نان فتیر کنجدی در خانه بپزید

آب ولرم و مایه خمیر را در کاسه‌ کوچک و مناسبی بریزید و مخلوط کنید. رویش را بپوشانید و حدود 10 دقیقه کنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود.مواد لازم برای 8 عدد

آب ولرم حدود 500-600 میلی‌لیتر

پودر مایه خمیر 1 قاشق چایخوری

آرد نان 1 کیلوگرم

نمک یک‌دوم قاشق چایخوری

روغن جامد مرغوب 3 قاشق سوپخوری

شکر 1 قاشق چایخوری

زرده‌ی تخم‌مرغ همزده 1 عدد

کنجد به میزان لازم

روش تهیه

آب ولرم و مایه خمیر را در کاسه‌ کوچک و مناسبی بریزید و مخلوط کنید. رویش را بپوشانید و حدود 10 دقیقه کنار بگذارید تا مایه خمیر فعال شود. آن‌گاه آرد را الک کنید و در کاسه‌ بزرگ و مناسبی بریزید. حالا حفره‌ای در وسط آرد ایجاد کنید و مایه خمیر ورآمده، نمک و روغن را درون آرد بریزید و مخلوط کنید.

اکنون شکر را با 500 میلی‌لیتر (2 پیمانه) آب ولرم مخلوط کنید و آن را کم‌کم به آرد بیفزائید تا خمیر نرم و لطیفی به دست آید. حالا خمیر را روی سطح آرد پاشیده ورز دهید تا کاملا صاف و یکدست شود و آن را در کاسه‌ی چربکرده بگذارید، رویش را بپوشانید و حدود یک ساعت کنار بگذارید تا حجمش دو برابر شود.

اکنون هر بار به اندازه‌ی یک پرتقال از خمیر بردارید و به شکل توپ درآورید. سپس آنها را با فاصله از یکدیگر، در سینی چربکرده‌ی شیرینی‌پزی بچینید و رویشان را اندکی بفشارید تا پهن شوند. روی سینی را بپوشانید و حدود نیم‌ساعت در محیط آشپزخانه نگه دارید تا حجمشان دو برابر شود.

آن‌گاه روی خمیرها زرده‌ی تخم‌مرغ بمالید و کنجد بپاشید. اینک سینی را در فر گرم‌کرده با دمای 170 درجه‌ سانتیگراد قرار دهید و به مدت تقریبی یک و نیم ساعت نان‌ها را بپزید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 345175 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟