چهره عجیب نوزاد هنگام تولد پزشکان را حیرت زده کرد

پزشکان موفق به نجات نوزادی شده‌اند که بخشی از بافت مغزش در زمان جنینی خارج از جمجمه شکل گرفته بود.

 از زمان جنینی پزشکان مواردی غیرعادی را در مغز کودکی نوپا شناسایی کرده بودند که اندکی پس از تولد بافت مغز خارج از بدنش شناسایی شد؛ در آن زمان کارشناسان ۲۰ درصد شانس زنده ماندن را برای این دختر پیش بینی کرده بودند، اما به تدریج و در یک ماهگی با انجام عمل جراحی ۵ ساعته موفق به ترمیم بافت مغزی و پوست صورت او شده اند.

این کودک به نام کارلی تولند (Karlie Toland) اکنون ۱۷ ماهه است و کارشناسان امیدوار هستند طول عمر طبیعی داشته باشد هرچند که هرلحظه امکان دارد بر اثر این عارضه دچار مشکل‌ شود.

این کودک یکی از افراد نادر در جهان مبتلا به بیماری انسفالوسیل (encephalocele) است که بر اثر این بیماری بخشی از مغز خارج از بدنش شکل گرفته است.

خوشبختانه جراحی موفقیت آمیز بوده و کودک اکنون قادر به خوردن غذا به تنهایی است و والدینش امیدوار هستند درماه‌های آینده بتواند اولین قدم‌های خود را بردارد.

بیماری آنسفالوکلئوس (Encephalocele)، نوعی عارضه است که درساختار مغز و نخاع روی می‌دهد و سبب می‌شود مغز و غشای پوشش آن به خوبی شکل نگیرد.

این بیماری بر روی یک کودک از هر ۱۲۲۰۰ نوزاد درسال در آمریکا اثر می‌گذارد و علت دقیق آن مشخص نیست هرچند که عامل‌های ژنتیکی و ومحیطی چون کمبود ویتامین D و اسید فولیک در دوران بارداری در بروز آن اثرگذار است.

پزشکان در دوران بارداری و با استفاده از سونوگرافی غده‌ای را در سرکارلی شناسایی کرده بودند و پس از به دنیا آمدن کودک بیماری او را تشخیص دادند.

با وجود آنکه پزشکان انتظار داشتند نوزاد در روز‌های اول پس از تولد جان خود را ازدست دهد، اما نوزاد به شکل معجزه آسایی زنده ماند تا آنکه در یک ماهگی جراحان موفق به ترمیم و برداشت بافت مغزی خارج از بدنش شدند.

این کودک همچنین دچار فلج مغزی (cerebral palsy)، بیماری نشانگان دی جرج (۲۲ deletion syndrome) و میکروسفالی هم است که بر اثر آن اندازه سرش ازحد معمول کوچک تراست.

پزشکان هنوز به طور قطع نمی‌توانند اعلام کنند که مشکل‌های مغزی چه آسیبی به هوش کودک و توانایی انجام کار‌هایش زده است، اما والدینش با خوش بینی امیدوار هستند فرزندشان زندگی سالمی پیدا کند.

 

کدخبر: 383509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟