اجلاس گرد و غبار گام مهمی برای عملیاتی شدن اقدامات سازمان ملل است

محمدرضا سلامت، کارشناس ارشد توسعه پایدار سازمان ملل در حاشیه بازدید میهمانان اجلاس سازمان ملل از عملیات بیابان زدایی و جنگل کاری در 'ام الدبس' دشت آزادگان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این کنفرانس در درجه اول به آگاهی سازی عمومی و همچنین در سطح مسئولان و مقامات کمک می کند.

وی افزود: این نخستین بار است که یک کنفرانس جهانی و بین المللی در زمینه گرد و غبار برگزار می شود و تاکنون برنامه ها شامل کنفرانس های منطقه ای و کارگاه بوده است.

سلامت برگزاری این اجلاس با حمایت سازمان های تخصصی سازمان ملل را نشانه اهمیت موضوع گرد و غبار و جایگاه ایران دانست و اضافه کرد: برگزاری این اجلاس به این معنی است که سازمان ملل پذیرفته است که گرد و غبار یک مشکل بین المللی است.

وی با بیان اینکه اقدامات گذشته سازمان ملل در زمینه گرد و غبار بیشتر در سطح علمی و ارزیابی بوده اظهار کرد: نخستین گزارش سازمان ملل در سطح جهانی درباره ارزیابی گرد و غبار 2 سال پیش و در سال 2015 منتشر شده است.

سلامت تاکید کرد: سازمان ملل قصد دارد در زمینه مقابله با گرد و غبار وارد فاز اجرایی شود و این اجلاس یک گام مهم در این راستا به شمار می آید.

وی افزود: نتایج اجلاس تهران در یک اعلامیه اعلام و معمولا به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می شود که پیش زمینه ای برای اقدام کاهش گرد و غبار خواهد بود.

سلامت در ادامه درباره اقدام سازمان ملل برای توقف سدسازی در ترکیه اظهار کرد: سازمان ملل نسبت به مواضع کشورها بی طرف است اما معتقدیم همانطور که دکتر روحانی رئیس جمهوری نیز اشاره کرد، کشورها به جای رقابت می توانند از طریق تعامل سازنده، معضلات را حل کنند.

وی این اجلاس را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: استقبال کشورهای مدعو از این اجلاس بسیار خوب بوده و میهمانان از بازدیدهای امروز بسیار ابراز رضایت کرده اند زیرا مباحث از حالت تئوری خارج شده است.

بر اساس این گزارش، نخستین اجلاس سازمان ملل با موضوع گرد و غبار 12 تا 14 تیر در تهران درحال برگزاری است.

حدود 30 نفر از میهمانان این اجلاس برای دیدن عملیات مهار بیابان در کانون های گرد و غبار و تالاب هورالعظیم به خوزستان سفر کردند.

صبح سه شنبه نیز معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اریک سولهایم رئیس برنامه محیط زیست سازمان ملل و گری لوئیس نماینده مقیم سازمان ملل در ایران از تالاب هورالعظیم و کانون های گرد و غبار و روند مقابله با آن در خوزستان دیدن کردند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 279123 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟