مقاوم بسازیم، کشته نمی‌دهیم

اما این بار قضیه فرق می‌کرد چرا که چند ساعت پس از اعلام خبر اولیه زلزله توانستیم نفس راحتی بکشیم و مشخص شد این زلزله با وجود قدرتی که داشته نتوانسته هیچ سقفی را کامل تخریب کند و موجب کشته شدن هموطنی شود.

مردم همه استان‌ها درس مقاوم‌سازی از کرمانشاه بگیرند

«هوشنگ بازوند» استاندار کرمانشاه تصریح کرد: خبر خوش این است که به‌دنبال وقوع زلزله هفته گذشته که خوشبختانه حتی یک واحد از واحدهای بازسازی شده هیچگونه آسیبی ندید، مردم کرمانشاه جان دوباره‌ای گرفتند و خستگی مشکلات یکسال گذشته از تنشان بیرون و سرزنده شدند. وی تصریح کرد: اگر به بررسی زلزله‌های چند ده سال گذشته کشور بپردازید می‌بینید که در کشور سابقه نداشته که زلزله 6.4 ریشتری رخ دهد و هیچ سقفی فرو نریزد و کشته ندهیم و دلیلش هم فقط همت مردم برای بازسازی واحدهایشان بوده است. مسئولان و مردم دست به دست هم دادند تا واحدهایی مقاوم بسازند و این شعار تا وقتی واحدهای بازسازی شده با یک زلزله بزرگ محک نمی‌خوردند در حد یک شعار باقی می‌ماند.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: امیدواریم مردم استان‌های دیگر بویژه روستاییان سختکوش که بیشتر در معرض خطرات زلزله هستند از این زلزله درس خوبی گرفته باشند.

مقاوم بسازیم، زلزله کشنده نیست

در همین حال «مرتضی اکبرپور» معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» ضمن بررسی آماری زلزله‌هایی با قدرت در حد زلزله هفته گذشته کرمانشاه تصریح کرد: تعداد کشته‌شدگان در این زمین‌لرزه‌ها معمولاً 3 رقمی بوده به‌عنوان مثال زلزله6.4 ریشتری زرند کرمان در سال 1383 بیش از 900کشته داشت یا زلزله سال 1391 اهر، ورزقان و هریس با قدرت 6.2ریشتر 245 کشته داشت. وی افزود: این برای نخستین بار است که زلزله 6.4 ریشتری در کشور تخریب گسترده نداشته است و تنها دلیلش هم سازه‌های مقاومی بوده که در جریان بازسازی برپا شده و حال مردم می‌توانند به این باور برسند که اگر خانه‌هایمان را مقاوم بسازیم زلزله کشنده نیست.

خسارت به 240 واحد مسکونی

در همین حال به سراغ «رضا خواجه‌ای» رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه رفتیم تا ببینیم آخرین ارزیابی از تخریب واحد‌های مسکونی در زلزله اخیر کرمانشاه چه بوده است.

وی آماری را ارائه کرد که نشان می‌دهد واحدهای بازسازی شده از زلزله سال گذشته کرمانشاه در آزمون مقاوم‌سازی نمره قبولی گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه زلزله 6.4 ریشتری هفته گذشته در مناطقی رخ داده که در دست بازسازی هستند افزود: بررسی50 اکیپ کارشناسی از منطقه نشان داد هیچ واحد مسکونی نبوده که به طور 100 درصد تخریب شود ولی 4 واحد تجاری قدیمی داشتیم که به طور کامل تخریب شد. خواجه‌ای خاطرنشان کرد: در مجموع در جریان این زلزله 250واحد مسکونی خسارت دیدند که نکته قابل توجه این است که هیچ یک از این واحدها درلیست بازسازی زلزله قبلی نبوده‌اند. از این تعداد 40واحد مسکونی نیاز به بازسازی کامل دارند.

مقررات ملی ساختمان رعایت شده بود

در همین حال «علی محمد پناه» عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد: بررسی همکاران ما نشان می‌دهد در جریان این زلزله تنها یک دیوار از واحدهای بازسازی شده دچار ترک خوردگی شده که آنهم به‌دلیل غفلت مهندس ناظر بوده که قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد. وی با تأکید بر نظارت کامل نظام مهندسی بر روند بازسازی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله افزود: به‌نظر من اینکه پس از بازسازی هیچ ساختمانی با زلزله 6.4 ریشتری فرو نمی‌ریزد و کشته نمی‌دهیم همه حرف‌ها و دغدغه‌های همیشگی ما را در خود دارد که اگر مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز رعایت شود می‌توانیم از ایمنی ساختمان مطمئن باشیم و رفته رفته به زلزله بدون کشته برسیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟