سخنرانی دکتر سید علیرضا ادیانی در جلسه بصیرت دینی و انقلابی ویژه روحانیون

به گزارش رکنا، خدا را شکر‌گزاریم در روزهایی که ایران اسلامی ما معطر است به عطر گرامیداشت هفته بسیج و سالروز صدور فرمان تاریخی امام خمینی مبنی بر تشکیل ارتش20 میلیونی ، امروز در جمع روحانیون عزیز و معزز در مجموعه نیروی انتظامی تهران بزرگ قرار دارم.

بابت این حضور خدا را شکر‌گزارم هم برای من سخنران، سخنرانی در این جلسه سخت است و هم برای شما شنوندگان که خودتان اهل سخن هستید؛ شنیدن سخت‌تر است. برای من سخت است چون مخاطب عادی نیست برای شنونده سخت است چون ما برای حرف‌زدن انگیزه داریم اما برای شنیدن نه، و این معضل اول ما است.

به مقداری که توانستم فکر و تمرکز کنم که چه مطلبی را به شما بگویم دیدم بهتر روی برخی واژگان که به ما روحانیون گفته می‌شود تأمل کنیم. اگر کسی به ما بگوید "ثقه الاسلام" شاید به ما و شما بربخورد مطلوب ما این است که به ما بگویند "حجت الاسلام‌والمسلمین" ، آقا هم این عبارت را برای بنده در حکم  رئیس عقیدتی سیاسی  بکار برده‌اند، حجت الاسلام و المسلمین ؛ در ابتدا روی این واژه حجت تأمل کنیم. حجت یعنی دلیل قاطع که اگر به یک امر حَسَنی تعلق گرفت؛ می‌شود واجب؛ و عصیان و نافرمانی از آن موجب عذاب و عقاب می‌شود و اگر به امر مذمومی تعلق گرفت می‌شود حرام و ارتکاب آن موجب عقاب و مستوجب عذاب می‌شود.

به من و شما می‌گویند که دلیل اسلام هستیم یعنی مخاطبان ما باید از رفتار، عمل و کردار ما ، امر ما، نهی ما، درود و نادرود ما، تأئید و رد ما براشان حجت و دلیل باشد. نگفتند این آقا عالمِ دین و المسلمین است گفتند حجت الاسلام و المسلمین . کردار، رفتار و واکنش او و.. برای جامعه‌ای که او برای آن برانگیخته شده حجت باشد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: "وارد بهشت نمی شود مگر کسی که مسلمان باشد. شرط ورود به بهشت اسلام و مسلمانی است." اینجا بود که ابوذر(رحمة اللَّه علیه) برخاست و عرض کرد: "یا رسول اللَّه! اسلام چیست؟"

حضرت صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: "اسلام برهنه است؛ لباس او تقوا و زینت او حیا و جوهر او پرهیز از معصیت و کمال او دین و میوه او عمل است و هر چیزی بنیان دارد و بنیان اسلام، محبت به ما اهل بیت است."

لباسی که روحانیت باید به تن مردم بپوشاند لباس تقواست. وقتی ما به اسلام عمل نکنیم از مردم چه توقعی است ؛ یک فرصت تاریخی بی‌نظیری نصیب شیعه شده است که باید قدر این نعمت بزرگ را دانست.

بصیرت دینی روحانیت این است که ترفندهای دشمن و حتی دسیسه‌های نفس خود را بشناسد. دستگاه روحانیت را همیشه به عنوان دستگاه تقوا و زهد می‌شناختند ما لااقل باید خویشتن‌دار باشیم نسبت به مطامع دنیا فریب نخوریم مطامع دنیا فریب و غرور است. نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) کتاب تقواست.، گفته‌ام ، می‌گویم و خواهم گفت برای رهبری معنوی به دو شرط فقاهت و تقوا نیازمندیم. اگر انقلابی‌گری ارزش است وقتی بحثش به میان می‌آید کسی به ما اشاره می‌کند یا نه؟  ما روی واژگان داریم بحث می‌کنیم حجت الاسلام ، اسلام لباسش تقواست آن حصنِ حصین تقواست.

راه نفوذ و تاثیر کلام روحانیت در مردم تقواست، علم هم حتی به اندازه آن نورانیت و روحانیت نمی‌دهد. حضرت آقا فرمودند: "باید به طلبه‌ها تمرین عرفان عملی داده شود." اعتقاد درست، مشی عملی یعنی اینکه به دنبال عرفان عملی باشیم ، عرفان کاربردی، کار ما هدایت است.

کدخبر: 746071 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟