته سلامت سال آینده تمام می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اضافه کرد: ۵ بیمارستان در حال ساخت داریم، یک ۲۶۴ تخت خوابی را با پالایشگاه نفت ستاره نیز آغاز کرده‌ایم، یک ۱۶۰ تخت خوابه در میناب، ۱۳۰ تخت در بیمارستان کودکان با خیرین سلامت آغاز کرده‌ایم، ۷۰ تخت بستک را با کمک خیرین و توسعه اورژانس‌ها را نیز داشته‌ایم.

داوودی افزود: ۱۲ خانه بهداشت، ۸ مرکز جامع سلامت، ۵ آزمایشگاه، ۷۳ محل اسکان نیروهای متخصص، سیستم زنجیره سرما در بندرلنگه با حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار پروژه‌هایی است که برای دهه فجر سال ۹۸ آماده بهره برداری داریم، امسال نیز ۶۸ متخصص به شهرستان‌های مختلف ما در استان اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: هیچ وسیله‌ای به دلیل کمبود یا نبود استفاده مجدد نمی‌شود، استفاده مجدد وسیله‌ای بر اساس دستورالعمل و استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت خواهد بود، ممکن است سختگیری‌های آموزشی به دانشجویان صورت بگیرد برای استفاده درست از بیت المال.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه تاکنون کمبود در زمینه داروی بیهوشی آنقدر نبوده که به کنسل شدن عمل جراحی منجر شود، بیان کرد: بعد از همکاری که با پالایشگاه نفت ستاره داشتیم صنایع دیگر ورود نکرده‌اند البته صحبت‌هایی شده که در بخش بهداشت و درمان ورود پیدا کنند.

داوودی ابراز کرد: در استان هرمزگان حضور خیرین را بسیار پررنگ دیدم و بسیاری از پروژه‌های ما با کمک خیرین پیش می‌روند، بنده صنایع را هم در حوزه وظایف اجتماعی شأن خیر می دانم.

وی اظهار کرد: چندین بار برای بازدید به اورژانس هرمز رفتیم، مردم هرمز برای ما جایگاه ویژه ای دارند و شهدای بسیاری را برای این مملکت داده و زحمت کشیده این انقلاب هستند، اما مطالبات مردم باید واقعی باشد، هرمز جمعیتی ۶ هزار نفری دارد و مرکز بهداشت آن ۳۲ کارمند، رادیولوژی، آزمایشگاه، مامایی، داروخانه، اورژانس ۱۱۵ زمینی و ۳ پزشک مستقر دارد، روزی ۸۰ تا ۱۰۰ نفر در هرمز مراجعه می‌کنند، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر در شب دیده شده‌اند، و هیچ شهر مشابهی در هرمزگان با این تعداد جمعیت این امکانات را ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: ما برای جمعیت غیر ثابت هرمز منابعی نداریم و باید به ۶ هزار نفر ساکن در جزیره خدمات دهیم، طبق استانداردها باید یک یا دو پزشک آنجا داشته باشیم اما این تعداد بیشتر است.

داوودی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم براساس شبکه تصویب شده وزارت بهداشت آنجا بیمارستان بسازم و یا سونوگرافی بگذارم، آن چیزی که سلامت آنان را تأمین می‌کند این است که باید ترانسپورت استاندارد داشته باشند، اصرار به اعزام نباید باشد، با ناجی سپاه قرار داد بستیم، آمبولانس دریایی از قشم حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد از قشم به هرمز برسد و همین زمان برای آماده سازی بیمار اعزامی لازم است، آمبولانس برای انتقال بیماران نیست و برای انتقال بیماران اورژانسی است و به درخواست انتخابی مردم صورت نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است آمبولانسی در هرمز مستقر شود که تا عید نوروز این اتفاق خواهد افتاد، ما برای تهیه سه آمبولانس قرارداد بستیم قرار بود تا اسفند تحویل دهند که ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، در قشم مشکل متخصص به آن صورت نداریم، این سه آمبولانس را یا در بندرعباس یا قشم یا هرمز مستقر می‌کنیم، این شناورها چون سرعت بالایی دارند حتی اگر در هرمز مستقر نباشند هم قبل از آماده سازی بیمار به جزیره می رسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خاطرنشان کرد: من نمی‌توانم برای جزیره شش هزار نفری بیمارستان بسازم و گستردگی همین امکانات و خدمات هم برای بیش از ۱۵ هزار نفر یعنی دو برابر جمعیت است که برای حفظ شأن مردم هرمز بوده و بیشتر از این کاری از من بر نمی‌آید، برای بخش خصوصی هم هرکس بخواهد در جزیره مطب بزند برای صدور مجوز همکاری خواهیم کرد.

داوودی اضافه کرد: تا بیمارستان بشاگرد مورد اعتماد مردم قرار بگیرد، مردم مراجعه کنند و بتوانیم متخصصان بیشتری مستقر کنیم، زمان می‌برد و به همکاری رسانه‌ها نیز در این زمینه نیاز داریم، اگر بخواهیم در مناطق دورافتاده خدمات خوبی ارائه دهیم باید بیشتر به تقویت ترانسپورت بپردازیم.

وی تصریح کرد: برنامه توسعه سه ساله‌ای برای توسعه اورژانس خود داریم، حدود ۶۰ دستگاه آمبولانس را اضافه و جایگزین می‌کنیم، تا پایان امسال به ۸۵ پایگاه می رسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: برای ارائه خدمات آنقدر کمبود نیرو نداریم که اختلالی ایجاد شود اما در زمینه نیروی انسانی در همه حوزه‌های خدمات درمانی و بهداشتی نسبت به شاخص‌های کشوری کمبود داریم.

داوودی بیان کرد: به صورت کلی با هیچکس مخالفتی ندارم اما جهاد دانشگاهی می‌خواهد بخش خصوصی را با اسم دولتی راه بیندازد و از نظر بنده باید بگذاریم بخش خصوصی رشد کند و با هر پیشنهاد بخش دولتی که قصد ورود در بخش خصوصی را داشته باشد مخالفت می‌کنم، رویان امکاناتی در هرمزگان ندارد، ما این امکانات را در استان داریم و بهتر است اجازه دهیم بخش خصوصی در این زمینه رشد کند.

وی ابراز کرد: سیاست ما این است که انقباضی در حوزه گسترش خدمات بهینه نداشته باشیم و از همه ظرفیت‌هایی که با نگاه خدمتی وارد می‌شوند حمایت می‌کنیم، جهاد دانشگاهی در خصوص مرکز ناباروری ورود پیدا کرد، سیاست دولت این است که کلیه پوشش خدمات برای زوج‌های نابارور کامل باشد اما مرکز رویان در تهران هزینه‌ای حدود ۵ تا ۶ میلیون برای هر زوج رقم می‌زند، علی رغم اینکه غیرمنطقی بود اما نظر موافق دادیم و برای وزارت بهداشت فرستادیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: ما ۲۷ تخت دیالیز در بندرعباس داریم و ۳۵ تخت دیگر را نیز اضافه خواهیم کرد.

داوودی افزود: آمار مبتلا به ایدز تا پایان آذر ماه امسال هزار و ۳۲۲ نفر شامل ۹۵۳ مرد و ۳۶۹ زن در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال اعلام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص غربالگری ایدز در مدارس آموزش و پرورش موافقت خود را اعلام نکرده تا ما بتوانیم درخواست را به کارگروه بفرستیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 455169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟