آتش سوزی جنگل ها در فصل پاییز کمتر می شود / تعداد دمنده های ایران باید سه برابر شود

آتش سوزی جنگل ها یکی از مهمترین آسیب های زیست محیطی ایران است. در شرایطی هم که جنگل های البرز و زاگرس به شدت در معرض آتش سوزی جنگل ها هستند، اما امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها در کشورمان بسیار اندک است؛ به نحوی که نهادهای متولی حفاظت از طبیعت کشور یعنی سازمان های جنگل ها و محیط زیست بالگرد اختصاصی برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها در اختیار ندارند و در عین حال، رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران معتقد است که کشورمان علاوه بر بالگرد، دچار کمبود سایر امکانات مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها نیز هست؛ به نحوی به گفته علی بناگر، تعداد دمنده های موجود در ایران باید دو تا سه برابر شود.

آتش سوزی جنگل ها در کوه نیر بویراحمد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که بهار و بخصوص تابستان امسال، شاهد وقوع انبوه آتش سوزی ها در جنگل ها و مراتع کشور بودیم و روزی نبود که خبری از وقوع حریق در یکی از عرصه های طبیعی ایران منتشر نشود، سه شنبه شب هم خبری دیگر از وقوع حریقی نسبتا گسترده در منطقه کوه نیر در منطقه لوداب شهرستان بویراحمد منتشر شد.

آتش سوزی در منطقه کوه نیر از ساعت 20 سه شنبه آغاز شده و شعله های آتش در حال پیشروی است. البته ساعت 9:30 صبح روز چهارشنبه یک فروند بالگرد به ارتفاعات به فرودگاه یاسوج اعزام شده است. این بالگرد به گفته مسئولان محلی، بیشتر برای اعزام نیروها و تجهیزات به ارتفاعات به منطقه کاربرد دارد، اما در صورت تشدید حریق در منطقه، از این بالگرد برای آب پاشی هم استفاده خواهد شد. آتش سوزی نیز هم اکنون در ارتفاعات بیش از 2 هزار متری کوه نیر در جریان است و 9 اکیپ از نیروهای منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به همراه جمعی از نیروهای مردمی و سایر نیروهای امدادی مشغول اطفای حریق هستند.

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در گفت و گو با رکنا درباره آخرین وضعیت اطفای حریق کوه نیر توضیح داد: هم اکنون عمده آتش سوزی کوه نیر تحت کنترل نیروهای امدادی قرار گرفته است، زیرا ما از راس ساعت 20 سه شنبه شب که آتش سوزی آغاز شد، اعزام نیروها را آغاز کردیم و از همان زمان تا این لحظه، نیروها مشغول اطفای حریق هستند.

وی افزود: از صبح روز چهارشنبه نیز یک بالگرد از سوی هلال احمر خوزستان در فرودگاه یاسوج مستقر شده است، البته این بالگرد با هماهنگی میان سازمان مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع به منطقه اعزام شده است. هنوز برآورد دقیقی از حجم آتش سوزی مشخص نشده و همچنین عمدی یا سهوی بودن این حادثه نیز همچنان در دست بررسی است.

بالگرد اختصاصی کهگیلویه و بویراحمد خراب است

محمدی در پاسخ به این سوال که چرا استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد بالگرد اختصاصی است و در تمام آتش سوزی ها، بالگرد از استان های دیگر کشور به کهگیلویه و بویراحمد اعزم می شود، عنوان کرد: دو ماه است که یک بالگرد از سوی سازمان هلال احمر در استان ما مستقر شده است، اما اخیرا یک مشکل فنی برای این بالگرد پیش آمد و اکنون بالگرد در حال تعمیر است. این بالگرد هم براساس تفاهم نامه میان وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران کشور در منطقه مستقر شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: پیش از این هم هر وقت بالگرد خواستیم، خیلی سریع به منطقه اعزام می شد و اساسا فرقی نمی کند که بالگرد در استان کهگیلویه و بویراحمد استقرار داشته باشد یا خیر، چون ما معمولا مشکلی برای اعزام بالگرد از استان های دیگر نداریم.

شوخی می کنند که بالگرد دیر به آتش سوزی های کهگیلویه می رسد

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد البته در حالی این اظهارات را بیان می کند که بسیاری از فعالان محیط زیست منطقه معتقدند که همواره در هنگام وقوع حریق در جنگل ها و مراتع ارزشمند این استان، بالگرد دیر برای اطفای حریق اعزام شده است؛ مساله ای که فعالان محیط زیست، ریشه آن را در فقدان وجود بالگرد اختصاصی در کهگیلویه و بویراحمد حداقل تا دو ماه پیش می دانند.

محمدی اما این اظهارات فعالان محیط زیست منطقه را نادرست دانست و تاکید کرد: فعالان محیط زیستی که گفته اند بالگرد در استان کهگلیویه و بویراحمد دیر به محل وقوع حریق می رسد، شوخی می کنند، زیرا ما همیشه توانسته ایم که در صورت نیاز، به سرعت بالگرد را به منطقه اعزام کنیم.

وی افزود: در همین آتش سوزی کوه نیر هم از وقتی ما برای اعزام بالگرد درخواست دادیم، خیلی سریع بالگرد به منطقه رسید و هنوز هم نیازی برای اطفای حریق و آبپاشی با استفاده از این بالگرد وجود ندارد و ما صرفا برای اعزام نیروها و تجهیزات از این بالگرد استفاده می کنیم.

کاهش احتمال وقوع آتش سوزی جنگل ها در فصل پاییز

محمدی با تاکید بر این که میزان آتش سوزی جنگل ها و مراتع در فصل پاییز کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: با توجه به این که امکان وقوع حریق و گسترده شدن آن، ارتباط مستقیمی با بالا بودن دمای هوا و کمبود رطوبت دارد، به نظر می رسد در فصل پاییز در این منطقه نیز مانند دیگر نقاط کشور شاهد کاهش احتمال وقوع حریق باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سازمان مدیریت بحران و زیرمجموعه های استانی آن مسئولیت مستقیمی برای تهیه تجهیزات لازم برای اطفای حریق ندارند، ولی ما با توجه به وظایف نظارتی خود، تلاش می کنیم همواره امکانات لازم برای اطفای حریق در دستگاه های اجرایی مربوطه موجود باشد.

وی درباره امکانات فعلی اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد برای اطفای حریق جنگل ها توضیح داد: اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون تمام امکانات مورد نیاز از جمله آتش کوب، دمنده و لباس ویژه اطفای حریق را در اختیار دارد و به‌زودی هم که تعمیر بالگرد مستقر در استان به پایان برسد، خیال ما از استقرار دائمی یک بالگرد در کهگیلویه و بویراحمد نیز راحت می شود.

تعداد دمنده های کشور باید سه برابر شود

اما در حالی مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد از آماده بودن تمام امکانات لازم برای اطفای حریق جنگل ها در این استان به عنوان یکی از مهمترین استان های زاگرسی کشور که جنگل ها و مراتع ارزشمند فراوانی در آن وجود دارد، سخن می گوید که علی بناگر، رئیس انجمن علمی جنگل بانی کشور معتقد است برای این که توان نیروهای منابع طبیعی کشور برای مقابله با حریق جنگل ها بهتر شود، باید تعداد دمنده هایی که در اختیار یگان های منابع طبیعی استان ها، دو تا سه برابر شود؛ بخصوص که دمنده یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای اطفای حریق در دشت و کوهستان کاربرد دارد.

البته به گفته بناگر، در دو سال گذشته سازمان جنگل ها تا حد زیادی دمنده و لباس مخصوص اطفای حریق برای نیروهای منابع طبیعی استان های مختلف خریده است تا این نیروها ناچار نباشد که با امکانات ساده و اولیه ای مانند شاخه درختان به اطفای حریق بپردازند.

اما به گفته این کارشناس حوزه جنگل، در حال حاضر، یگان های منابع طبیعی استان های شمالی و استان های زاگرسی کشور با کمبود دمنده مواجه هستند و برای این که مشکل کمبود تجهیزات لازم برای اطفای حریق برطرف شود، باید میزان تجهیزاتی که در اختیار یگان های منابع طبیعی و البته یگان های محیط زیست قرار دارد، از جمله دمنده و لباس مخصوص اطفای حریق دو تا سه برابر شود.

بالگرد اختصاصی؛ مهمترین ابزار لازم برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها

بناگر البته در بخش دیگری از صحبت هایش بالگرد را مهمترین تجهیزات لازم برای مقابله با آتش سوزی جنگل ها و مراتع در تمام استان های کشور دانست و تاکید کرد که حتما یگان های حفاظت محیط زیست و جنگل ها باید به بالگردهای اختصاصی که صرفا در اطفای حریق کاربرد داشته باشند، مجهز شوند.

رئیس انجمن علمی جنگل بانی ایران ادامه داد: حضور بالگرد در محل وقوع حریق تاثیری بر پخش شدن آتش جنگل ها و مراتع ندارد؛ چراکه هم نیروها و تجهیزات از بالای محل وقوع حرق رها می شوند و هم آبپاشی از ارتفاعات بسیار بالاتر از محل وقوع حریق انجام می شود؛ بنابراین نمی توان گفت که باد ناشی از حضور بالگرد می تواند آتش را پخش کند.

این کارشناس حوزه جنگل با بیان این که استفاده نادرست از دمنده می توان منجر به پخش شدن آتش در کوهستان شود، گفت: اگر فردی که مهارت استفاده از دمنده را نیاموخته است، از این وسیله برای اطفای حریق استفاده کند، ممکن است که استفاده از دمنده به جای خاموش کردن آتش، منجر به پخش شدن آتش در دامنه کوهستان ها شود.

وی در پایان تصریح کرد: دمنده کاربرد زیادی برای اطفای حریق دشت ها و مناطق مسطح دارد؛ البته به شرط این که نیروها در هنگام اطفای حریق با استفاده از دمنده، بتوانند آتش را با ایجاد خاکریز یا همان آتش بُر مهار کنند که برای این کار نیز یگان های منابع طبیعی به تعداد کافی لودر احتیاج دارند که متاسفانه در کشورمان با کمبود لودر هم مواجه هستیم.

کدخبر: 720726 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟