توزیع 40هزار کارت ضابطان عام قضایی در کشور

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در مراسم اعطای کارت ضابطان عام قضایی که امروز(چهارشنبه) برگزار شد،اظهار داشت:مدتها بود که به دنبال اجرایی کردن ماده 29قانون آیین دادرسی کیفری بودیم تا کارتهای ضابطان عام توزیع شود.

وی افزود:با تلاش گسترده در دادستانی و نیروی انتظامی و براساس وعده ای که در گذشته داده شده بود از امروز توزیع کارت های ضابطان عام را آغاز می کنیم.

دادستان کل کشور با تعریف ضابطان در ماده 29 آیین دادرسی ادامه داد: ضابطان دادگستری شامل ضابطان عام( فرماندهان نیروی انتطامی) هستند که آموزش دیده باشند و ضابطان خاص شامل فرماندهان نیروی انتطامی، فرماندهان وزارت اطلاعات و بسیج و مراقبان زندان Prison ها هستند.

دادستان کل کشور افزود: قوه قضائیه به لحاظ مسئولیتی که دارد قطعا به عنوان یکی از بازو های همکاران نیروی انتظامی، بسیج و ماموران وزارت اطلاعات هستند که بدون کمک و همکاری آنها نمی توانند به وظایف خود عمل کنند از این رو لازم است این تعامل و همکاری گسترش و تقویت شود.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت:توزیع کارت های ضابطان عام نیاز به زمان و جمع آوری اطلاعات و تامین امنیت داشت که امروز فراهم شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر کار ضابطان عام در مرحله تحقیقات مقدماتی است و با دادستانی های استان ها در ارتباط هستند، ادامه داد: سازمان نظارت برضابطان عام ایجاد شده که بر کار آنها نظارت می کند.

وی تصریح کرد: ما باید کار آموزش ضابطان را افزایش دهیم و در همین جا از سردار اشتری می خواهم ما را در آموزش ضابطان کمک کنند زیرا کشف تعقیب و دستگیری و تحقیق از مجرمان عمدتا به نیروی انتظامی واگذار شده و اساس پروند در نیروی انتظامی تشکیل می شود به همین دلیل هرچه ضابطان قضایی اطلاعات بیشتری داشته باشند کمک به تحقق حقوق شهروندی و تسریع در کارها می شود.

دادستان کل کشور گفت: از فرماندهان نیروی انتظامی خواهش می کنم که در رسیدگی به پرونده ها کمک کنند و اطاله دادرسی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه از امروز 40هزار کارت ضابط در سراسر کشور برای دادستان ها و فرماندهان ارسال شده و از امروز کارت ها توزیع می شود، گفت: ما به طور افتخاری اولین کارت را تقدیم سردار اشتری می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بیان کرد: دستگاه قضایی و نیروی انتظامی دو دستگاهی هستند که باید با هم جلسه داشته باشند و جایی که دستور قضایی صادر می شود، هیچ کس و در هیچ جایگاهی نباید به حکم قاضی Judge اعتراض کند مگر اینکه از مسیر قانونی اعتراض خود را اعلام کند و ضابطان قضایی نباید از دستور قضایی استنکاف کنند.

وی افزود: ما امروز در منطقه ای زندگی می کنیم که اطراف آن را آتش گرفته است اما با راهنمایی رهبری در کشور امنی زندگی می کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکهکارت ضابطان از امروز توزیع می شود، ادامه داد: هیچ نیروی غیر از آنها نمی تواند وظایف ضابطان قوه قضائیه را انجام دهد و هیچ فردی نمی تواند در مرحله تحقیق پرونده ها حضور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود:همان گونه که کار قضایی کار مشکلی است و در همه کشور ها قضات کار ویژه ای انجام می دهند در نتیجه تمام افرادی که با قاضی در ارتباط هستند باید ویژگی های خاصی داشته باشند و کسانی که از امروز کار ضابطی قضایی را انجام می دهند حمایت لازم را از آنها می کنیم.

وی با بیان اینکه من از فرماندهی نیروی انتظامی تقاضا می کنم مشوق هایی را برای ضابطان ما قرار دهند زیرا کار ضابطان دارای محدودیت هایی است، گفت: تقاضا دارم برای افسران و درجه داران عزیزی که ضابط قوه شناخته می شوند، مشوق های لازم را در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه درباره صدور کارت ضابطان خاص شیوه خود را داریم زیرا مربوط به وزارت اطلاعات و قوه قضاییه و سازمان زندان ها و نیروی انتظامی و سپاه می شود، تاکید کرد:باید مقدماتش را فراهم کردیم و امیدواریم ظرف یک ماه آینده کارت ضابطان خاص ارائه شود از این رو ضابطان خاص فعلا به همان شیوه قبل عمل خواهند کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 317877 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟