به گزارش رکنا، خاموشی‌های گسترده و گاه‌و‌بیگاه در شهرها مردم را کلافه و کسب‌وکارهای تازه‌کاری مثل استارتاپ‌ها را با دشواری‌های جدی روبه‌رو کرده است. بی‌آبی مزید بر علت شده و کارکرد نیروگاه‌های برق را با دشواری‌هایی روبه‌رو ساخته است. یکی از بهترین راهکارها استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ‌به‌ویژه انرژی خورشیدی است که سال‌هاست در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان یک برنامه بلندمدت دنبال می‌شود. در کشور پرآفتاب خودمان نیز بهره‌گیری از انرژی‌های خورشیدی برای تأمین نیروی برق خانگی راهکاری است که می‌تواند در خانه‌ها، اداره‌ها و سازمان‌ها به‌کار گرفته شود. درحالی‌که پنل‌های خورشیدی در کشورهای دیگر به یک مسئله عادی تبدیل شده خیلی‌ها در کشور ما هنوز این ماجرا را یک مسئله تخیلی یا دور از ذهن تصور می‌کنند. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر مدتی است طرح تشویقی ویژه‌ای را برای استفاده شهروندان از انرژی خورشیدی در خانه‌های مسکونی ارائه داده است. افراد شرکت‌کننده در این طرح، سلول‌های خورشیدی را روی پشت‌بام‌هایشان نصب می‌کنند. آنها می‌توانند از این انرژی برای مصرف خانگی استفاده کنند یا بخشی از این انرژی تولیدشده را به وزارت نیرو بفروشند تا وارد شبکه توزیع برق کشور شود. جعفر محمدنژادسیگارودی، مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق به همشهری درباره جزئیات این طرح گفته است.

چه‌کسی می‌تواند ثبت‌نام کند؟

مالک ساختمان می‌تواند این قرارداد را تنظیم و امضا کند. اگر ساختمان اجاره شده، ‌اجازه مالک برای تنظیم قرارداد نیاز است. مالک ساختمان یا کسی که اختیار استفاده از پشت‌بام یا فضای دیگری را که برای نصب سلول‌های خورشیدی استفاده می‌شود در اختیار دارد، می‌تواند این قرارداد را امضا کند.

مصرف خانگی و توزیع در شبکه برق

برق تولیدشده از سلول‌های خورشیدی را می‌توان به شبکه توزیع برق فرستاد و هزینه آن را طبق قرارداد دریافت کرد یا در مواقع نیاز از آن برای تأمین نیروی برق خانه استفاده کرد. برای مصرف خانگی، یک سری باتری باید در مدار قرار بگیرد که انرژی را ذخیره کرده و براساس نیاز به مدار بفرستد.

هزینه و فایده

هزینه تجهیز خانه به سلول خورشیدی با مالک است. پیش از تلاطم ارزی، تجهیز یک فضای ۱۰۰مترمربعی حدود 5میلیون تومان هزینه می‌برد و حالا به حدود 7میلیون تومان رسیده است. این هزینه با برقی که به شبکه توزیع فروخته می‌شود و هر کیلووات آن 800تومان برای امسال قیمت‌گذاری شده، جبران می‌شود. قرارداد کل 20ساله است اما هزینه حدود 4سال بعد از آغاز طرح به مالک برمی‌گردد.

چقدر فضا، چقدر فایده؟

این سلول‌‌ها در هرجایی از خانه که آفتاب‌رو باشد، قابل نصب است. پشت‌بام و حیاط جزو محل‌های اصلی نصب این تجهیزات هستند اما محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. هر فضای 10 تا 12مترمربعی آفتاب‌رو می‌تواند در هر ساعت یک کیلووات برق تولید کند. با این حساب، یک پشت‌بام 100مترمربعی، 7 تا 10کیلووات برق تولید می‌کند که می‌تواند به شبکه توزیع وارد شده یا در ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد. هر کیلووات برق به مبلغ 800تومان از طرف وزارت نیرو خریداری می‌شود که 10برابر بیشتر از هزینه‌ای است که روی قبض مشترک می‌آید.

چقدر قابل اتکاست؟

برق در شبکه‌های داخلی خانگی که با سلول‌های خورشیدی تأمین شده و بعد از ذخیره شدن در باتری به مدار وارد می‌شود، به نسبت برق شهری توان کمتری دارد اما می‌تواند نیازهای اولیه را به وی‍ژه در زمان خاموشی تا حد قابل‌قبولی برطرف کند. جعفر محمدنژادسیگارودی، مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق می‌گوید: «با سلول خورشیدی خانگی نرمال می‌توان آب داخل آبگرمکن را تا 80درجه داغ کرد که میزان قابل‌قبولی است اما شاید بعضی طبق یک تفکر قدیمی به این مقدار راضی نباشند. به همین دلیل، باید فرهنگسازی‌هایی در این‌باره صورت بگیرد که به اندازه نیازمان مصرف کنیم.»

100

تمام انرژی مقر اپل

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک سال‌هاست در تمام دنیا دنبال می‌شود. به‌عنوان نمونه هند بزرگ‌ترین مزرعه خورشیدی جهان را ساخته و کشوری مانند ایسلند ۱۰۰درصد برق خود را از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌دست می‌آورد. اپل، غول دنیای الکترونیک مدتی پیش اعلام کرد که تمام دفترهای کاری، دیتاسنترها و ‌فروشگاه‌هایش در 43کشور جهان به‌طور 100درصد از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. اینتل نیز ادعای مشابهی دارد و اعلام کرده که حدود 3.5میلیارد کیلووات‌‌ساعت انرژی در سال تولید کرده که تمام آن از انرژی خورشیدی به‌دست آمده است.

101

یک نمونه واقعی: «خانه چوبی»

«خانه چوبی» در محله حکیمیه تهرانپارس یکی از خانه‌های معروف تهرانی است که از سال‌ها پیش، بخشی از برق موردنیازش را از طریق سلول خورشیدی تأمین می‌کند. عباس افتخاری، دانشجوی دکترای مرمت و صاحب این خانه درباره نوع کارکرد سلول‌های خورشیدی و میزان صرفه‌جویی این سامانه در مصرف برق خانگی‌اش، به همشهری می‌گوید: «سلول‌های خورشیدی خانه ما خیلی کوچک است و فقط می‌تواند 1.2کیلووات‌ ساعت برق تولید کند. این میزان برق برای روشن نگه‌داشتن چراغ‌های حیاط، ایوان و چراغ‌های بیرونی خانه به‌مدت حدود 10ساعت کارایی دارد. اگر روشنایی خانه قطع شود، سیستم به‌صورت اتوماتیک روی سیستم خورشیدی سوئیچ می‌کند.»‌ با همین سیستم کوچک، میزان مصرف برق خانه نسبت به موردهای مشابه 25درصد کمتر است اما اگر سلول‌ها بیشتر شود صرفه‌جویی خیلی بیشتر می‌شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تصاویری منحصر به فرد از تهران ۹۰ سال قبل + عکس ها

جسد لوپز پیدا شد! همه شوکه اند! + عکس ها

این مرد بعد از ازدواج مادرزنش را بیشتر می خواست! + عکس

شلاق خوردن در ملاء عام داوطلب نمایندگی مجلس/ علت بی شرمانه + تصویر

شیرین در پارتی ها بین مردها می لولید! / با یک بچه در شکم تنها ماندم

مار 2 متری روی سینه مرد در اتاق خوابش لم داده بود!

قاتل سریالی در صحنه قتل هایش بالا می آورد! / او معروف شد+عکس

دختر دم بخت در بد دردسری افتاد!

مسعود خطر در اتاق زن مطلقه دستگیر شد!

این 8 زن با رفتارهای بی حیایی بندرعباس را آشفته کردند!

این زن شوهرش را بدجوری کتک زد! / کار به دادگاه کشید!+عکس

زنده زنده سوختن یک زن جلوی چشمان بچه اش! / شوهر می خندید

بلایی شوم که یک پرنده باعث آن شد!

شوهر مهناز 54 ساله با دختر دانش آموزی بی حیایی کرده بود!

کدخبر: 398487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟