انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز از چالش‌های جدی رئیس‌جمهوری برای این سازمان است که ویترین اصلی معرفی ایران در عرصه جهانی با بهره‌گیری از 3حوزه مهم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی در وحله نخست بالاترین اثر در صیانت و حفاظت از آثار تمدنی و تاریخی برجای مانده از هزاره‌های گذشته در ایران، معرفی کشور به‌عنوان یکی از مقاصد جهانی در حوزه سفر و ایجاد اشتغال وسیع در حوزه صنایع‌دستی را در کشور دارد.

با این حال سؤال این است که آیا شورایی متشکل از خبرگان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای معرفی گزینه اصلح در سکانداری سازمان میراث فرهنگی به رئیس‌جمهور وجود دارد و آیا رئیس‌جمهور نظرات مشورتی این شورا در انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی را می‌پذیرد؟

تلاش بی‌سرانجام شورای خبرگان برای انتخاب رئیس

رئیس‌جمهور در آغاز به‌کار کابینه دهم و پیش از انتخاب محمدعلی نجفی به سمت ریاست سازمان میراث فرهنگی از خبرگان حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متشکل از 15شخصیت که سال‌ها سکاندار این سازمان بودند یا نظر مشورتی‌شان منجر به انتصاب فرد اصلح برای این سازمان می‌شد، خواسته بود تا کاندیداهای مورد وثوق و البته کاربلد را برای ریاست سازمان میراث فرهنگی به او پیشنهاد بدهند.

مهندس سیدمحمد بهشتی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر محمدمهدی حجت از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی کشور و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، سیدحسین مرعشی رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، دکتر هادی خانیکی، دکتر مهدی پورنجاتی و دکتر مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش و مدیرعامل کنونی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، ‌غلامحیدر ابراهیمبای سلامی نماینده سابق مجلس و مدیرعامل کنونی هلدینگ گردشگری سازمان تأمین اجتماعی و عضو شورای‌عالی سازمان میراث فرهنگی ازجمله افرادی بودند که در کمیته 15نفری پیشنهاد اصلح برای انتخاب ریاست سازمان میراث فرهنگی حضور داشتند.

آنها گزارش نهایی خود را تنظیم کردند و در قالب سبدی از افراد و شخصیت‌های دارای صلاحیت برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به رئیس‌جمهور و کمیته انتصابات دولت پیشنهاد کردند. اما نتیجه همه این مشورت‌ها به انتخاب محمدعلی نجفی که در رأی اعتماد مجلس دچار مشکل شد به ریاست سازمان میراث فرهنگی و پس از آن نیز مسعود سلطانی‌فر که او نیز در رأی اعتماد مجلس به‌عنوان وزیر ورزش Sport دچار مشکل شد اما بعدتر به وزارت ورزش رفت و پس از او به انتصاب زهرا احمدی‌پور مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری در وزارت کشور به ریاست سازمان میراث فرهنگی انجامید.

اکنون نیاز به شکل‌گیری شورای خبرگان برای انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی و البته ترغیب رئیس‌جمهور به پذیرفتن نظر کارشناسی این شورا فارغ از دیدگاه‌های سیاسی به‌دلیل اهمیت فعالیت‌های سازمان میراث فرهنگی بیش از گذشته احساس‌ می‌شود.

شورای خبرگان در انتظار دعوت رئیس‌جمهور

مهندس سیدمحمد بهشتی، رئیس کنونی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: مشکلی که اکنون دولت و دلسوزان سازمان میراث فرهنگی با آن درگیر شده‌اند، این است که سازمان میراث فرهنگی متأسفانه طی سال‌های گذشته از زمان ادغام این سازمان کاملا سیاسی شد و تصمیم‌گیری نسبت به انتخاب رئیس سازمان نیز تبدیل به یک تصمیم‌گیری سیاسی شد.

به گفته او، منشأ همه مشکلات سازمان میراث فرهنگی ادغام بخش‌های مختلف این سازمان با یکدیگر بود و از زمانی که ادغام صورت گرفت و انتخاب سیاسی برای این سازمان شکل گرفت، رفتاری که در این معاونت ریاست‌جمهوری انجام شد تا به امروز تخصصی نبوده است.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی گفت: حتما رئیس‌جمهور با افرادی برای انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی مشورت می‌کند ولی مهم این است که با چه کسانی مشورت می‌کند؟ اگر ایشان این سازمان را به‌عنوان سازمان تخصصی فرض کنند طبعا با خبرگان تخصصی باید مشورت کنند ولی اگر سازمان را به‌عنوان یک سازمان سیاسی قلمداد کنند، معنای آن این است که با خبرگان سیاسی مشورت می‌کنند.

به گفته سیدمحمد بهشتی، مشکلات از آنجایی آغاز می‌شود که سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان یک سازمان تخصصی به جا آورده نمی‌شود و این سازمان به‌عنوان سازمان سیاسی به جا آورده می‌شود و به همین‌خاطر هم یک رفتار سیاسی با آن صورت می‌گیرد. گیر اصلی از اینجا آغاز می‌شود.

او با اعلام اینکه زمان آقای نجفی مشورت‌هایی برای انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی با او و افراد دیگری از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفته است، گفت: آن زمان همه نظرات خود را گفتند و از بین همه این پیشنهادها ایشان آقای نجفی را برای ریاست سازمان میراث فرهنگی برگزید.

او در مورد اینکه امکان احیای شورای خبرگان میراث فرهنگی برای پیشنهاد فرد اصلح به رئیس‌جمهور برای ریاست سازمان میراث فرهنگی وجود دارد؟ گفت: خبرگان میراث فرهنگی دوره قبل نیز فرد اصلح را به رئیس‌جمهور معرفی کردند چون رئیس‌جمهور این افراد را دعوت کرده بود تا گزینه‌های خود را معرفی کنند. این‌بار نیز اگر این دعوت صورت بگیرد حتما خبرگان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از این دعوت استقبال می‌کنند.

او در پاسخ به اینکه اگر شورای خبرگان میراث فرهنگی به جمع‌بندی برسند و گزینه اصلح را به رئیس‌جمهور معرفی کنند امکان توجه به‌نظر آنها از سوی رئیس‌جمهور وجود دارد؟ افزود: اگر شورای خبرگان را شخص رئیس‌جمهور تعیین کند حتما نظر این شورا برای انتخاب رئیس سازمان میراث‌فرهنگی مؤثر است، اما اگر افرادی خودخوانده خودشان را به‌عنوان خبرگان میراث فرهنگی معرفی کنند و گزینه‌هایشان را با رئیس‌جمهور درمیان بگذارند، معلوم نیست که مورد قبول رئیس‌جمهور بیفتد.

بده‌بستان‌های سیاسی مانع از انتخاب کارشناسی

دکتر محمدمهدی حجت از بنیانگذاران سازمان میراث فرهنگی و رئیس سابق این سازمان که عضورت در شورای مشورتی کمیته ملی یونسکو ایران که پس از رفتن نجفی از سازمان میراث فرهنگی مدتی قائم‌مقام آن سازمان در دولت دهم شد نیز درخصوص تأثیر شورای خبرگان میراث فرهنگی بر تصمیم رئیس‌جمهور برای انتخاب گزینه اصلح برای سکانداری سازمان میراث فرهنگی به همشهری گفت: به اعتقاد بنده آقایان تصمیم خود را برای ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی گرفته‌اند و چندان خود را نیازمند توجه به‌نظرات مشورتی نمی‌دانند.

دکتر حجت با تأکید بر اینکه رئیس‌جمهور احساس می‌کند برای انتخاب معاونت‌های زیرمجموعه خود همچون سازمان میراث فرهنگی نیازی به مشورت نیست، افزود: آقای روحانی در کابینه دهم برای هر پست تعدادی از نخبگان را دعوت کردند که برای انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از 15نفر از خبرگان این حوزه دعوت کردند و ما نیز 3پیشنهاد به ایشان ارائه کردیم و به ایشان گفتیم که چه کسانی مناسب ریاست بر سازمان میراث فرهنگی هستند اما پس از آن ایشان ترجیح دادند آقای نجفی را که در مجلس رأی نیاورد، به ریاست سازمان میراث فرهنگی منصوب کنند و پس از آن نیز آقای سلطانی‌فر که خیلی ارتباطی با سازمان میراث فرهنگی نداشت و اصلا ذهنیتی از شرح وظایف این سازمان و فعالیت‌های آن نداشت به ریاست این سازمان منصوب کردند. اکنون نیز همین خانمی که به ریاست سازمان میراث فرهنگی رسیده‌اند، هیچ سابقه‌ای در این حوزه نداشتند.

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی معتقد است در فضایی که بده‌بستان‌های سیاسی افزایش می‌یابد، فرصت انتخاب کارشناسی از بین می‌رود. او با اعلام اینکه در همین فضا نیز ضرورت مشورت با خبرگان میراث فرهنگی کاهش می‌یابد، امکان انتخاب اصلح فراهم نمی‌شود.

تشکیل شورای خبرگان پیشنهاد معقول به رئیس‌جمهور

غلامحیدر ابراهیمبای سلامی، عضو شورای‌عالی میراث فرهنگی کشور که مسئولیت تدوین بسته پیشنهادی انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی در کابینه دهم به شورای انتصابات رئیس‌جمهور براساس نظر خبرگان میراث فرهنگی را داشت، اما تمایلی به اظهارنظر درخصوص ترغیب رئیس‌جمهور به انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی با توجه به‌نظر خبرگان میراث فرهنگی ندارد.

با این حال سیدحسین مرعشی که مدتی ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت و در کابینه دهم نیز یکی از اعضای شورای خبرگان پیشنهاد رئیس سازمان میراث فرهنگی به رئیس‌جمهور بود، به همشهری می‌گوید: پیشنهاد تشکیل شورای خبرگان میراث فرهنگی برای انتخاب رئیس سازمان میراث فرهنگی نه‌تنها برای سازمان میراث فرهنگی که برای وزارتخانه‌های مختلف در کشور بسیار معقول است.

او گفت: اتفاقا رئیس‌جمهور نیز علاقه‌مند است نخبگان هر بخش جمع شوند و پیشنهادهای خود را برای انتخاب وزرا و ازجمله رئیس سازمان میراث فرهنگی مطرح کنند.به گفته او، نخبگان بخش‌های مختلف معمولا یک گزینه اصلح را به رئیس‌جمهور پیشنهاد نمی‌دهند بلکه سبدی از افراد مؤثر را به رئیس‌جمهور معرفی می‌کنند که البته به لحاظ قانونی جایگاه مشورتی دارند و نمی‌توانند رئیس‌جمهور را ملزم به انتخاب افرادی کنند که به‌عنوان گزینه اصلح پیشنهاد کرده‌اند.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟