مهدی بیک وردی آهنگ صلح را نواخت + فیلم
حجم ویدیو: 18.04M | مدت زمان ویدیو: 00:02:28

به گزارش رکنا ، مهدی بیک وردی از موزیسین ها و آهنگسازهای بنام ایران زمین در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری رکنا به حرفه موسیقی و ناگفته های زیادی در این عرصه هنری پرداخت.

او در تازه ترین اقدام موسیقی خود به دغدغه هایش درباره جنگ حاکم بر ارمنستان و جمهوری آذربایجان پرداخت و با نواختن قطعه آذری در صفحه اینستاگرامش نوشت: باید با ساز و آواز صلح را یادآور شویم. می دانم که موقتا آتش بس شده به امید روزی که هیچ جای جهان جنگی نباشد... و به امید آرزوی آرامش کامل منطقه.

در ادامه صحبت های مهدی بیک وردی را بخوانید.

خودتان را معرفی کنید و کمی از فعالیت های هنری خود بگویید.

مهدی بیک وردی هستم. آهنگساز و تنظیم کننده و نوازنده سابق( سابق به خاطر اینکه بعد از کرونا همه بیکار شدیم.) من هم مثل خیلی از دوستانم نوازندگی کرده ام و در کنار بسیاری از خوانندگان ساز زده ام در ژانرهای مختلف از راک گرفته تا جز و پاپ و سبک های دیگر.

دوران کرونا خیلی از مشاغل و فعالیت های هنری را عملا تعطیل کرده است. آیا ضررهای این ایام شما را هم به لحاظ کاری گرفتار کرده است؟

دوران کرونا افتضاح است و قبل از کرونا هم هنرمندان ما خیلی حال و روز خوشی نداشتند. الان وضع دارد بدتر می شود. خدا به همه ما رحم کند.

مهدی بیک وردیی

بهترین و بدترین ویژگی اخلاقی تان چیست؟

بهترین خب من بهترینم. بدترین هم ندارد؛ هرکس درباره خودش حرف می زند می گوید که من بهترینم و بس ( با خنده)

ولی خارج از شوخی، بدترین ویژگی اخلاقی ام فکر می کنم این است که زود عصبی می شوم. بهترین خصوصیت اخلاقی من می تواند این باشد که زود هم آرام می شوم. باز هم نمی دانم. باید از دوستان و نزدیکان پرسید.

بیک وردی مهدی گیتار

میانه تان با ورزش چطور است؟

با ورزش میانه خوبی داشتم و باشگاه می رفتم که البته کرونا آمد و آن را از ما گرفت و دیگر باشگاه نمی روم. همین باعث شده که باز اضافه وزن پیدا کنم ولی باید پیاده روی یا کاری کنم که چاق نشوم. ورزش همیشه خوب است.

آیا می توان به موسیقی به عنوان حرفه ای برای معیشت نگریست؟

در ایران خیلی 50 - 50 است این موضوع. یکسری واقعا پول در می آورند و عده ای برعکس هیچ پس انداز و سرمایه ای در این زمینه ندارند. اصلا نمی توانم به طور مطلق در این باره بگویم آره یا نه. الان کلی آهنگساز داریم که یک شبه میلیونی پول در می آورند و به ماشین آنچنانی و فلان چیز می رسند و یکسری هم هستند که کاربلدند و تحصیلکرده ولی بیکار.

بیک وردی مهدی موزیسین

آیا در خانواده یا بستگان کسی مانند شما به هنر موسیقی مشغول است؟

در خانواده و از بستگان کسی نبوده که موسیقی یا هنر خاصی را کار کند. فقط برادر بزرگم کمی نقاشی می کند ولی کشیده شدن من به عالم هنر و موسیقی بیشتر از روی سماجت خودم بود.

شما به کار تدریس موسیقی هم مشغولید. سر و کله زدن با شاگردهای موسیقی سخت است یا خیر؟

نه ، سخت نیست و اتفاقا شیرین است به شرطی که هنرجو واقعا دنبال هنر باشد و بخواهد موسیقی یاد بگیرد. من هرچه بلدم را به هنرجو یاد می دهم و کوتاهی نمی کنم ولی متاسفانه 70 تا 80 درصد آدم هایی که دنبال موسیقی می آیند فکر می کنند خیلی این کار راحت است و بدون اینکه پشتکاری داشته باشند و وقت بگذارند و تمرین کنند می خواهند سریع به نوازندگی برسند که خب معمولا جواب نمی گیرند. البته یکسری هم هستند که واقعا وقت می گذارند و خستگی آدم در می رود برای وقت گذاشتن آنها.

به عزیزانی که دوست دارند در حوزه موسیقی فعالیت کنند چه توصیه ای دارید؟

توصیه ام این است که وارد عرصه موسیقی نشوند و اگر واقعا دوست دارند به دنیای موسیقی وارد شوند به عنوان تفریح و سرگرمی به آن بنگرند و حتی اگر می خواهند به شکل جدی موسیقی را دنبال کنند به عنوان دومین کارشان باشد؛ اول کار و زندگی و بعد موسیقی و هنر. به نظرم موزیسینی که شغل نداشته باشد خیلی به او سخت می گذرد.

بیک وردی مهدی

شما کنسرت های متعددی را در کنار خوانندگان سرشناس اجرا کرده اید. خاطره ای از کنسرت ها را برایمان بفرمایید.

همه کنسرت ها برایم خاطره بودند و یک نوازنده اوج احساساتش روی استیج است و وقتی می رود روی صحنه به خودباوری و غرور خوبی می رسد. در کنسرت زندگی کردیم ، عشق کردیم. من روی هر سن که رفتم از رویارویی با مردم در همه جای ایران ، از جنوب و شمال گرفته تا شرق و غرب افتخار کردم و با مردم کیف کردم. تنها نیاز یک نوازنده همین استیج است.

بیک وردی

مشوق اصلی تان که بود؟

شخص خاصی نبوده ولی بیشتر دوستانم بودند و از خیلی از آنها یاد گرفتم که همین جا از همگی تشکر می کنم. از دوستان نوازنده ای هم که من را بیکار کردند در استودیو چه در کنسرت ها و چه در استیج ها نیز تشکر می کنم.

اوضاع موسیقی این روزهای کشور و جهان را چطور ارزیابی می کنید؟

موسیقی جهان اکنون 3 بخش شده است ؛ قبل کرونا ، در کرونا و بعد کرونا.

ولی باید بگویم قبل از کرونا یکسری کار می کردند و از آدم های کاربلد و درست و نامی بودند که همه می شناسند. یکسری هم نابلد بودند و همچنان کار هم کردند! عده ای هم کاربلد بودند ولی یا بازی شان نمی دادند یا هرچیز دیگر. نمی دانم و نمی خواهم از کلمه "مافیا" استفاده کنم چون اصلا واژه اش درست نیست. الان هم که بیکار شدند و نمی دانم این وسط تکلیف موزیسین ها و نوازنده ها چه خواهد شد چون کسانی هستند که صرفا کارشان موسیقی و نوازندگی است. حالا ما که کمی آهنگسازی و تنظیم بلدیم و می توانیم در استودیو یکسری تولید انجام دهیم. بحث آموزشگاه موسیقی هم هست که آنلاین است و البته چیز جالبی در نمی آید.

مهدی بیک وردی 2

آقای بیک وردی ! آیا در فکر انتشار آلبوم نیستید؟

چرا ، در حال کار روی آلبوم هستم و در دوران کرونا مشغول جمع کردن آن هستم. البته آلبوم بی کلام است. چند سالی است که دارم روی آلبوم بی کلامم کار می کنم و سبک خودم شاید بتوانم بگویم هست ( البته حمل بر خودستایی نشود) چون درونی من است و به نوعی تلفیقی از موسیقی آسیایی و ایرانی خودمان است و موسیقی جز که مورد علاقه خودم است.

بیشتر هم با گیتار اسپانیش یا بهتر است بگویم گیتار نایلون است. به قولی صفر تا صد آن با خودم است. فقط اسپانسر نیامده و از نظر بودجه تا جایی که بتوانم خودم انجام می دهم.

گیتاریست مهدی بیک وردی

شما به عکاسی هم می پردازید. آیا ارتباطی بین موسیقی و عکاسی وجود دارد؟

من از کودکی عاشق عکاسی بودم . با دوربین بزرگ شدم ؛ از آنالوگ گرفته تا دیجیتال و ...

همه هنرها به هم مربوطند و این دو هنر عکاسی و موسیقی هم بی ربط نیستند؛ از هارمونی گرفته تا ریتم و ... وجه اشتراک زیادی دارند. عکاسی بیشتر بهانه ای است برای رفتن به طبیعت و طبیعت گردی که برایم الهام بخش موسیقی است. هنر برای زیبا زیستن است به نظرم و نیاز هر آدمی است. حالا یا عکاسی باشد یا موسیقی یا هرچیز دیگری.

در ایام قرنطینه چه می کردید؟

من راستش خیلی خودم را قرنطینه نکردم اما زیاد پیش دوستان و همکارانم نمی رفتم و بیشتر به حمایت از حیوانات می پرداختم. با دوستانم در پیج "جان پناه" با خانم صفری و آقای موسوی بیشتر به غذارسانی به حیوانات مشغول بودیم . یکی از تفریحات من همین است که همچنان با بچه ها در حال این خدمت رسانی شیرین هستیم.

خیلی از افراد در رشته های مختلف ، از آهنگسازی گرفته تا ورزش و بازیگری خوانندگی را هم تجربه کرده اند و استعدادشان را در این زمینه هم محک زده اند. شما دوست ندارید خواننده شوید؟

خوانندگی کار خیلی سختی است و هیچ وقت جرات نمی کنم سمت خوانندگی بروم. خیلی ها این توانایی را در خودشان می بینند و تا چند سال دیگر باید دنبال شنونده بگردیم چون همه خواننده هستند!

سخن پایانی؟

روزهای سختی را داریم می گذرانیم و فقط خواهشم این است که با هم مهربان تر باشیم و از زشتی های دنیا کم کنیم و بر زیبایی ها بیفزاییم. خیلی ممنونم از شما و خبرگزاری رکنا که وقت گذاشتید برای صحبت های من. موفق باشید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619903 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟