طول درمان چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

به گزارش رکنا، هنگامی که دیه مقدر (تعیین شده) نمی باشد، بایستی برای آن، ارش (مابه التفاوت سالم با خراب) را محاسبه نمود، ولیکن چون محل آسیب دیده در طول زمان التیام پیدا می کند، لذا بایستی تا انقضای طول درمان آن صبر نمود، و پس از انقضای طول درمان می توان میزان دیه فرد را مشخص کرد.

جراحت های نیاز به طول درمان

در بعضی از جراحت ها، برای آنکه پزشکی قانونی بتواند دیه اشخاص را مشخص نماید، اصولا مدتی را در جهت التیام جراحت صبر می کند، و سپس میزان دیه فرد را مشخص می کند، لذا در جراحت های زیر پزشکی قانونی این دستور را صادر می کند.

الف. در مواردی که میزان جراحت به گونه ای می باشد، که فرد در کما به سر می رود، باید صبر کرد که آیا فرد به هوش می آید یا فوت می کند، لذا در این حالت، پزشکی قانونی دستور طول درمان را صادر می کند.

ب. اگر آسیب یا جراحت وارده به عضو بدن، مونجر به قطع نخاء فرد گردد، در این حالت نیز پزشکی قانونی حکم به طول درمان می دهد.

ج. در صورتی که جراحت وارده به عضو بدن، باعث شکستگی، ضرب دیدگی، پارگی رباط شود، در این حالت بایستی تا اتمام بهبود جراحت وارده صبر نمود. به عنوان مثال در ضرب دیدگی استخوان لگن، پزشکی قانون دستور طول درمان را صادر می کند، تا بداند، این جراحت وارده به سایر اعضا فرد آسیب وارد می کند، یا خیر.

د. گاهی مواقع هنگام بروز حارصه (جراحتی که مونجر به تغییر رنگ پوست می شود)، پزشکی قانونی، دستور طول درمان را صادر می نماید، زیرا در گاهی مواقع، این حارصه، مونجر به سیاه شدگی قسمتی از اعضای بدن و در نهایت باعث قطع شدن آن عضو می شود.

لذا در صورتیکه تمایل دارید، اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب نمایید، می توانید بروی دیه حارصه کلیک نماید.

و. در مواقعی که میزان دیه مقدر (مشخص) می باشد، ولیکن میزان دیه آن عضو سالم با عضو ناسالم متفاوت می باشد، باید تا اتمام بهبود جراحت صبر نمود، که در این حالت نیز پزشکی قانونی، دستور طول درمان را صادر می کند.

ه. اگر جراحت وارده مونجر به خون ریزی، پارگی رگ، آسیب مفصل و پارگی اعضای داخلی بدن شود، و در صورتی که فرد، مستحق دریافت ارش (مابه التفاوت) باشد، پزشکی قانونی، تا التیام جراحت، دستور طول درمان را صادر می کند.

ی. در صورتی که تغییر ناگهانی در یک عضو به دلیل شرایط خاص فرد منتهی به فوت فرد شود.

مشخص شدن دیه قبل از اتمام طول درمان

گاهی اوقات فرد آسب دیده، تقاضا می کند که آسیب وارده به عضو او التیام یافته است، لذا در این حالت پزشکی قانونی در وهله اول به فرد می گوید، تا اتمام بهبودی جراحت یا آسب دیدگی صبر کند، ولیکن در صورتی که فرد تمایل به صبر کردن نداشته باشد، پزشکی قانونی از وی، تعهدی مبنی بر اینکه جراحت بهبود یافت است، اخذ می کند، لذا در نهایت به دستور آسیب دیده، دستور به اتمام طول درمان می دهد.

شایان ذکر است، با این دستور، میزان دیه فرد مشخص می شود، و دیگر تحقیقات خاتمه پیدا می کند.

حکم جلب در طول درمان چیست؟!

در این گونه جراحت، که میزان دیه با توجه به انقضاء مدت مشخص می شود، لذا در طی تحقیقات نمی توان حکم جلب فرد را از محکمه خواستار شد، لذا در دستور طول درمان، قضات قادر به صدور حکم جلب متهم نیستند.

سوالات پرتکرار

آیا دیه در طول درمان به نرخ روز محاسبه می شود؟

بله، با توجه به آنکه میزان دیه پس از التیام جراحت وارده مخشص می شود، لذا دیه در طول درمان به نرخ روز به شخص آسیب دیده پرداخت می شود.

اگر شاکی یا آسیب دیده برای اخذ نظر نهایی به پزشکی قانونی مراجعه نکند، تکلیف چیست؟

در این هنگام دادگاه طبق نامه ای به پزشکی قانونی تقاضا می کند، میزان دیه اولیه فرد را مشخص کند، تا برای متهم کیفرخواست را صادر نماید، لذا پس از صدور کیفرخواست و پرداخت هزینه دیه از جانب متهم، دادگاه قرار منع تعقیب فرد را صادر می کند، شایان ذکر است، در این حالت، طبق رویه، پرونده تا رجوع شاکی بایگانی می شود.

کدخبر: 889122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟