کودکان زرنگ ترین زباله جمع کن ها هستند/ افزایش زباله گردی کودکان و نوجوان در خیابان های تهران

سال 99 سال افزایش کودکان و نوجوانان زباله گرد در تهران بود. پیشتر تنها در ساعات از شب کودکان زباله گرد را مشاهده می کردیم ولی این روزها ، در هر ساعت شبانه روز ، شاهد تردد کودکان و نوجوانانی با لباس های کثیف و پاره هستیم که گونی لبریز از زباله را بر دوش می کشند. مشاهده این کودکان در کوچه های تهران بیشتر از خیابان های اصلی است.کودکانی که برای خرج زندگی به سمت جمع آوری زباله کشانده شده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ، گویی پیمانکاران شهرداری جمع آوری مکانیزه پسماند را از یاد برده اند و برای تفکیک راحت زباله و سود بیشتر خود بی توجه به حقوق کودکان و نوجوانان آنها را در سنی که باید به شکل دیگری زندگی کنند ، غرق در زباله می کنند.

۵۰ درصد مردم یک طبقه (سه تا دو دهک) تنزل کردند

محمدرضا جوادی یگانه - معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران  درباره افزایش کودکان خیابان و زباله گرد در تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کودک کار محصول فقر است. دستفروشی در مترو یا خیابان و کودک کار محصول فقر است. براساس برآوردهای اخیر طبق نظر سنجی ها ۵۰ درصد مردم یک طبقه (سه تا دو دهک) تنزل کردند. برخلاف تصور عمومی که فکر می کنند کار کودک زیر دست مافیاست و پول کودکان کار را می گیرند یا کودک می خرند، این حالت شایعه است و حقیقت اینگونه نیست.

کودکان زباله گرد و کار درآمد خوبی دارند

جوادی یگانه با گفتن از اینکه آنچه وجود دارد این است که تعدادی از مردم فقیر کودکان شان را سرچهارراه می فرستند افزود : کودکان کار یاد گرفته اند با زبان بازی دل مردم را به رحم بیاورند. درآمد روزانه بدی هم ندارند. این درآمد به خانواده شان و هماهنگ کننده کارهایشان می رسد که گرداننده آنها محسوب می شود.

وی تاکید داشت: معضل کودک کار به صورت دستوری حل نمی شود و ما نیز با جمع آوری آنها مخالف هستیم، چون بر روح و روان کودک اثر می گذارد. در این مورد همکاری هم نداشتیم. وظیفه شهرداری کودک کار نیست. البته در مراکز پرتو به تنها آموزش می دهیم که به صورت داوطلبانه است.

برداشت از مخازن زباله جرم نیست

جوادی یگانه با تاکید بر اینکه مسئله زباله گردی پیامد ناخواسته تصمیم شهرداری است افزود :  ۵۰هزار مخزن زباله سر کوچه هاست و برداشت از مخازن زباله جرم نیست. جریان تازه ای شروع شد که شهردار برای حل ان گام بر می دارد. اصل موضوع این است که مخازن جمع آوری شود و تا خرداد ۱۴۰۰ مخازن به نصف خواهد شد. در شهرک ها این مخازن اصلاح شده است. اجرای این تغییرات نیز توسط برخی از مردم معترض بودند.

وی تاکید داشت : پیمانکاران شهرداری به صورت غیرمستقیم از کودک زباله گرد استفاده می کردند . جلساتی در شهرداری مناطق برگزار کردیم‌تا از کودکان برای زباله گردی استفاده نشود.  اعلام‌ کردیم که  با کودک کاری نداشته باشیم. اگر گودهای اطراف تهران خراب شود این‌ کودکان می روند گودهای دیگر . به همین اقدام دیگر این بود که با ماشین حمل کودک کار برخورد شود. این چیزی است که امیدواریم با آن موافقت شود. باید این بازار از بین برود. بخشی از کار کودک مافیایی است که کودک را از افغانستان به ایران می آورند که باید با این قاقچیان کودکان خردسال و نوجوان برخورد شود.

کودکان زرنگ ترین زباله جمع کن ها هستند

جوادی یگانه در پایان افزود : مسئله تغییر رفتار است . پیمانکاران پسماند را جمع  کردیم و سعی کردیم آنها قانع شوند کودک زباله گرد به نفع آنها نیست. اما کودک زرنگ تر است و بیشتر زباله جمع می کند و فضاها با این بازار سازگار شده است. چند منطقه شهرداری اعلام کردند که ما از شهروندان می خواهیم که شماره خودروی حمل کودکان کار را به ۱۳۷ اعلام کنند. معمولا مردم زنگ می زدند و حضور کودکان زباله گرد را گزارش می دادند اما ما بنای برخورد با کودکان را نداریم. سر کردن افراد در مخازن زباله خوب نیست و علاوه بر این که خوشایند نیست به نماد فقر در ایران نیز تبدیل شده است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

آزاده مختاری

کدخبر: 671309 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟