کمک قلم به افزایش امنیت در کشور

این نامگذاری بیشتر از هر چیز از اهمیت، خجستگی و حتی تقدس قلم و کتابت، بیش از دیگر عناصر و پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی در این سرزمین پر گهر نشان دارد.

اگر این دو، یعنی قلم و کتابت نبودند، بسیار بعید بود فرهنگ و تمدن ژرف، بسیط و پر استغنایی همچون فرهنگ مهتر ساز و افتخار آفرین این دیار پدید آید و در گذر زمان همچون درخت تنومندی به اینجا و آنجا شاخ و برگ بگستراند و مجالی برای میلیون‌ها انسان فراهم آورد تا در سایه آن بیاسایند.

برای اهل قلم، نقش‌ها و کار ویژه‌های پر تعدادی بر شمرده شده است ولی یکی از نقش‌های مهم این جماعت دانا و گروه فرهیخته، کمتر مورد توجه و امعان نظر قرار گرفته است.

این نقش ظرفیت و توانایی اهل اندیشه و قلم در ایجاد، بسط، تعمیم و گسترش امنیت در جامعه است.

فی‌الواقع اهل قلم با آثار نغز و اندیشمندانه خود می‌توانند انسجام عمومی و روحیه وطن دوستی، اراده ملی و آمادگی برای از میان راندن هر نوع تهدید خارجی را دو چندان کنند و از آن طریق امنیت ملی را فزونی بخشند.

این نقش آن گاه که ارزش‌های پایدار کشور در معرض تهدیدات سخت و نرم دشمنان قرار می‌گیرند، صد چندان می‌شود؛ چرا که در این گونه شرایط واژگانی که از خامه صاحبان قلم بر لوح سفید نگاشته می‌شوند، می‌توانند بر عمق ذهن و جان انبوه شهروندان نفوذ کنند و اراده و انگیزش آنان را برای دفاع از حیثیت و کرامت خویش و قلمرو سرزمینی خود به نقطه اوج برساند.

شاید از این روی است که گفته شده «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» (قلم دانشمندان و عالمان برتر از خون شهیدان است) و چه کسی است که نداند صاحبان قلمی همچون شهید آوینی و ده‌ها شهید صاحب قلم دیگر در دوره‌های حساس و پر تلاطم جنگ و دفاع مقدس چگونه با قلم خود درخشیدند که مردمان ما برای همیشه تاریخ از آنان به بزرگی و عظمت یاد می‌کنند.

نقش خردمندان اهل قلم صرفا در حیطه امنیت ملی محدود نمی‌ماند، بلکه قلمرو امنیت عمومی بویژه احساس امنیت را نیز در بر می‌گیرد.

از همین رو هرگاه از عوامل موثر بر احساس امنیت سخن به میان می‌آید، نام اهل قلم و نویسندگان بویژه آنانی که در شمار اصحاب رسانه جای می‌گیرند، در صدر فهرست آن عوامل جای می‌گیرد. این افراد با بیان صحیح واقعیات، اجتناب از بزرگ نمایی رخدادهای مکدرساز، ایجاد امید و خوشبینی، تنویر افکار، تحلیل دقیق پدیده‌ها و البته روشنگری اندیشمندانه و حرفه‌ای، نه‌تنها روح و روان شهروندان را آزار نمی‌دهند، بلکه بذر امید، آرامش و هوشیاری را در ساحت روانی مخاطبان می‌رویانند و امنیت و آرامش را ارزانی آنان می‌دارند. بی شک، تنها آن دسته از اهالی قلم در ایفای چنین نقشی پیروزند که در سه ویژگی و خصیصه در تراز بالایی قرار می‌گیرند.

ویژگی اول، فضیلت‌مندی است. این ویژگی موجب می‌شود صاحب قلم، قلم خود را جز برای بیان دقیق حقیقت بر لوح سفید ننهد.

ویژگی دوم، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی است. این خصیصه نیز همانند ویژگی نخست، مانع تخطی اهالی قلم از ضوابط اخلاقی و انسانی می‌شود. در واقع این ویژگی دوم است که صاحب قلم را در برابر آثار قلم خویش متعهد می‌سازد.

ویژگی سوم، دانش و تبحر و خبرگی و خردمندی است . این ویژگی وجه ممیزه صاحب قلم اثرگذار و نافذ از نویسنده غیرنافذ است.

و سخن آخر، من به سهم و قدر خودم روز قلم را به همه اصحاب قلم تبریک می‌گویم و سپاسگزار همه کسانی هستم که با قلم خود مسئولانه و متعهدانه علاوه بر خدمت به فرهنگ و دانش و دانایی کشورمان، به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حفظ، تقویت و افزایش امنیت جامعه یاری می‌رسانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 281069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟