نیاز هزار میلیاردی هنرستان‌ها برای تجهیز

رکنا اجتماعی: مصطفی آذرکیش درباره چالش‌های مهارت آموزی در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: شان و منزلت اجتماعی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی از جمله چالش‌هایی است که باید بیشتر به آن بپردازیم.

وی افزود: در مبحث شان و منزلت به فرهنگ کار اشاره شده است و در بسیاری از کشورهای موفق در زمینه مشاغل مهارتی، اولویت اول برای افراد، ورود به دانشگاه نیست.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی دیگر از چالش‌های ما، عدم وجود نهاد سیاست گذار فرا وزارتی است گفت: این نهاد باید میزان مشارکت دستگاه‌ها، بخش دولتی و خصوصی را تعیین کند. در کشورهای موفق سهم توسعه آموزش‌های مهارتی مشخص شده است. البته اخیرا پیش نویس طرح نهاد سیاست گذار از سوی دولت و مجلس آماده شده است.

آذرکیش افزود: " کار" در آموزه‌های دینی واژه مقدسی است که باید بیشتر به آن بپردازیم، متاسفانه این مفهوم آسیب دیده است. خانواده به دانش آموز می‌گوید " اگر درس نخوانی باید بروی کار کنی"، در حالی که باید هم درس خواند و هم کار کرد. باید تلاش کنیم تا آنچه آموزش می‌دهیم با هدف برنامه ششم توسعه منطبق شود و پیش برود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه باید چه کرد تا بهترین ها جذب آموزش‌های مهارتی شوند؟ گفت: باید ملاک بهترین بودن را تعریف کنیم. ملاک بهترین بودن بررسی هوش‌های چندگانه است. بهترین ها در هوش مهارتی، طبیعت گرا، موسیقی گرا و... را باید جدا کرد. اکنون یکی از کارهای جدی که در تمام مقاطع تحصیلی دنبال می‌کنیم توسعه فرهنگ کار و کارآفرینی است. در معاونت متوسطه برای آنکه بهترین دانش آموزان را هدایت کنیم، برنامه های کیفیت بخشی داریم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت بخشی دوره کاردانش، تکلیف سند تحول است و در برنامه‌های دکتر بطحایی هم بر کیفیت بخشی کاردانش و فنی به طور جدی تاکید شده است عنوان کرد: در این میان نقش رسانه ملی و تمام دستگاه‌های اجرایی برای توسعه فرهنگ کار بسیار پررنگ است و نیاز داریم طبق فصل هشتم سند تحول همه رسانه‌ها به کمک بیایند تا بهتر دانش آموزان را نسبت به مشاغل مهارتی آشنا کنیم. البته در حال حاضر و در نظام جدید آموزشی، درس کارو فناوری را در پایه پنجم و ششم داریم و متوسطه اول ارائه می‌کنیم تا دانش آموزان با محتوای کار آشنا شوند.

آذرکیش با اشاره به سه ساله شدن هنرستان‌ها در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش گفت: نیروی انسانی، فضا و تجهیزات بیشتری نیاز داریم. در دولت، اراده خوبی را مشاهده کردیم و سازمان برنامه و بودجه و آموزش‌وپرورش برنامه‌ریزی را از سال قبل برای سه ساله شدن هنرستان‌ها شروع کرده اند و تامین اعتبار و نیروی انسانی مورد نیاز در حال پیگیری است.

وی افزود:‌ برنامه جامع توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و برنامه ششم توسعه جذب ۵۰ درصدی دانش آموزان در هنرستان‌ها را تکلیف کرده‌اند. بر این اساس در سال اول برنامه ششم توسعه باید ۳۸ درصد دانش‌آموزان جذب شود و تا پایان برنامه ششم توسعه به تدریج این رقم به ۵۰ درصد برسد. دستگاه‌های اجرایی و بخش‌ خصوصی در آموزش‌های مهارتی می‌توانند در این راستا بسیار کمک کنند تا دانش‌آموزان در پایه دهم و یازدهم توسط دستگاه‌ها و بنگاه‌ها جذب شوند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه ۵۴ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها در بودجه سال ۹۶ دیده شده است که براساس عملکرد سال‌های قبل در بودجه سالانه وزارت آموزش‌وپرورش تعیین می شود اظهار کرد: به مشوق‌های کارفرمایی و بیمه نیاز داریم تا بخشی از تجهیزات از طریق بخش خصوصی تامین و آموزش‌ها به روز شود. بیش از هزار میلیارد برای تجهیز هنرستان‌ها نیاز است و برای تحقق اهداف تکلیف شده نیاز به فضا و تجهیزات جدید داریم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 298773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟