سیاست گذاری نادرست در  بازار گردشگری یا توریسم سلامت

دکتر محمد فلاح، مدیر سلامت مناطق آزاد گفت: آنچه در خصوص توریسم سلامت در کشور وجود دارد این است که ما هنوز نتوانستیم سهم خوبی را از بازار Store جهانی دریافت کنیم. پس از گذشت 10 سال از گذشت طرح موضوع هنوز توریسم سلامت نوپاست. این در حالی است که این صنعت در جهان فراگیر شده است. درآمدزایی بالایی را هم می توانیم از این موضوع داشته باشیم.

وی درباره سیاست های نادرست در این زمینه تصریح کرد: سیاستگذاری نادرستی در این زمینه وجود دارد. بزرگ ترین معضلی را که داریم این است که دولت و سیستم ها و سازمان های دولتی به جای اینکه نقش حمایتی داشته باشند، آن را تصدی گری و این بخش را راهبری کردند. راهبری کردن مستلزم داشتن آیین نامه ها و قالب بندی هاست.

فلاح ادامه داد: این تصدی گری های دولتی، بخش خصوصی را در اعمال سرمایه گذاری و جذب گردشگر محدود می کند. گردشگری سلامت برای تمامی قومیت ها و گردشگرها دارای جذابیت است. هم در زمینه پزشکی و هم در گردشگری سلامت به منابع طبیعی، طب سنتی و پتانسیل های ویژه ای دسترسی داریم که همین موارد متمایزمان می کند.

مدیر سلامت مناطق آزاد درباره بخش حمایتی دولتی خاطرنشان کرد: دولت مدام در حال ایجاد قالب های متعدد بوده و همین امور بخش خصوصی را در این زمینه از اهداف گردشگری سلامت دور کرده است. شما بپرسید در عرض بیش از 10 سال که این صنعت در کشور مطرح شده، چند مجوز به چند کشور و در چه زمانی داده شده است؟ آن تعداد اندک هم در طول سالیان اخیر بوده است.

وی افزود: مورد دیگری هم که هست، بخش گردشگری سلامت در اولویت فعالیت های صادراتی کشور نیست. اصلا در این قالب مطرح نشده است. ما منابع بسیاری را برای فعالیت‌های صادراتی می‌توانیم اعمال کنیم. این متاسفانه انجام نشده است. سهل انگاری های بسیاری در اولویت بندی های این فعالیت وجود دارد. به این نکته باید توجه داشت که توریسم سلامت به اقتصاد مقاومتی کمک شایانی می تواند بکند.

فلاح ادامه داد: به عنوان مثال باید بگویم، در مجموعه تشخیص سرطان دستگاهی به نام pet وجود دارد که در تشخیص و پیگیری این بیماری می تواند مفید باشد. در داخل کشور، بیماران برای دریافت این خدمات محدودیت دارند. یکی در بیمارستان شریعتی و دیگری در بیمارستان دارآباد وجود دارد. همین امر را پیگیری کردیم که این مراکز را در مناطق آزاد که بخش خصوصی است، مستقر کنیم. هم به منظور جلوگیری از خروج بیمار و هم برای جذب بیمار خارجی می توانست مفید باشد. بار هزینه ای را هم بر دوش بیمه نمی گذارد. ناهماهنگی هایی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت.

مدیر سلامت مناطق آزاد تاکید کرد: زمانی در مرز جلفا، مسافر خارجی که از خارج به داخل ورود پیدا می کرد می توانست شرایط خوبی داشته باشد. اما در همان زمان هم ناهماهنگی هایی در این خصوص ایجاد شده بود. خب در این میان اتفاقی که می افتاد، رقبا هوشمندانه عمل کردند. آنهامنتظر فعالیت ما هستند. ظرفیت خالی ما را پر کردند.

فلاح گفت: مثلا هند وارد عمل شده است. با پرواز چارتری، بیماران شیعه عراقی را به کشورشان می برند و آنها را درمان می کنند. یا کشور همجوار خودمان، عمان، کشور تایلند، آنها را به می برند و درمان می کنند و بازمی گردانند. تمام این بازارها را به راحتی از دست داده ایم.

مدیر سلامت مناطق آزاد خاطرنشان کرد: این هم به این دلیل است که مسئولان بر سر اینکه این بازار دست چه کسی باشد، بحث دارند. انتظار می رود که بتواند این کار را انجام دهند و به نتایج مطلوب برسند. واسطه ها به میانه میدان می آیند. بالای 80 درصد این کار را به راحتی انجام می دهند. به جای اینکه بیماران را به مراکز درمانی ببرند، آنها را به مطب ها برده و هزینه های خود را نیز از این طریق دریافت می کنند.

فلاح در پایان تاکید کرد: من در همین جا صراحتا اعلام می کنم که مناطق آزاد با هماهنگی های بیشتر با وزارت بهداشت می تواند، پیش قراول این مساله و صنعت باشد. زیرا گردشگری سلامت، می تواند اقتصاد مقاومتی را به دلیل هم مرزی با کشورهای همسایه شکوفا کند. تصور کنید که هر بیمار می تواند حداقل باخود 5000 دلار ورودی ارز داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 280844 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟