فهرست غذاهای با طبع سرد

به گزارش رکنا، افراد با مزاج صفراوی یا گرم خشک حساس‌تر از افرادی هستند که مزاج خشک و گرم دارند. این افراد باید اغلب غذاهایی را مصرف کنند که تر و سرد هستند. غذاهای سرد بر روی بدن تاثیر خنک‌کنندگی دارند. شاید ظاهر آن‌ها سرد نباشد اما طبع تر و سردی بر روی بدن دارند. به طوری که با خوردن آن‌ها بلغم بدن زیاد می‌شود.

 غذاهای طبع سرد کدامند؟

مجموعه‌ای از غذاها هستند که در لیست غذاهای سرد و تر قرار می‌گیرند. از جمله این غذاها می‌توان به هندوانه اشاره کرد. این غذا اصلی‌ترین غذای سرد محسوب می‌شود. یکی از نشان‌های غذاهای سرد و تر افزایش تعداد دفعات ادرار است. برای مثال نوشیدنی چای سیاه طبع سرد دارد و میزان دفعات ادرار را زیاد می‌کند.

غذاهای سرد تاثیر خنک‌کنندگی بر روی بدن دارند. به محض خوردن آن احساس لرزش و سرما می‌کنید. افراد بلغمی به محض خوردن چنین غذاهایی درد معده را احساس می‌کنند. به همین دلیل گفته می‌شود افراد بلغمی بهتر است از خوردن چنین غذاهایی خودداری کنند.

چه کسانی نباید غذاهای طبع سرد بخورند؟

افرادی که طبع سرد دارند و یا در طی روز با مشکل کمبود انرژی مبتلا هستند، نباید لیست غذاهای سرد و تر را در رژیم غذایی خود بگنجانند. سردی بدن باعث حس خستگی بیش از حد و به تحلیل رفتن انرژی بدن می‌شود. لیست غذاهای سرد ظاهر سرد ندارند اما باعث افزایش بلغم در بدن می‌شوند. بنابراین بلغمی ها باید از خوردن این غذاها خودداری کنند.

لیست غذاهای سرد

هر چند فهرست غذاهای سرد و تر هیچ وقت کامل نیست و همیشه غذاهایی وجود دارد که در این لیست نیست ام همچنان تر و سرد هستند. ارزیابی انرژی یک ماده غذایی به گذشت زمان نیاز دارد. از سوی دیگر واکنش بدن افراد نسبت به انواع غذاها با هم تفاوت دارد.

به طور کلی غذاهای طبع سرد و تر عبارتند از:

جو

خیار

تخم مرغ (سفیده تخم‌مرغ)

انگور

گریپ فروت

رازک

لیمو

کاهو

ازگیل

ماش

قارچ

پرتقال

گلابی

خرمالو

نعناع

انواع آلو

تربچه

روغن کنجد

اسفناج

توت فرنگی

نارنگی

چای سیاه

برنج

گوشت گاو و گوساله

زرشک (سرد و خشک)

سرکه

چغندر

ماهی

مرغ

سیب زمینی

قارچ شکر

کیوی

پنیر توفو

گوجه فرنگی

عدس

هندوانه

گندم

کدو تنبل

ماست : اگر ماست از شیر پرچرب بدست آمده باشد، یک غذای سرد و تر محسوب می‌شود.

انواع بستنی: به دلیل داشتن شکر و تخم‌مرغ

چه زمانی غذاهای سرد و تر بخوریم؟

غذاهای سرد و تر خیلی زود هضم می‌شوند. وقتی دچار سوءهاضمه می‌شوید، بهترین کار خوردن لیست غذاهای سرد است. این غذاها برای هضم شدن زمان زیادی نیاز ندارند. سبک هستند و خیلی زود جذب بدن می‌شوند. برخلاف غذاهای گرم که باید مدت زمان زیادی در معده بمانند تا هضم شوند.

هر کسی که به سوءهاضمه مبتلاست باید در کنار غذاهای گرم، غذا با طبع سرد هم میل کند.

عوارض خوردن غذاهای طبع سرد

مصرف بیش از حد غذای سرد و تر باعث بروز مشکلاتی برای بدن می‌شود. برگشت طبع بدن از گرم به سرد یکی از این عوارض است. تا زمانی که بخواهید دوباره مزاج خود را بشناسید تا طبق آن غذا میل کنید، مدت زیادی طول می‌کشد. در این موارد بهتر است از خوردن بیش از حد غذاهای سرد و تر خودداری کنید.

خوردن غذاهای گرم در کنار غذاهای سرد

اگر استفاده از لیست غذاهای سرد به بدن آسیب می‌زند، بهترین راه خوردن غذاهای گرم در کنار غذاهای تر و سرد است. این غذاها عبارتند از:

خوردن گوشت‌های گرم: شتر، بره، کبوتر، بوقلمون کباب شده، مرغ محلی، سار و گنجشک.

مصرف ریشه‌ها مثل چغندر ، ترب سیاه و سفید، شلغم، هویج، کلم قمری.

مصرف میوه‌های رسیده مثل: گلابی، خربزه، طالبی، به، نارگیل، سیب با پوست و دانه.

خوردن حبوبات گرم مثل نخود، گندم، لوبیا چیتی و لپه.

مصرف سبزیجات گرم مثل ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه، ترخون، تره شوید، بادمجان و شنبلیله.

خوردن بذر‌های ملین مثل تخم ریحان، خاکشیر، مرو.

مصرف خشکبارهایی مثل بادام، گردو، فندق، پسته، کنجد، ارده، عسل و شیره خرما یا انگور.

مصرف دمنوش‌های گرم مثل دمنوش دارچین و زنجبیل، گل گاو زبان و اسطوخودوس.

مصرف ادویه‌های گرم مثل: آوشن، زنجبیل، دارچین، زعفران، فلفل سیاه و قرمز، آویشن، مقل ازرق، رازیانه، سیر، دانه خردل و پودر موسیر.

کدخبر: 785793 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟