بدون شک، قضاوت Judgment و ارزیابی درست درباره اینکه این وزیر یا آن رئیس طی مدت مسئولیت خود تا چه حد موفق بوده است، بیش از آنکه متکی به خط‌کش‌های شخصی ما باشد، باید مبنایی منطبق با واقعیت‌ها داشته باشد، یعنی شرح وفادارانه و صادقانه آنچه اتفاق افتاده با لحاظ کردن تمام موانع و محدودیت‌هایی که در برابر تلاش یک مدیر وجود داشته است.

با اشراف به آنچه گفته شد، شاید مرور کارنامه عملکرد هشت ماه گذشته سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بتواند نمونه‌ای از روایت وفادارانه و صادقانه آنچه رخ داده ارائه دهد.

١. زهرا احمدی‌پور هشت ماه پیش در نیمه آبان‌ماه ٩٥، به‌محض انتصاب به‌عنوان معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کار خود را شروع کرد. درواقع، بدون فوت وقت و حتی یک روز تعلل، شروع‌به‌کار کرد و در مدتی اندک، با توجه به سابقه پژوهشگرانه و روحیه پرسشگرانه خود، به آسیب‌شناسی وضعیت موجود این سازمان پرداخت تا قبل از هر گونه اقدام در حوزه مسئولیت‌های خود، از پیوستی کارشناسی و پشتوانه‌ای علمی برخوردار باشد.

٢. گردشگری دریایی ازجمله ظرفیت‌های عظیم صنعت توریسم در ایران است که تا پیش از دولت یازدهم عملاً از چرخه این صنعت خارج شده بود و توجه محسوسی به آن نمی‌شد، اما طی شش ماه دوم سال ٩٥ و سه‌ماهه نخست سال ٩٦، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با این باور که می‌توان از توریسم دریایی ایران درآمدی پایدار صید کرد، اقدام به اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی نمود که خروجی آن در سایه تعامل دستگاه‌ها طی شش ماه گذشته محسوس بوده است. در سه ماه اخیر، برای نخستین بار اقدامات اجرایی برای توسعه گردشگری دریایی در بخش‌های تخصصی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آغاز شد و پایان خردادماه سال جاری در نشست تخصصی گردشگری دریایی با حضور جمع کثیری از فعالان بخش‌خصوصی و مدیران ارشد دولتی این حوزه، تشکیل کارگروه تدوین دستورالعمل اجرایی گردشگری دریایی به‌تصویب رسید. امضای تفاهم‌نامه توسعه گردشگری دریایی میان وزارت کشور و سازمان میراث‌فرهنگی، برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر و تبدیل این منطقه به قطب گردشگری دریایی در سفر احمدی‌پور به این استان، دعوت از بخش‌خصوصی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری خزر، جانمایی دهکده‌های توریسم دریایی در طول سواحل مکران، افتتاح هفت طرح گردشگری در کیش و هندورابی در نوروز ٩٦، رشد ١٥١درصدی گردشگری دریایی در کارون و اروند، رشد ١٣درصدی گردشگران دریایی بندر چابهار، ورود نخستین کشتی کروز به ناوگان گردشگری ایران، احداث بزرگ‌ترین مجتمع گردشگری دریایی شمال کشور، راه‌اندازی خط گردشگری بندرعباس به عمان، دوبی و لارک... و موارد مشابه بسیار دیگر که احصا و درج تمام آن‌ها مجال دیگری می‌طلبد، مصداق‌هایی روشن از رویدادهای خوب در حوزه گردشگری دریایی است.

٣. موضوع اقتصاد مقاومتی و اشتغال نیز ازجمله مواردی است که در شش‌ماهه دوم سال ٩٥ و امسال در سازمان میراث‌فرهنگی موردتوجه ویژه قرار گرفته و در این زمینه به حوزه‌های جدیدی پرداخته شده که امکان تحرک‌بخشی بیشتر به فعالیت‌های این سازمان را فراهم می‌کند و «اقتصادمحوری» با اتکا به ظرفیت‌های بومی را در حوزه فعالیت‌های این سازمان شکوفا می‌کند. در این زمینه به‌طور شاخص می‌توان به ایده نوآورانه طرح تولید و ایجاد اشتغال در ٧٨ روستای کشور اشاره کرد که مرحله پایلوت آن درحال اجراست و در ادامه به‌صورت یک طرح وسیع و بلندمدت اجرا خواهد شد. این طرح با ابتکار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در راستای اقتصاد مقاومتی و نام‌گذاری سال ١٣٩٦ ازسوی مقام معظم رهبری کلید خورد و هم‌اکنون مراحل عملیاتی خود را در روندی مطلوب طی می‌کند.

٤. نمای عمومی عملکرد هشت ماه گذشته سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را می‌توان با مرور سرفصل‌های اقدامات انجام‌شده در این مدت به‌روشنی ترسیم کرد. اقدام برای تدوین برنامه راهبردی در سه حوزه مأموریت سازمان در قالب مدیریت یکپارچه، تهیه پیش‌نویس لایحه «قانون جامع میراث‌فرهنگی»، راه‌اندازی سامانه جامع مدیریت حقوقی و املاک سازمان میراث‌فرهنگی، اجرای پروژه پورتال جامع گردشگری ایران به چهار زبان، گردشگری و اصلاح رابطه نهادی سازمان با بخش‌خصوصی مواردی است که می‌توان به‌عنوان بخشی از محورهای انجام‌شده در هشت ماه گذشته از آن‌ها یاد کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 285513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟