بهترین کارخانه گز ایران 49 ساله شد + عکس

 

حاج احمد طهماسبی متولد سال 1332 و  برجسته ترین تولید کنندگان معاصر گز ، در ایران است. حاج احمد از سن 14 سالگی به همراه برادرش در کارگاه گز سکه مشغول به کار بوده و در سن 21 سالگی به زادگاه خود برگشته و کارگاه خود را تاسیس کرده است.

حاج احمد داستان خود را اینگونه روایت میکند: قدیم  وقتی پشت سبیلت سبز می شد باید درس میخواندی یا کار میکردی، ما که طرفدار درس نبودیم، با حاج علیداد از شهرمون بیرون زدیم و برای کار به اصفهان رفتیم. خیلی سخت بود،  از 6 صبح تا غروب کار میکردیم و شب  داخل همون کارگاه شیرینی پزی میخوابیدیم. یادمه هر روز صبح که در مغازه باز می شد، آرزو میکردیم، شیرینی ها و گزها فروش برن تا بتونیم اون روز هم کار کنیم. من توی گز سازی کمک خلیفه(استاد گز سازی) میکردم. یک روز دست خلیفه شکست و تولید متوقف شد. صاحب مغازه به کارگر ها گفت چه کسی می تونه یک هفته دست خلیفه باشه و هر کار گفت بکنه. من قبول کردم و از همونجا چم و خم گز سازی رو یاد گرفتم . چند سالی در کارگاه گز سکه کار میکردم که نهایتا در سن 21 سالگی به شهرم برگشتم تا کارگاه خودمو داشته باشم. البته شهر مندر اون دوره یه روستای کوچیک بود که حتی برق هم نداشت. به قدری عاشق کارم بودم که خستگی نمیشناختم، هر چیزی رو تست میکردم، از طراحی پاتیل های گز تا انواع بسته بندی ها و دستگاه استریل پسته و... امروز که به گذشته نگاه میکنم میراث بزرگی میبینم که با عشق ساخته شده، کارخونه ای که هر سال بهتر شده و امروز یکی از بهترین هاست. 

در سال 1375 با آزمون و خطای فراوان توانستم فرمول تولید گز بدون شکر را به دست اورم. در آن زمان تمام تولید کننده های گز از شکر برای تولید گز استفاده می کردند. گز بدون شکر که امروزه به گز 43 درصد ممتاز هم معروف است یادگار آن دوران است . همچنین در سال 1380 برای اولین بار ایده استفاده از پسته استریل به سرم زد و دستگاهی برای این کار ساختم. این دستگاه لوله ای به طول 8 متر بود که داخل آن با کمک پنکه و بخاری گازی، باد گرم دمیده می شد. پسته ها از این سمت که اضافه می شدند حدودا 11 ثانیه بعد از آن طرف دستگاه خارج می شدند. استفاده از پسته استریل در گز ماندگاری را تا 2 برابر بالاتر برد و از یکی از مسمومیت های پسته به اسم افلاتوکسین جلوگیری کرد.

از افتخارات گز شاهکار می توان به بهترین گز اصفهان در سال 1401 با توجه به  معیار PRPS، برترین تولید کننده شیرینی های سنتی در 35 امین و 36 امین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران، تولید کننده برتر سازمان غذا دارو از سال 1395 تا سال 1400 را نام برد . شاید کمتر برندی را در ایران یافت که به اندازه شاهکار ، به صورت تخصصی در تولید گز فعالیت کند. این مجموعه بیش از 34 نوع گز با مغز های مختلف، رایحه های مختلف ، وزن های مختلف و بسته بندی های مختلف تولید می کند . 

محصولات تولیدی گز شاهکار :

محصولات این برند در دو نوع کلی گز آردی و گز لقمه ای دسته بندی می شود . گز آردی یا همان گز سنتی، همان مدل قدیمی گز هست که معمولا به شکل دایره های بزرگ در مقدار زیادی آرد به فروش می رسد . برند های جدید معمولا گز آردی را تولید نمی کنند و فقط گز بسته بندی تولید می کنند. اما در این مجموعه انواع گز آردی شامل: گز زعفرانی، گز پسته ای ، گز بادامی، گز بیدمشکی ، گز گردویی و... را می توانید تهیه کنید.

گز لقمه ای هم جدید ترین نوع گز بسته بندی شده است که به شکل مکعب های کوچک برش خورده و شبیه به شکلات بسته بندی می شود . گز لقمه ای به صورت فله و بسته بندی قابل تهیه است . این مدل گز ماندگاری بالایی تا 4 ماه دارد . در شهر های مختلف ایران قابل دسترسی است .

حاج احمد طهماسبی پدر گز ایران

در خرید گز به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

با توجه به گران بودن گز در تمام دوره ها مخصوصا امروز که هر کیلو مغز پسته 1 میلیون و 200 هزار تومان است، انتخاب یک گز خوب و با کیفیت کار مشکلی است. نکته اول که حتما از برند های شناخته شده خرید کنید. پیدا کردن بهترین گز های اصفهان از گوگل کار ساده ایست. دوم اینکه حتما به تاریخ تولید محصول توجه کنید و اگر اینترنتی قصد خرید گز دارید حتما از وبسایت کارخانه ها خرید کنید تا از تازگی مطمئن باشید. قیمت گز اصفهان به نسبت شیرینی های سنتی دیگر بالاست ولی ارزشش را دارد. سعی کنید برای یک بار هم که شده گز انگبینی تهیه کنید تا مزه واقعی گز اصیل را بچشید، خوراکی با قدمت 500 ساله که به بیش از 51 کشور جهان صادر می شود. و محبوب دل جهانیان است.

خرید گز شاهکار

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟