دیدار هاشمی با فعالان و تهران پژوهان

مقصد ابتدایی گروه تهران گردی، دایره المعارف بزرگ اسلامی بود. از چند سال پیش دانشنامه تهران بزرگ شامل تهران، شمیرانات و شهر ری در آن تدوین می شود.

احمد مسجدجامعی با اشاره به روز تهران گفت: روزی که تهران به عنوان پایتخت از سوی آقامحمدخان قاجار معرفی شد، نوروز بود اما ما نمی توانستیم نوروز را روز تهران معرفی کنیم چون واژه تهران در آن گم می شد.

وی ادامه داد: پیشنهادهای دیگری نیز مطرح شد اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ۱۴ مهر ماه که در قانون Law اساسی مشروطیت، تهران به عنوان پایتخت تثبیت شد به عنوان روز تهران معرفی شد.

مسجدجامعی گفت: بر همین مبنا چندین سال پیش پیشنهاد دادیم که دایره المعارف بزرگ اسلامی بخشی را به عنوان دانشنامه تهران بزرگ تدوین کند که اکنون بخش شمیرانات آن به طور کامل منتشر شده و دو جلد مربوط به تهران آماده است.

دکتر همدانی مسئول تدوین دایره المعارف تهران بزرگ نیز گفت: دشواری اصلی ما این بود که تهیه منابع عمدتا به صورت شفاهی و محیطی صورت می گرفت. ما در حوزه شمیرانات هزار و ۳۰۰ مقاله گردآوری کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تهران تاکنون ۱۰ هزار مدخل شناسایی شده است، گفت: هزار و ۶۰۰ مقاله تا الان آماده شده که دو جلد آن به زودی منتشر می شود.

وی درباره حوزه شهرری نیز گفت: با توجه به حوزه تمدنی شهرری ما فقط سه هزار و ۵۰۰ رجال شناسایی کردیم اما به دلیل گستردگی کار به این نتیجه رسیدیم بخش مربوط به شهرری از قرن دهم آغاز شود یعنی زمانی که شهرری توسط صفویان به شهر تبدیل شد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز که در طول گفتگوها مشغول تورق نسخه های آماده شده بخش تهران بود با تمرکز بر مدخل آب زرشکی چند پاراگراف از این مدخل را با صدای بلند خواند و در مورد آن توضیحاتی داد.

بجنوردی رئیس دایره المعارف در ادامه گفت: دانشنامه موجود زنده ای است و هر ساله مدخل های جدیدی به آن اضافه می شود بنابراین می توان گفت چاپ اول دانشنامه ها در حکم چرک نویس است.

وی سپس با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری در سال های قبل گفت: در ملاقاتی که با رهبر انقلاب داشتم عنوان کردم هدف بزرگی دارم که تهران به جای قاهره مرکز فرهنگی جهان اسلام شود و ما باید جای آنها را بگیریم مقام معظم رهبری هم تاکید کردند که برای نیل به این هدف راه درازی در پیش است.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر پس از شنیدن برخی انتقادها به ویژه در حوزه بودجه گفت: امیدواریم شورای شهر تهران بتواند راهکارهایی را برای تخصیص بهتر بودجه ارائه دهد.

دیدار با عبدالله انوار تهران پژوه معاصر

گروه تهران گردی در ادامه به دیدار دکتر عبدالله انوار استاد دانشگاه و تهران پژوه معاصر رفتند.

دکتر انوار در این دیدار درباره آخرین فعالیت های خود به ویژه ترجمه آثاری از ابوعلی سینا اشاره کرد و گفت: در زمینه تهران کتابی را با موضوعی مساجد آماده می کنم.

وی افزود: تهران مساجد بسیار خاصی داشت که بسیاری از آنها دیگر وجود ندارند و ممکن است به فراموشی سپرده شوند لذا یادکرد آن در کتاب حائز اهمیت است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 313315 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟