دریانوردان سهم مهمی در افزایش امنیت ملی دارند

امیر دریادار حسین آزاد شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از دریانوردان نمونه هرمزگان اظهار داشت: این حضور تاثیر بسزایی در بهبود و افزایش شاخص های امنیت ملی در حوزه هایی همچون امنیت اقتصادی، اجتماعی، تجاری و فرهنگی و توسعه و عمران کشور می شود.

وی ادامه داد: کسی نمی تواند نقش امنیت اقتصادی را در رشد و بهبود سایر بخش ها نادیده بگیرد و حضور در اقیانوس ها و اقیانوس پیمایی یکی از شاخص های اثر گذار در توسعه کشورها است.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت:وابستگی به دریا، امنیت دریا و اقتصاد دریا از دهه دوم قرن بیستم با یک تغییر بزرگ روبه رو شده است.

وی یادآور شد: تردد های کشتی های تجاری ، نفت کش و جابه جایی بار از طریق دریا نشان دهنده جابه جایی قطب اقتصادی دنیا از جهان غرب به سمت آسیا و اقیانوسیه بوده که در پیش بینی ها بدان اشاره شده است.

امیر دریادار آزاد اشاره کرد: باید بتوانیم در این تغییر بزرگی که پیش بینی شده در تحلیل ها بیشترین نقش را داشته باشیم که در بیشترین تاثیر را در این بخش دریانوردان و اقیانوس پیمایان دارند.

امیر دریادار آزاد اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سال 88 با گذاشتن پسوند راهبردی در ابتدای نام نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایرات ذهن همه سیاستگذاران کشور را به سوی اهمیت دریا و سیاست های توسعه محور بر مبنای دریا متوجه کرد.

وی اضافه کرد: انتظار از کشورهای دریایی مانند ایران این است که حضورشان در اقیانوس ها و اقیانوس پیمایی مان بیش از گذشته باشد، این حضور تنها مرتب با نیروهای نظامی نیست و پرچمدار آن ناوگان های تجاری و سایر کشتی ها هستند.

امیر دریادار آزاد افزود: برابر آمار مدقن منتشر شده افزون بر 80 هزار فروند کشتی تجاری و نزدیک به 2 میلیون نفر دریانورد به فعالیت های دریایی مشغول هستند که سهم ایران 130 هزار دریانورد است.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران با 11 کشور از ناحیه دریا همسایه است و افزون بر 30 درصد مرزهای کشور دریایی و 70 درصد بقیه را مرزهای زمینی تشکیل می دهد.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: 87 درصد اقتصاد کشور به دریا وابسته است که هرمزگان 80 درصد این شاخص را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: دو سوم کره زمین را آب گرفته و به همین نسبت در قرآن کلمه های بحر و بر بکار گرفته شده است که بر اهمیت دریا و جایگاه آن در اقتصاد، توسعه و قدرت های آینده کشورها اشاره می کند.

در پایان این آیین دریانوردان نمونه هرمزگان تجلیل شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281583 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟