عملیات بیابان‌زدایی در آران و بیدگل روند مهاجرت را معکوس کرده است

خداکرم جلالی در بازدید از پروژه‌های سایت بیابان‌زدایی شهرستان آران و بیدگل اظهار کرد:‌ ایران ۱۶۴ میلیون هکتار عرصه دارد که ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل و ۸۵ میلیون هکتار آن مرتع است.

وی افزود: از عرصه‌های کلی کشور ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی است که ۲۰ میلیون هکتاراز مناطق بیابانی تحت تأثیر فرسایش بادی هستند. در کل کشور ۷.۵ میلیون هکتار کانون‌های بحرانی تحت کنترل قرار گرفته و عملیات بیابان‌زدایی در آن انجام شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه حدود ۲.۳ میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در قالب ایجاد جنگل‌های بیابانی انجام شده است، گفت: کلیه اقدامات بیابان‌زدایی را با رویکرد جلب مشارکت مردم و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی انجام می‌دهیم. در طرح‌های بیابان‌زدایی سه رکن توسعه پایدار شامل توسعه انسانی، توسعه اقتصادی و توسعه زیست محیطی را مد نظر داریم.

به گفته جلالی میزان بارش کشور ۲۵۰ میلی‌متر است که یک سوم میانگین جهانی است از سوی دیگر میزان تبخیر در ایران ۲۱۰۰ میلیمتر است که سه برابر میانگین جهانی به حساب می‌آید.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به طرح‌های بیابان‌زدایی که در شهرستان آران و بیدگل انجام شده اظهار کرد:‌ ۱۲۰ هزار گونه درخت تاق کاشته شده است که این نوع درخت در ابتدای کاشت چند بار آبیاری می‌شود ولی بعد نسبت به خشکی مقاوم است.

وی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و پروژه‌های بیابان‌زدایی در شهرستان آران و بیدگل مردم مجبور به مهاجرت می‌شدند، گفت: در شرایط حاضر به خاطر اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، منطقه به لحاظ اکولوژی امن و روند مهاجرت معکوس شده و کشاورزی مردم بهبود یافته است.

جلالی در پایان اظهار کرد: ایجاد پوشش‌های گیاهی از وقوع گرد وغبار و طوفان‌های شن جلوگیری می‌کند و باعث تلطیف هوا می‌شود. افزون بر این ایجاد پوشش گیاهی وضعیت آب‌های زیرزمینی را نیز بهبود بخشیده است که در رونق باغداری و کشاورزی تأثیر بسیار دارد.

 کنفرانس بین‌المللی مقابله با گردز وغبار روز گذشته (۱۲ تیرماه) با حضور ۴۳ کشور دنیا در ایران آغاز شد. امروز (۱۳ تیرماه) تعدادی از وزرا و کارشناسان خارجی از پروژه‌های بیابان‌زدایی و مهار کانون‌های گردوخاک از شهرستان آران و بیدگل بازدید کردند. این بازدید به منظور آشنایی متخصصان کشورهای خارجی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با گردوغبار انجام شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 278952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟