فواید باورنکردنى پیاده روى/ تند راه بروید تا دچار زوال عقل نشوید

به گزارش رکنا، در سال 2015 دست کم 17 میلیون نفر در جهان درگیر بیماری زوال عقل بودند. زوال عقل بیماری مربوط به حافظه است که اغلب توانایی فرد برای انجام امور روزمره خود را تحت تأثیر قرار می دهد. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است.

زوال عقل برخلاف دیگر بیماری ها درمانی ندارد، با این وجود اطلاع داشتن درباره عوامل مؤثر در افزایش خطر ابتلا به این بیماری راهی مناسب برای پیشگیری از آن است.

یافته های پژوهشی که به تازگی صورت گرفته نشان می دهد بزرگسالانی که با سرعت کم راه می روند، در مقایسه با کسانی که سریعتر پیاده روی می روند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

گروهی از محققان بریتانیایی به بررسی رابطه میان سرعت پیاده روی، توانایی فکر کردن و تصمیم گیری و ابتلا به زوال عقل پرداخته اند، نتایج مطالعه آنها در مجله «انجمن جراحی آمریکا» منتشر شده است. این محققان در پژوهش خود از اطلاعات مربوط به «مطالعه طولی سالخوردگی در انگلیس» استفاده کردند، مطالعه مذکور حاوی اطلاعات همه سالخوردگان بالای 60 سالی است که در انگلستان زندگی می کنند. این اطلاعات بین سال های 2002 تا 2015 جمع آوری شده است.

محققان سرعت راه رفتن این افراد را در دو دوره مختلف بررسی کرده اند، یکی بین سال های 2002 تا 2003 و دیگری بین سال های 2004 تا 2005. سپس محققان به بررسی این موضوع پرداختند که آیا این افراد در سال های بعدی یعنی بین سال های 2006 تا 2015 دچار بیماری زوال عقل شده اند یا خیر، محققان در نهایت اطلاعات بیمارانی را که دچار زوال عقل شده بودند را با سایر افراد مقایسه کردند.

آنها با مشاهده 4 هزار موردی که دچار این بیماری شده بودند، به این نتیجه رسیدند که افرادی که با سرعت کمتری پیاده روی می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارند، علاوه بر این در افرادی که تغییری محسوس در سرعت پیاده روی را تنها در دوره های دو ساله تجربه کردند، ریسک ابتلا به بیماری بیشتر بود.

همچنین افرادی که توانایی فکر کردن و تصمیم گیری پایینی داشتند و افرادی که مهارت های شناختی و تفکری آنها در طول مدت مطالعه دستخوش تغییراتی چشمگیر شده بود نیز در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

محققان به این نتیجه رسیدند که سالمندانی که با سرعت کمتری راه می روند و همچنین سالمندانی که کاهشی محسوس را در سرعت پیاده روی خود تجربه می کنند، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری زوال عقل قرار دارند.

با این وجود محققان اعتراف کرده اند تغییر در سرعت پیاده روی و همچنین تغییر در توانایی فکر کردن و تصمیم گیری لزوماً خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش نمی دهد.
مزایای پیاده روی
پیاده روی علاوه بر کمک به حفظ تناسب اندام Fitness مزایای دیگری نیز دارد، به خصوص برای افرادی که در خطر ابتلا به بیماری زوال عقل هستند، در ادامه به چند مورد از این مزایا اشاره شده است:
• پیاده روی به شما فرصتی برای ارتباط با دیگران می دهد و بدین ترتیب می تواند به کاهش احساس انزوا کمک کند.
• پیاده روی استخوان های شما را قوی نگه می دارد و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد، بیماری پوکی استخوان موجب تضعیف استخوان ها و افزایش احتمال شکسته شدن آنها می شود.
• پیاده روی خطر ابتلا به برخی انواع سرطان از جمله سرطان پستان و روده، احتمال سکته و خطر ابتلا به دیابت Diabetes نوع 2 را کاهش می دهد.
• پیاده روی به شما کمک می کند بهتر بخوابید.
• پیاده روی مهارت هایی مختلف از قبیل مهارت تمیز کردن، آشپزی، خیاطی و توانایی انجام سایر امور را بهبود می بخشد.
• پیاده روی مهارتهای شناختی را تقویت می کند، برخی مطالعات نشان داده اند که ورزش Sportمنظم موجب تقویت حافظه و سلامت روان می شود.
• پیاده روی موجب تناسب اندام می شود، پیاده روی عضلات و مفاصل را قوی می کند و به شما کمک می کند تا سنین بالاتری بتوانید مستقل بمانید.
• پیاده روی قلب Heart و عروق خونی شما را قویتر می کند و بدین ترتیب خطر فشار خون بالا و ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهد.
• پیاده روی خطر سقوطهای ناگهانی را کم می کند، زیرا پیاده روی موجب افزایش قدرت و تعادل شما می شود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟