افتتاح راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی

دکتر ایرج حریرچی در مراسم رونمایی از راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی و افتتاح سامانه آنلاین کمیسیون تبصره ۷ ماده ۱۳ گفت: یکی از اقدامات بسیار مهم در وزارت بهداشت، بیمه‌ها و نظام پزشکی این است که تا جای امکان مبادله اطلاعات چه در زمینه طبابت و چه در زمینه صدور مجوزها را به صورت الکترونیک انجام دهیم و از بوروکراسی اجتناب کنیم تا بتوانیم به صورت فوری خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی افزود: یکی از مهمترین شاخص‌های ارزیابی نظام سلامت در کشورها میزان دسترسی به خدمات الکترونیک توسط ذینفعان آن اعم از بیماران، بیمه‌ها، دستگاه‌های نظارتی خارجی و داخلی حوزه سلامت است. بر این اساس نظام پزشکی توانست در چند ماه گذشته نرم‌افزار امضای الکترونیک را افتتاح کند و امروز هم سامانه آنلاین تبصره ۷ ماده ۱۳ را راه‌اندازی کرد که در موارد خاص برای ارایه تسهیلات به گروه پزشکی و احصای نیازهای شهرستان‌ها به کار می‌روند.

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به افتتاح راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی توسط سازمان نظام پزشکی گفت: اعتماد بیمار به پزشک و رابطه متقابل گروه ارائه‌کننده خدمات پزشکی و درمانی با دریافت‌کنندگان خدمات، سنگ زیربنا و ستون اصلی تاثیرات درمان و تنظیم‌کننده مناسب روابط حوزه سلامت است.

حریرچی با بیان اینکه در کشور ما از دیرباز درباره اخلاق حرفه‌ای اقداماتی انجام می‌شد و مستندات قانونی در این باره وجود داشت،گفت: امروز خوشحالیم که راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی توسط شورای عالی سازمان نظام پزشکی تهیه شده است و امیدواریم تمام موارد آن مبنای رفتار جامعه پزشکی باشد.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه وجود روابط اخلاقی مناسب از دیرباز باعث شده تا جامعه پزشکی جزء سه گروه مرجع اصلی جامعه شناخته شوند،اظهارکرد: همواره در نظرسنجی‌ها گروه پزشکی جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص می‌دهد و این موضوع نوید بخش است اما قسمت بد ماجرا این است که طی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته درجه اعتبار تمام گروه‌های مرجع دچار آسیب شده است و باید این موضوع را آسیب‌شناسی کنیم و به سمت افزایش سرمایه اجتماعی و اعتقاد متقابل مردم با مردم، مردم با دولت و دولت با مردم حرکت کنیم.

ضرورت تدریس راهنمای عمومی اخلاق پزشکی در دانشگاه‌ها

 در ادامه این مراسم دکتر اسماعیل ایدنی - رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی- با بیان اینکه اخلاق یکی از مسائل بسیار مهم در حوزه مسئولیت‌های جامعه پزشکی است، گفت: به رغم اینکه بیش از ۵۰ سال است که سازمان نظام پزشکی در کشور ایجاد شده است اما کدهای اخلاقی مناسب در حوزه پزشکی وجود نداشت و نیازمند تدوین، آموزش و اجرای آنها هستیم.

وی افزود: در این دوره این موضوع در دستور کار شورای عالی سازمان نظام پزشکی قرار گرفت و امروز شاهدیم که راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکی به خوبی تدوین و تبیین شده است و در عین حال منتظریم که در دوره‌های بعدی راهنمای اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های خاص نیز تدوین شود.

ایدنی با بیان اینکه تخلفات صنفی جامعه پزشکی در حوزه اخلاق حرفه‌ای با کلی گویی مواجه می‌شود، گفت: این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که استانداردهای زیادی در این حوزه وجود دارد بنابراین باید کدهایی در چهارچوب اخلاق پزشکی تعریف شود و در اختیار دریافت‌کننده خدمات قرار گیرد. در عین حال باید توجه کرد که وجود تعارضات بین رشته‌ای در حوزه سلامت با توجه به تخصصی شدن این حوزه انکار ناپذیر است اما توانستیم کدهایی را برای کاهش این تعارضات تدوین کنیم.

وی ارتباط موثر با سایر همکاران، ایفای مسئولیت اجتماعی پزشکی، پوشش حرفه‌ای جامعه پزشکی، رعایت اخلاق در زمینه آموزش پزشکی و ... از جمله موضوعات مطرح شده در راهنمای عمومی اخلاق پزشکی عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه اخلاق پزشکی تنها یک درس دو واحدی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود اما لازم است که این راهنما به عنوان یک واحد درسی مستقل در دانشگاه‌های علوم پزشکی تدریس شود و ما پیشنهاد آن را به وزارت بهداشت خواهیم داد.

ایدنی در پایان گفت: در زمینه رسیدگی انتظامی نیز عمل به مفاد این سند برای شاغلان حرفه پزشکی الزامی است و تخطی از آن قائل به مجازات‌های انتظامی است بنابراین از آنجایی که این سند به آئین نامه انتظامی سازمان ضمیمه می‌شود عمل به آن نیز الزامی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 289149 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟