دلایل، علائم و درمان سیاهی ناخن پا

به گزارش رکنا، ناخن های پا به طور طبیعی سفید رنگ هستند. اما گاهی اوقات بر اثر استفاده مکرر از لاک ناخن ، کمبودهای تغذیه‌ای، عفونت یا ضربه تغییر رنگی در آن‌ها ایجاد می شود. دلایل مختلفی وجود دارند که سبب سیاهی ناخن پا می شوند.

البته برخی از این سیاهی‌ها خود به خود برطرف می‌شوند. اما اگر سیاهی ناخن پا بهتر نشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا علل جدی‌تری که باعث ایجاد این سیاهی شده است را پیگیری کنید، مخصوصا این‌که امکان آسیب ناخن‌های پا از طریق جویدن و … نیز وجود ندارد. بنابراین باید درمان آن جدی گرفته شود.

چه چیزی باعث سیاهی ناخن پا می شود؟

سیاهی ناخن پا ممکن است در اثر موارد زیر ایجاد شود:

    بیماری زمینه ای

    این بیماری زمینه‌ای می‌تواند شامل کم خونی، دیابت، بیماری قلبی یا بیماری کلیوی باشد.

    عفونت های قارچی

    با این که عفونت‌های قارچی اغلب سفید یا زرد به نظر می رسند. اما در اثر جمع شدن بقایای آن ها ممکن است ناخن پا سیاه شود. زیرا ناخن‌های پا در برابر عفونت های قارچی آسیب پذیر هستند. با توجه به این‌که قارچ ها در محیط های مرطوب و گرم رشد می کنند. بنابراین پاها بهترین مکان برای رشد آن‌ها هستند.

    ملانوم

    ملانوم جدی‌ترین نوع از سرطان پوست است که اغلب به شکل یک لکه قهوه‌ای تیره بد شکل ظاهر می شود. چنین لکه هایی می‌توانند زیر صفحه ناخن ها ایجاد شوند.

    ضربه

    ضربه به ناخن پا معمولاً به دلیل آسیب دیدگی به وجود می آید. این آسیب دیدگی می‌تواند باعث پارگی رگ‌های خونی زیر ناخن شود. خونریزی حاصل در زیر ناخن، سیاه به نظر می رسد.

چه زمانی باید برای سیاهی ناخن پا به پزشک مراجعه کنید؟

سیاه شدن ناخن پا نیازی به مراجعه به پزشک متخصص ندارد. این عارضه در صورتی که به درمان پزشکی نیاز داشته باشد، بستگی به دلیل اولیه ایجاد آن دارد. دانستن این دلیل، می تواند به شما در این تصمیم گیری کمک کند.

از سوی دیگر اگر علت سیاهی ناخن پای خود را نمی دانید، اما حدس می‌زنید که که ناخن سیاه انگشت شما نشانه یک بیماری جدی باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

همه موارد قارچ ناخن پا به ویزیت پزشک نیاز ندارند. با این حال اگر دیابت دارید، برای معالجه سیاهی ناخن پا باید به پزشک خود مراجعه کنید.

متخصص پوست نیز می تواند به تشخیص و درمان سیاه شدن ناخن پا کمک کند. اگر مشکوک به ملانوم هستید باید به متخصص پوست مراجعه کنید. با این حال اگر سیاهی ناخن انگشت شما به دلیل یک مسئله سلامتی زمینه ای دیگر مانند دیابت ایجاد شده باشد، برای درمان علت باید به پزشک خود مراجعه کنید.

درمجموع می‌توان گفت که هر ناخن یا انگشت سیاهی که به خودی خود از بین نرود باید جهت اطمینان توسط پزشک معاینه شود.

آیا ناخن سیاه پا عوارضی دارد؟

قارچ ناخن پا در صوت عدم درمان می تواند در تمام پا و سایر قسمت های بدن گسترش یابد. این قارچ‌ها همچنین می توانند باعث آسیب دائمی به ناخن شود. بنابراین باید جدی گرفته شوند.

وجود ملانوم در ناخن پا نیز که ممکن است با سیاهی ناخن در اثر ضربه اشتباه گرفته شود، می تواند باعث ایجاد عوارض شود. در صورت مشاهده لکه‌های سیاهی که در سراسر ناخن گسترش یافته‌اند یا با وجود رشد ناخن از بین نمی روند، مراجعه به پزشک الزامی است.

درمان سیاهی ناخن پا چگونه است؟

عفونت های قارچی انگشتان پا در مواقعی که زود تشخیص داده شوند، نسبتاً قابل درمان هستند. پمادها، کرم ها و لاک های بدون نسخه نیز معمولاً در روند بهبودی مؤثر هستند. موارد شدیدتر ممکن است نیاز به نسخه درمانی ضد قارچ داشته باشد.

سیاهی ناخن پا که ناشی از ضربه باشد، معمولاً خود به خود و بدون درمان برطرف می شود. با این حال اگر ناخن انگشت شما بلند شده و هنوز سیاه به نظر می رسد، ممکن است علائم مربوط به دلایل دیگری باشند.

اگر سیاهی ناخن پا به دلیل آسیب دیدگی ایجاد شده باشد، لکه حاصل از رگ‌های خونی پاره شده با رشد ناخن از بین می رود. تغییر رنگ ناخن پا مربوط به دیابت و سایر شرایط سلامتی نیاز به درمان و مشخص شدن علت‌های اصلی دارد.

چشم انداز مرتبط با سیاهی ناخن پا چیست؟

در مورد سیاهی ناخن پا چشم انداز درمانی تا حد زیادی به علت اصلی علائم بستگی دارد. موارد مربوط به ضربه و عفونت قارچی بهترین چشم انداز را دارند. در این موارد، ناخن های آسیب دیده رشد می کنند و بهبود می‌یابند. عفونت های قارچی را نیز می توان در خانه درمان کرد.

سیاهی ناخن پا ناشی از ملانوم و بیماری های دیگر علائم دارد. چشم انداز چنین مواردی به سرعت درمان و علت اصلی بروز آن بستگی دارد.

چگونه می توان از سیاه شدن ناخن پا جلوگیری کرد؟

تمیز و خشک نگه داشتن ناخن ها می تواند به جلوگیری از سیاهی ناخن پا که به دلایل خاصی بروز می‌کنند، کمک کند. شما عزیزان همچنین می‌توانید با مراقبت از خود از آسیب به ناخن پا جلوگیری نمایید.

به عنوان مثال پوشیدن کفش جلو بسته هنگام کار برای جلوگیری از آسیب به انگشتان پا بر اثر افتادن اشیا روی آن یکی از مراقبت‌های ضروری است. همچنین پوشیدن کفش های مناسب در حین ورزش (به ویژه دویدن) نیز می تواند از آسیب به ناخن پا جلوگیری کند.

وقتی صحبت از علل زمینه‌ای دیگر می شود، باید اقدامات پیشگیرانه دیگری در این خصوص انجام گیرد. کاهش تابش مستقیم آفتاب به پاها و استفاده از کرم ضد آفتاب در اطراف انگشتان پا می تواند به جلوگیری از ملانوم کمک کند. سیاهی ناخن پا بر اثر سایر دلایل پزشکی می تواند از طریق درمان مناسب و مدیریت بیماری‌های زمینه‌ای پیشگیری شود.

کدخبر: 856584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟