فضای مجازی فرصت یا تهدید/دیدگاه معاون اجتماعی نیروی انتظامی یزد را بخوانیم

به گزارش رکنا از یزد؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان یزد در یادداشتی به بیان  چیستی و چرایی فضای مجازی پرداخته است.

سرهنگ "محمدرضامزیدی" در این مقاله آورده است: انسان‌ ها تا چند سال پیش در دو فضا زندگی می‌کردند، فضای بیرونی و فضای ذهنی و روانی؛ فضای بیرونی همان محیط فیزیکی است آنچه در اطراف ما قرار دارد .

در واقع ما در جهانی زندگی می‌کنیم که فضای بیرونی یا فیزیکی است و ما را احاطه کرده است و به‌ اصطلاح محیط نامیده می‌شود.

از سویی خود انسان و آنچه در درون دنیای انسانی است فضایی روانی، ذهنی است (من) همه‌ چیزهایی است که متعلق به انسان است هر انسانی در درون خود دنیایی دارد که دنیای روان‌شناختی است.

روح، ذهن، روان و همه تعالی دیگر دلالت بر چنین فضایی دارد. پس از رشد تکنولوژی‌های ارتباطی فضایی جدید به وجود آمده است. فضایی که ترکیبی از فضای بیرونی و درونی است این فضا فضای مجازی است.

در واقع محیط بیرونی به شکل باور نکردنی وارد فضای روانی ما گردیده است و از سویی فضای روانی ما می‌تواند به ‌صورت نامحدود در فضای محیطی خود وارد شود. از این‌ رو روابط نامحدود بین فردی امکان‌پذیر گردیده و بسیاری از زمینه‌های فردی برای ارتباط میان آدم‌ها از میان برداشته‌ شده است.

انسان‌ها در قرن 21 بیش از هر زمان دیگر بر زمان مسلط شده‌اند و بر محیط بیرونی غلبه پیدا کرده‌اند.

فضای مجازی فضایی است که بیش از هر چیز بر ناخودآگاه روان اثرگذار است در این فضا آدم‌ها می‌توانند شخصیت متفاوتی داشته باشند، آن‌ها می‌توانند تخیل‌هایشان را تجربه کنند، مرزها را بشکنند، بایدها را نادیده بگیرند.

در فضای مجازی بیش از هر چیز هیجانات غالب می‌شوند، از این ‌رو شایعات به‌ سرعت به وجود می‌آید، روابط به‌ سرعت ایجاد می‌شود و بستر مناسبی برای اثرگذاری مثبت یا منفی بر دیگران به وجود می‌آید.

فضای مجازی، گسترده و نامحدود است از این ‌رو کاربران با ورود به این دنیا در آن غرفه می‌شوند به آن عادت می‌کنند. به آن وابسته می‌شوند، نسبت به آن شرطی می‌شوند و می‌تواند زمینه اعتیاد فرد را فراهم نماید.

فضای مجازی محدودیت‌های دنیای بیرون را از بین می‌برد و ممنوعیت‌های دنیای درونی را زیر پا می‌گذارد. در دنیای بیرونی، شما برای دیدن فردی که در استانی دور قرار دارد محدودیت‌هایی دارید و امکان هرگونه ارتباط با افراد را نخواهید داشت اما در فضای مجازی شما می‌توانید با دورترین نقاط جهان ارتباط داشته باشید و ممنوعیت‌های اخلاقی، عرفی و ... را در ارتباط با دیگران نادیده بگیرند.

فضای مجازی شما را از محیط فیزیکی که در آن قرار دارید دور می‌کند و با محیط‌های دیگر نزدیک؛ ازآنجاکه فضای مجازی شما را در خود غرق می‌سازد.

شما از محیط فیزیکی که در آن قرار دارید دور می‌کند این محیط فیزیکی می‌تواند دوستان، اعضای خانواده، محیط کاری و... باشد که در حال حاضر در آن قرار دارید اما می‌تواند شما را با محیط‌ های فیزیکی دیگر که در آن قرار ندارید نزدیک کند این ویژگی منجر به حس تازه‌ای می‌شود یک تنهایی واقعی و جمع‌گرایی مجازی به عبارتی افرادی که به‌ صورت افراطی وارد فضای مجازی می‌شوند برون گرای مجازی و درون‌گرای واقعی هستند.

آن‌ها به ‌صورت مجازی با آدم‌های زیادی ارتباط دارند اما در عین‌ حال به‌ صورت واقعی تنها هستند به ‌این‌ ترتیب ذهن آن‌ها مشغولیت‌های زیادی دارد و نمی‌توانند با اطرافیان خود که در واقع در کنار او هستند ارتباط سازنده‌ای داشته باشد لذا مدت ارتباط با نزدیکان خود و کیفیت رابطه با آن‌ها را از دست می‌دهند و در عین‌ حال به‌ صورت مجازی با افراد زیادی رابطه دارد.

فضای مجازی یک فضای نامرئی و پنهان است در این فضا از آنجا که هویت آدم‌ها می‌توانند رفتارهای غیرمنطقی خود را بیشتر، راحت‌تر و آسوده‌تر نشان دهند؛ چراکه شناخته نمی‌شود و پنهان هستند.

ابراز عشق، کسب لذت جنسی، کلاه‌برداری، خیانت، هرزه‌نگاری و همه رفتارهایی که می‌تواند در دنیای واقعی به علت آشکار شدن، از آن‌ها خودداری کنیم در فضای مجازی می‌تواند به شکل راحت‌تری ابراز و یا اقدام شود.

از سویی فضای مجازی فرصت مناسبی برای ابراز و جود است افراد در فضای مجازی بر دنیای درونی و بیرونی خود غلبه می‌کنند و می‌توانند به بسیاری از آدم‌ها دسترسی داشته باشند و به آن‌ها بگویند که در واقع استفاده از فضای مجازی یک مهارت ابراز وجود است چراکه منجر به گسترش ارتباط فرد با دنیای بیرونی می‌گردد.

فضای مجازی، در کنار تهدیدات و آسیب‌ها، فرصت‌ها و جنبه‌های مثبت فراوانی دارد. در واقع همه ابزارهای بشری فرصت‌ها و تهدیدات مربوط به خودشان دارند.

بیش از آنکه ابزارها خطرآفرین باشند، انسان‌ها استفاده ناکارآمد و خطرسازی از ابزارها می‌کنند از این‌رو ابزارهای بی‌گناه و بی‌زبان؛ گناهکار و مقصر شناخته می‌شوند.

فضای مجازی نه خوب و نه بد است؛ درواقع این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم فضای مجازی را تبدیل به فرصت و یا تهدید و آسیب کنیم.

یزد/سمیه گلابگیریان

کدخبر: 722135 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟