بازیگر شدن عجیب سیروس همتی از زبان خودش /  من جرات خوانندگی ندارم

نمایش «مُزامُزا

به گزارش گروه هنری رکنا ، سیروس همتی (زاده ۱۳ مرداد ۱۳۵۱ در جوادیه تهران) بازیگر، کارگردان، نمایش‌نامه‌نویس و طراح صحنه ایرانی است. تحصیلات او کارشناسی ریاضی از دانشگاه تربیت معلم و اکنون هم به عنوان معلم ریاضی مشغول به کار است. تخصص او طراحی صحنه، نویسندگی، کارگردانی و بازیگری است و بازی او در فیلم سینمایی مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی و سریال مناسبتی ماه رمضان خداحافظ بچه به کارگردانی منوچهر هادی او را بیش از پیش مورد توجه و علاقه هنردوستان قرارداد. این بازیگر و کارگردان تئاتر سال‌ها پیش در «خاک سرخ» ابراهیم حاتمی کیا و «آشپزباشی» محمدرضا هنرمند، نقش کوچکی ایفا کرد و تجربه بازی در چند تله‌فیلم و فیلم سینمایی را داشت. خبرگزاری رکنا با این هنرمند پیشکسوت کشورمان گفت و گویی کرده است که در ادامه می خوانید.

نمایش «کلنل

 با توجه به اینکه اکنون در ماه مبارک رمضان قرار داریم و شما هم بازی در سریال مناسبتی به نام "خداحافظ بچه " را در کارنامه تان دارید درباره سریال های ویژه ماه رمضان و تجربه بازی تان در این سریال برایمان بگویید.

شاید بهترین سریال از لحاظ بازخورد تماشاگران در ماه مبارک رمضان به دلیل ارادت قلبی مردم به این ماه و ویژگی های خاص آن  "خداحافظ بچه " بود. به صراحت می توانم بگویم مردم تماشای ماهواره ها را قطع می کنند در ماه رمضان و می خواهند یک ماه خودشان باشند. به نظرم سریال ها و برنامه های تلویزیون در این ماه بازدید بسیار زیادی دارد. بهترین خاطره ام این بود که "خداحافظ بچه " به کارگردانی و پیشنهاد مصرانه آقای منوچهر هادی برای انتخاب من در نقش "مجتبی" در این سریال پله ای بود برای حضور پرقدرت من در تلویزیون.

کدام یک از نقش هایتان را از بقیه تاثیرگذارتر می دانید؟

جمله معروفی است که با وجود کلیشه ای بودن اما حقیقت است؛ "نقش های آدم مانند بچه های آدم هستند." شما گاهی اوقات خیلی برای تربیت فرزندتان تلاش می کنید ولی در محیط جامعه کسی او را دوست ندارد و عکس این موضوع هم صدق می کند. این اتفاق درباره نقش های خودم هم افتاده است و نقش هایی بود که خیلی دوست داشتم و شبانه روز برایشان زحمت کشیدم و تلاش کردم که با بازخورد خوب مردم رو به رو شد ولی من انتظارم در حد عالی بود و یا برعکس ، برای کاری آنقدر تلاش نکردم و انتظار زیادی از مخاطب نداشتم که اتفاقا با توجه زیاد عزیزان رو به رو شد.

این روزها شاهد حضور بسیاری از چهره های کشورمان در عرصه بازیگری یا ورزشی در بخش خوانندگی هستیم و برعکس؛ آیا شما هم دوست دارید در این حوزه از هنر استعدادتان را بسنجید؟

واقعا موسیقی کار من نیست. شاید خواندن موسیقی را با ساز زدن در تلویزیون یا تئاتر و یا فیلم نشان دهم و حتی صدایم را که همیشه روی آن کار می کنم در تالارهای نمایشی یا جلوی دوربین به تصویر بکشم ولی صادقانه بگویم جز چند بازیگر انگشت شمار بقیه فقط ادعای بازیگری و خوانندگی را دارند. از این عزیزان خواهش می کنم که از این شوخی ها با هنر و موسیقی نکنند و با این کار شاید جایگاه شان را نزد عوام بالا ببرند ولی در خانواده موسیقی به شدت جایگاه شان نزول می یابد. به نظرم تعاریف به هم ریخته است. البته خواننده ای هم اگر در صحنه بازیگری و تئاتر بخواهد خود را نشان دهد برای ما خوشایند نیست مگر واقعا به جایگاهی برسد که این اتفاق بیفتد. برای مثال پرویز پرستویی در فیلم سینمایی "مطرب" واقعا یک خواننده بود و از عهده نقش هم برآمد. من خودم بشخصه جرات دخالت در شاخه های دیگر هنر را ندارم و برای کسانی که بدون تخصص پا در کفش عرصه های دیگر هنری می کنند متاسفم.

آیا دوست دارید فرزندان تان راه پدر را ادامه دهند و وارد دنیای بازیگری شوند؟

اصلا اجباری در کار نیست و من فشاری به بچه هایم برای بازیگر شدن نمی آورم. خودشان به خاطر آنچه از دنیای بازیگری و زندگی من دیده اند مانند برداشت های مختلف و تکرار دیالوگ ها در 30 شبانه روز تئاتر خیلی احساس خوبس در این حوزه ندارند. ترجیح شان دنبال کردن علم و درس و شاید موسیقی است ولی من آزادشان گذاشته ام که علایق و سلایق خودشان را که قدم اول در عشق علاقه داشتن است ادامه دهند.

این روزها همه درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند. شما در دوران قرنطینه چه کارهایی انجام می دهید؟

به خاطر شرایط قرنطینه و کرونا که بیرون نمی رویم و خانه نشین شدیم چون تمرین تئاتر نداریم اهمیت موسیقی دوچندان می شود. البته اگر کارها شروع شود باز هم نوشتن و خواندن همان جایگاه خود را خواهد داشت مثب قبل از کرونا.

در دوران قرنطینه تا از بین رفتن این ویروس منحوس به نوشتن ، خواندن و گاهی هم فیلم دیدن، موسیقی و خواندن ( آواز و تمرین بیان و صدا ) و ورزش می پردازم. کلاس آنلاین هم تشکیل دادم که جلسات آخرش هست. متاسفانه هیچ کاری در عمل در این دوران نمی توان انجام داد . هنر چه تئاتر و چه موسیقی و چه سینما یک کار جمعی است و باید سلامت هنرمندان تضمین شود؛ از لحاظ ضد عفونی کردن محل تمرین ، سلامت تمام اعضای گروه و .... که چون فعلا این شرایط مهیا نیست ما خانه نشین شدیم. هیچ کاری ندارم و درآمدم از طریق تلویزیون و تئاتر و سینما بود که در این 3 ماه هیچ درآمدی نداشتم. کار دوم من هم معلمی و تدریس است که برای دانش آموزان که در کلاس حضور نداشتند فیلم محتوایی و موضوعی درس هایشان را تهیه کردم و در کانال و گروه مدرسه گذاشتم که باز هم خانه نشین بودم و مراوده حضوری با دانش آموزان نداشتم. من 2 شغل دارم؛ تدریس ریاضیات و بازی کردن که هردو به مخاطب نیاز دارند که فعلا شرایط آن مهیا نیست.

شما در حرفه های متعددی فعالیت داشتید. کمی برایمان از فعالیت های تان می گویید؟

من در دهه 60 و 70 بازیگر بودم ولی احساس کردم به یک دورخیز نیاز دارم و 10 ،12 سال دستیار آقای آتیلا پسیانی شدم. باز هم عقب نشینی کردم تا درنهایت در نمایش "روز سرباز" آقای حسن باستانی تقدیر رقم خورد و بازی کردم. چون بازیگر اصلی نقش مورد نظر نیامد ایشان در تماسی به من پیشنهاد دادند که یک اتود بزنم و من چون از فضای بازی چند سال دور بودم در پاسخ گفتم که ترجیح ام این است تا دستیار هنری و برنامه ریز شما باشم اما بازهم بازیگر اصلی حاضر نشد و اینگونه بود که من یک اتود زدم که موجب شد این نمایش تک نفره بهترین جایزه بازیگری نمایش سوره و جشنواره سی استافیساید آمریکای جنوبی و ونزوئلا و کلمبیا را دست آورد. خیلی شانسی شد بازیگر شدنم. شاید چون بازی ها را خوب می دیدم و تئاتر و بازی بازیگران زیادی را دیدم که دال بر علت شد در حرفه ام.

چه چیزی به شما احساس شادی و رضایت می دهد؟

آرامش من با آرامش مردم ارتباط مستقیم دارد. مردم خوب باشند من خوبم و برعکس آنها شاد نباشند من هم طبیعتا خوشحال نخواهم بود  چراکه بخشی از کار ما با احساس خودمان و دیگران در ارتباط مستقیم است.

دلیل موفقیت تان را در چه می دانید؟

فقط این بیت را برایتان می گویم ؛ عقل و همت را نمی دانم کدامین بهتر است / آنقدر دانم که همت هرچه کرد از پیش برد

من فامیلی ام همتی است و فکر می کنم تلاش های شبانه روز بنده جایگاهی برایم پیش آورد که شما و مردم و فالوورهایم به من لطف دارید و برایم ساختید. جز تلاش هیچ توصیه ای برای رسیدن به این کار ندارم. من خودم جایگاهم را نه با شانس به دست آورده ام و نه با رابطه.

در  آینده چه برنامه ای در نظر دارید؟

برنامه آینده من هم مثل خیلی ها برگشتن شرایط نه تنها به دوران قبل از کرونا بلکه به بهترین شکل ممکن است که البته به سیاست های مدیران و شرایط اقتصادی هم بستگی دارد.نسبی است و با شرایط اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و سلیقه مدیران ارتباط مستقیم دارد.

بعد از این دوران استثنایی کشورمان از نطر شیوع کرونا چه کاری انجام می دهید؟

کاری که 30 سال است انجام داده ام را حتما ادامه خواهم داد یعنی همان بازیگری سینما و تلویزیون و نویسندگی را دنبال می کنم و هیچ برنامه ای مضاف بر آنچه تا حال بوده نخواهد بود. کرونا و شرایط این 3 ماه در جایگاهی نیست که بخواهد تلاش 30 ساله مرا جا به جا کند.

چه چیزی شما را خیلی ناراحت می کند و به عبارتی ، تلخ ترین روز برایتان چه روزی است؟

در زندگی شخصی من هم مثل همه مردم تلخ ترین روزم از دست دادن عزیزان است ؛ عزیزانی که جزو بستگان درجه اول من بودند و اکنون در بستر خاک آرمیده اند. در زندگی هنری و حرفه ای تلخ ترین روز برای من روزی است که عزیزترین کسان در حقم نامردی کنند و به اصطلاح ، نارو بزنند.

اولویت کاری تان چیست؟

من ذهنم پر از داستان هایی است که می خوانم و داستان هایی که برای نوشتن دارم. هرکدام در اولویت قرار گیرد بسته به شرایط کاری ام نوشتن داستان یا نمایشنامه اولویت دارد.

چه تفاوتی بین بازیگری در تئاتر و تلویزیون و سینما وجود دارد؟

هرکدام از شاخه های بازیگری چه در تئاتر چه سینما و چه تلویزیون ویژگی های خاص خود را می طلبد. سرچشمه همه اینها بازیگری استو شما می گویید بازیگری در تئاتر ، بازیگری در تلویزیون ، بازیگری در سینما که همه این موارد به قدرت بازیگر ( بیان ، بدن ، تحلیل نقش ، شخصیت پردازی و ...) برمی گردد. آنچه مهم است و بازیگر باید به آن اشراف داشته باشد مدیوم ها است. در مدیوم سینما بازیگر هرقدر هنری تر بازی کند بهتر است. در مدیوم تلویزیون چون با 80 میلیون جمعیت با تفکرات عامیانه سر و کار داریم اگر بازی بازیگر کمی تا قسمتی تیپ - شخصیت باشد بهتر است. خوبی تئاتر در این است که شما بعد از هر اجرا می توانید معایب را ببینید و در اجراهای بعد آن معایب را برطرف کنید و بعد از 6،7 اجرای بعد نمایش شما به خلوص و ظرافت و خوش فرمی می رسد که این اتفاق در سینما و تلویزیون نمی افتد و به محض اتمام فیلمبرداری به دلیل مسائل مالی ، اجاره لوکیشن و ... تکرار آن صحنه ممکن نیست.

خبرگزاری رکنا برای شما و خانواده محترم تان آرزوی سلامت و تندرستی می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 563660 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهشید جهانی
آیا این خبر مفید بود؟