تاکید برا اجرایی شدن تفاهم نامه جلوگیری از خشکی زاینده رود

حمید جلال وندی :  بدون اشاره دقیق به مفاد این تفاهم نامه، درباره تضمین جلوگیری از خشکیدن رودخانه زاینده رود با اجرای طرح تونل گلاب افزود: بند نخست این تفاهم نامه 13 بندی بر حفظ دبی کنونی رودخانه زاینده رود تاکید دارد.

وی افزود: بنابراین آنچه در حوزه محیط زیست برای سازمان حفاظت محیط زیست اهمیت دارد، حقآبه طبیعت، رودخانه و در نهایت رسیدن آب به تالاب گاوخونی است.

جلال وندی تصریح کرد: رسیدن 176 میلیون متر مکعب آب به تالاب گاوخونی جزو شروط و تعهدات وزارت نیرو است.

وی یادآور شد: البته سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام مطالعاتی است که به این حقآبه فقط براساس هیدرولوژی و آب نگاه شود و اکوسیستم و سایر عملکردهای زیست محیطی رودخانه نیز در نظر گرفته شود.

مدیرکل ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: البته هم اینک این مقدار تا زمان پایان مطالعات سازمان به عنوان عدد مبنا مورد قبول است.

وی گفت: در صورت اجرای کامل این تفاهم نامه 13هیچ تغییری در دبی رودخانه ایجاد نخواهد شد.

جلال وندی تاکید کرد: اصلی ترین دغدغه و نگرانی حفاظت محیط زیست ادامه جریان آب در وضعیت خودش است.

وی همچنین در خصوص چگونگی ارزیابی زیست محیطی طرح بهشت آباد یادآور شد: این طرح هنوز مجوز زیست محیطی اخذ نکرده است.

جلال وندی اظهار کرد: البته مطالعات ارزیابی زیست محیطی طرح بهشت آباد به سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارائه و این سازمان در دو مرحله خواستار اصلاح شده است.

وی طراحی ابتدایی طرح بهشت آباد را براساس آورد 580 میلیون مترمکعبی دانست و گفت: اکنون براساس برآوردهای علمی و کارشناسی انجام شده، آوردها نصف این میزان شده و بنابراین طراحی به طور کلی بایستی عوض شود.

مدیرکل ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: البته طرح های دیگری مانند خرسان 3 و ونک سولگان در چهارمحال و بختیاری مورد نظر است.

وی افزود: براساس این طرح قسمتی از اهداف ونک سولگان انتقال آب آشامیدنی به شهرهای شمالی استان کرمان بوده که بخشی هم از طرح بهشت آباد برای آن تعریف شده است.

جلال وندی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص پیشنهاد داده که تمامی این ها جمع آوری و از محل سد خرسان 3 انتقال آب آشامیدنی به استان کرمان انجام شود.

وی تاکید کرد: تعادل بخشی به دشت خانمیرزا در شهرستان لردگان و انتقال آب آشامیدنی به استان کرمان از اهداف پیش بینی شده در طرح ونک است.

وی افزود: امکان موافقت سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب آشامیدنی وجود دارد، اما ممکن است در این طرح انتقال 25 میلیون متر مکعب آب، اقتصادی نباشد.

مدیرکل ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: به همین علت وزارت نیرو و این سازمان به دنبال بازنگری این طرح هستند.

وی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت طرح انتقال آب سبزکوه یادآور شد: این طرح از 10 تا 12 سال گذشته در کش و قوس تصمیم گیری است.

جلال وندی به اجرای قسمتی از طرح انتقال آب سبزکوه اشاره و اظهار کرد: به علت نداشتن مجوز و لزوم برخورداری از ارزیابی زیست محیطی، این طرح دو سه بار در کمیته ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح شد.

وی با اشاره به شروع عملیات اجرایی این طرح در گذشته گفت: براساس برنامه پنجم توسعه، طرح هایی که عملیات اجرایی آن ها شروع شده از دستور کار ارزیابی خارج می شود.

مدیرکل ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به همین منظور و برای تعیین تکلیف طرح انتقال آب سبزکوه کمیسیونی سه نفره متشکل از نمایندگان هیات دولت تشکیل شد.

وی افزود: در این کمیسیون معاون اجرایی رئیس جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان محیط زیست 2 هفته قبل پیشنهاد خود را برای تعیین تکلیف طرح انتقال آب سبزکوه به هیات دولت ارائه کرده اند.

جلال وندی تصریح کرد: براساس نظر این کمیسیون با اجرای خط انتقال سبزکوه از ساز و کار تونل مخالفت شده است.

وی یادآور شد: برای ادامه روند اجرایی طرح انتقال آب سبزکوه باید از روش های جایگزین دیگر استفاده تا نگرانی های موجود مانند تخریب و نابودی چشمه ها و منابع آب احتمالی رفع شود.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور پیشنهاد اجرای طرح انتقال آب سبزکوه و خرسان 3 در چهارمحال و بختیاری، سد شفارود گیلان و پروژه ای در کنارگذر جنوب تهران را 2 هفته پیش به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ارائه کرده است.

براساس ادعای مدیرکل ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، زمان دقیق بررسی این طرح ها در هیات دولت هنوز مشخص نشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 282804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟