ترکان:  مسئولان به کشتی پایه نگاه گذرا نداشته باشند

کشتی یکی از ورزش‌های محبوب در کشور ایران است. در سال‌های اخیر بحث‌های زیادی بر روی سرمایه‌گذاری روی کشتی انجام شده است. برای مثال وقتی قهرمانی مانند حسین یزدانی در رده سنی بزرگسالان کشتی توانایی خودش را نشان می‌دهد، ثمره سال‌ها تلاش و تمرین خود را در رده‌های پایه کشتی دریافت کرده است. همانطور که قهرمانان کشتی از سنین پایه به توجه نیاز دارند، اعضای کادرفنی تیم‌های پایه کشتی نیز به توجه زیادی نیاز دارند.

 مجید ترکان سرمربی کشتی‌آزاد نوجوانان کشورمان، در گفت‌وگو با رکنا، در خصوص کار کردن در این رده‌سنی، اظهار داشت: خوشبختانه قبلا در رده‌های سنی پایه کار کرده‌ام و سابقه مدیریت تیم‌های ملی پایه را بر عهده داشته‌ام. کشتی یک فرآیند است که از رده‌های سنی پایه شروع و به رده سنی بزرگسالان ختم می‌شود. نحوه صحیح اجرای فنون باید در رده‌های سنی پایه آموزش داده شود تا کشتی‌گیران در رده سنی بزرگسالان با برخی مشکلات مواجه نشوند، چرا که اردوهای تیم‌ملی در رده‌سنی بزرگسالان دیگر جای آموزش فن نیست.

وی ادامه داد: البته صرفا آموزش دادن و نحوه اجرای صحیح فنون در رده‌های سنی پایه مدنظر نیست، بلکه باید کشتی‌گیران به مرحله درستی از درک و فهم کشتی برسند تا در بهترین زمان، بهترین تصمیم را برای اجرای فنی که به طور صحیح آموزش دیده است، بگیرد. درواقع صرفا یادگیری صحیح اجرای فن، به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد و کشتی‌گیران نونهال و نوجوان باید بتوانند موقعیت‌های مناسب را برای اجرای فنون خود ایجاد کنند و از طرفی در صورت ارتکاب اشتباه از سوی حریفان نیز، بتوانند مناسب‌ترین فن را به مرحله اجرا بگذارند. به مجموع توضیحاتی که ارائه دادم، می‌گویند شعور کشتی که لازمه رسیدن به موفقیت در مدارج بالا است. 

ترکان تصریح کرد: روانشناسی در رده‌های سنی پایه بسیار مهم است و باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد. از طرفی نحوه زندگی نوجوانانی که در اردوهای تیم‌ملی حضور دارند، با شیوه زندگی هم‌سن و سال‌های‌شان فرق دارد و به واسطه حضور در اردوهای تیم‌ملی قاعدتا راحتی و آسودگی هم‌سن و سال‌های خود را ندارند. مشقت و دشواری‌های ورزش قهرمانی که فشارهای سنگینی روی جسم و روح و روان هر انسانی می‌گذارد، دوری از خانواده و بسیاری موارد اینچنینی باعث می‌شود که شرایط ملی‌پوشان در رده‌های سنی پایه سخت‌تر از هم‌سن و سال‌های‌شان باشد و اگر روی مسائل روانی آن‌ها کار نشود، می‌تواند عواقب زیادی را در پی داشته باشد. خودم در این رده‌سنی کشتی گرفته‌ام، این راه را قبلا پیموده‌ام و تمام مشکلاتی که مقابل کشتی‌گیران این رده‌‌سنی قرار می‌گیرد را می‌شناسم و سعی می‌کنم آن‌ها را برای ملی‌پوشان این رده‌سنی برطرف کنم.

سرمربی تیم کشتی‌آزاد نوجوانان گفت: در اردوهای تیم‌ملی از مربیان پایه و سازنده استفاده خواهم کرد تا ضمن قدردانی از زحمات آن‌ها، این مربیان را با آخرین نحوه تمرین دادن در رده‌های ملی هم آشنا کنم و به نوعی با علم روز کشتی دنیا هم آشنا شوند. اهداف زیاد است، اما تحقق بخشیدن به آن‌ها مستلزم نگاه و حمایت مسئولان است. ما هر چه در رده‌های سنی پایه بکاریم، در رده‌ سنی بزرگسالان که اصطلاحاً ویترین ورزش است، برداشت خواهیم کرد. مسئولان نباید به ورزش در رده‌های سنی پایه نگاهی گذرا داشته باشند، چرا که بی‌توجهی به رده‌های سنی پایه می‌تواند برای ورزش کشورمان خطرناک باشد و آینده ورزش کشورمان را با مشکلات زیادی مواجه کند. در مجموع امیدوارم با حمایت مسئولان بتوانم اهدافی که دارم را به مرحله اجرا دربیاورم و این اهداف صرفا در مقام حرف باقی نمانند.

کدخبر: 741882 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟