سازمان مدیریت بحران آتش سوزی جنگل ها را جدی نمی گیرد / فقط سازمان جنگل ها مسئول اطفای حریق نیست

امکانات سازمان جنگل ها برای مدیریت بحران کافی نیست و این سازمان توان لازم برای مدیریت انواع بحران از جمله آتش سوزی جنگل ها را ندارد. همچنین براساس قانون، اساسا سازمان جنگل ها وظیفه اصلی در قبال مدیریت بحران های مختلف موجود در منابع طبیعی از جمله مهار آتش سوزی جنگل ها را ندارد، بلکه این سازمان مدیریت بحران است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند و باید در تمام آتش سوزی جنگل ها و سایر عرصه های طبیعی کشور، نقش اصلی را ایفا کند.

در این میان اما کارشناسان بسیاری معتقدند که عملکرد فعلی ستاد مدیریت بحران در آتش سوزی منابع طبیعی قابل نقد و انتقاد است. البته باید توجه داشت که بی تردید کارکرد این ستاد در بحران های مختلف در سال های اخیر هم قابل ستایش و هم  قابل انتقاد بوده است، ولی آن همتی که اصولا در ورود این ستاد به سوانح طبیعی همچون سیل، طوفان، زلزله و جبران خسارات کشاورزان می بینیم، در هنگام وقوع آتش سوزی جنگل یا مراتع مشاهده نمی کنیم.

به نحوی که روند ورود ستاد مدیریت بحران به موضوع آتش سوزی عرصه های طبیعی نشان می دهد که چه در بحث پیش بینی و پیشگیری، چه بازسازی و بازتوانی و چه در بخش هماهنگی، پیشگیری و کاهش خطرپذیری و چه تخصیص بودجه برای خرید تجهیزات اطفای حریق که همه این موارد از وظایف قانونی ستاد مدیریت بحران است، این ستاد عملکرد مناسبی را ندارد.

البته طبق قانون، وقتی حادثه ای مانند آتش سوزی جنگل یا مرتع اتفاق می افتد، راهبری تمام اقدامات باید با سازمان جنگل ها باشد، اما فرمانده اصلی عملیات باید استانداران و ستاد مدیریت بحران باشند تا علاوه بر تامین تجهیزات و نیروها، با به‌کارگیری قدرت سیاسی استاندار، سایر نیروهای لشکری و کشوری نیز وارد عمل شوند؛ نه این که مانند برخی حوادث مشاهده کنیم که استاندار بر سر مدیر کل منابع طبیعی استان فریاد بزند که چرا جنگل در حال سوختن است؟

کارشناسان حوزه جنگل بانی معتقدند که اگر بنا به داد زدن و مطالبه گری است، ابتدا خود استانداران باید پاسخگو باشند. زیرا ما قوانین مناسبی برای تقسیم وظایف در حوزه مدیریت آتش سوزی جنگل ها داریم، اما در عمل عمدتا این احساس مسئولیت زیاد پرسنل سازمان جنگل ها و شرکت های حفاظتی  بوده است که سازمان را در این گونه حوادث تنها گذاشته و به انزوا برده است.

بنابراین می توان گفت نه سازمان جنگل ها توان مدیریت بحران را دارد و نه وظیفه قانونی اش ایجاب می کند که به مدیریت وقوع بحران در عرصه های طبیعی بپردازد و نه اساسا این سازمان به تنهایی مسئول مهار آتش سوزی عرصه های طبیعی است، بلکه قوانین متعددی از جمله قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل هاو مراتع، قانون مجازات اسلامی، ماده 30 و 70 قانون وظایف دهیاری ها و شورای اسلامی در رابطه با حفظ منابع طبیعی و ...، همه دستگاه های لشکری و کشوری را در این خصوص موظف می دانند.

در پایان از همه مدیران منابع طبیعی استان ها می خواهیم از همین حالا و به صورت پیش دستانه برای فصل پاییز و سه ماه پیش رو که با آتش سوزی هایی محتمل در جنگل ها و مراتع روبه رو خواهیم بود، بر طبل مشارکت همه دستگاه های اجرایی و ستاد مدیریت بحران در سراسر استان ها بکوبند.

 

 

کدخبر: 720561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟