فاز جدید ذوب آهن منجر به خشکی زاینده رود می شود/ احترام به حق آبه تالاب گاو خونی حرف معترضان

گاوخونی - محیط زیست | به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالان محیط زیست اصفهان، خواهان لغو مجوزهای برداشت آب زاینده‌رود شدند. آنها معتقدند که تالاب گاوخونی و به تبع آن اکوسیستم جانوری منطقه، از بهره برداری های غیرقانونی آب آسیب می بیند. گاو خونی توانسته بود تا 20 درصد آب گیری شود و ما در دو سال گذشته شاهد افزایش نزولات آسمانی بودیم. با این وجود این نگرانی برای خشکی باتلاق را در بین فعالان محیط زیست استان می بینیم. چرا فعالان محیط زیست نگران خشکی گاو خونی هستند ؟

ایمان ابراهیمی ، مدیرعامل انجمن آوای بوم اصفهان و عضو شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد این استان، در گفتگو با خبرنگار رکنا موضوع را تشریح کرد.

N83258229-72928312

مدیرعامل انجمن آوای بوم ، گفت: باتلاق گاوخونی شرایط بهتری را در سال گذشته داشته است. این در مقایسه با 15 سال گذشته و به دلیل بارندگی بیشتر است. اما همچنان مشکلاتی هستند که گاوخونی را تهدید می کنند. مشکل این است که نباید حق آبه یک باتلاق را کم و زیاد کرد. در این حالت بهتر است که باتلاق را خشک کنیم. چرا که جانوران و پرندگان را به سمت خود کوچ می دهد، آنها آنجا زادآوری می کنند و ناگهان که خشک می شود، به مرگ و میر آنها می انجامد.این اتفاق برای حیواناتی می افتد که در بهار به تالاب آمده اند و در اول تابستان یا تیرماه با باتلاق خشک شده مواجه می شوند. یعنی تمام تخم هایی که تازه جوجه شده اند، از بین می رود. باتلاق گاو خونی، هامون و بختگان نمونه هایی هستند که از این مشکلات رنج می برند. گاو خونی می توانست ورودی آب بسیار خوبی داشته باشد. اما برداشت هایی که توسط مزارع و صنایع انجام می شود، وضع این باتلاق را بلاتکلیف نگه داشته است. اگرچه امسال 15 تا 20 درصد تالاب آبگیری شده است، اما دوباره دبی ورودی به گاوخونی کاهش پیدا کرده است. این خسارتی است که سال های پیش نیز شاهد آن بودیم. اگر گاوخونی آبگیری نمی شد ، گونه های جانوری زیست گاه جایگزین پیدا می کردند. در حال حاضر اگر گاوخونی خشک شود، مرگ این جانوران حتمی است.

اعتراض به افزایش برداشت های غیرقانونی نزدیک گاوخونی 

عضو شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد اصفهان، در خصوص درخواست معترضان « لغو مجوز برداشت از آب زاینده رود» بیان کرد: زاینده رود، اصلی ترین منبع آب گاوخونی است. طول زاینده رود 140 کیلومتر است. در تمام این مسیر زمین های کشاورزی و صنایع حضور دارند. ما میبینیم که مجوز آبگیری این صنایع مدام تمدید می شود و حتی اگر مجوز آن ها را تمدید نکنند، در رابطه با بهربرداری زیانبار اقدامی انجام نمی دهند. اخیرا و به بویژه در 100 کیلومتری مانده به گاوخونی، ما افزایش برداشت های غیرقانونی را شاهدیم که به خشکی گاو خونی منتهی می شوند.

دلیل اعتراض: تغییر کاربری زمین های کشاورزی به برنج 

وی در ادامه بیان کرد: برداشت ها توسط افرادی انجام می شود که بومی آنجا هستند و زمین هایشان را اضافه می کنند. یا این برداشت ها توسط افرادی است که صنایع را کنترل می کنند. ظرفیت برداشت از رودخانه محدود است اما تمام افرادی که گفتیم، وقتی می بینند که رودخانه جریان دارد، زمین ها و برداشت خود را افزایش می دهند. مشکل دوم تغییر کاربری زمین ها است. برخی از کشاورزان کشت کم آب خوارشان را به برنج کاری بدل می کنند. برخی کشت را رها می کنند.

 ذوب دوباره فاز جدید افتتاح کرده است 

ابراهیمی در ادامه بیان کرد: ما مشکل فازهای جدید صنایع را هم داریم. ذوب اهن طی سه ماه گذشته فاز جدید افتتاح کرد. این مسلما سبب خشکی زاینده رود و باتلاق گاوخونی می شود. آیا ذوب آهن که فاز افتتاح می کند، منابع آبی خود را پیش بینی کرده است. ما وقتی می پرسیم جواب مفصلی می دهند که به هیچ جا راه نمی برد. بی تردید ذوب آهن از زاینده رود استفاده می کند.

خواسته معترضان احترام به حق آبه تالاب گاو خونی است

عضو شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد اصفهان، بیان کرد: خواسته معترضان احترام به حق آبه تالاب گاو خونی است. حجم آب موجود در زاینده رود می تواند باتلاق را زنده نگه دارد، اگر ما بهره برداری جدید در حاشیه رودخانه نداشته باشیم. خواسته ما این است که بهربرداری جدید انجام نشود و نظارت بر بهره برداری فعلی جدی تر باشد.

اقدامات ضد محیط زیست ذوب آهن محرمانه است 

ابراهیمی به این سوال که « چرا زمانی که فولاد داشت فاز نو را ایجاد می کرد معترضی وجود نداشت؟ به نظر دیر نیست؟ می توانید توقع داشته باشید که ذوب آهن اصفهان از هزینه گزاف سرمایه گذاری شده صرفه نظر کند؟ » پاسخ داد: به شدت محرمانه پیش می روند. ما خبر افتتاح فاز را سه ماه پیش در روز افتتاحیه شنیدیم. در واقع پیشتر هیچ خبری به ما نرسید. باید زودتر متوجه می شدیم. حداقل بنده که عضو شورای هماهنگی سازمان های مردم نهاد استان هستم باید می فهمیدم، اما میبینیم که هیچ خبری منعکس نشد. در سکوت ساختند و ناگهان اعلام کردند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 592310 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟