ماجرای خودکشی 5 دختر دانش آموز در رامهرمز

به گزارش رکنا، در روزهای سخت کرونایی که خبرهای تلخی از خودکشی نوجوانان در سطح استان خوزستان به گوش می‌رسید. «مجید قنواتی» و دوستانش آستین همت را بالا زدند تا راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. آنها دریافتند که رفع این معضل اجتماعی تنها با حل مشکل اقتصادی مقدور است. قنواتی با همراهی 260 جهادگر، در این مدت توانسته است با ایجاد اشتغال، تهیه مسکن و رفع مشکلات اقتصادی از 16 مورد خودکشی جلوگیری کند. جمع‌آوری بیش از یک میلیارد کمک های مردمی برای فعالیتهای جهادی و ساخت واحد مسکونی از کارهای نیکوکارانه این گروه جهادی است.

«مجید قنواتی» دانشجوی ترم ۳ کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، متأهل و صاحب ۳ فرزند دختر است.

از چگونگی ورودش به کارهای جهادی می‌گوید: «از سال ۱۳۸۸ و از بدو ورود به دانشگاه جزء هسته مرکزی گروه جهادی در استان خوزستان بودم. قبل از ما در استان خوزستان هیچ گروه جهادی شکل نگرفته بود. از آن سال ما اردوهای جهادی را برگزار کردیم تا الان که مشغول کارهای جهادی هستیم».

این جهادگر ادامه می‌دهد: «اواخر سال ۱۳۹۸ و شیوع کرونا به این فکر افتادیم که چطور شهرستانمان را در مقابل کرونا ایمن نگه داریم. در فضای مجازی فراخوان و یک قرارگاه به نام قرارگاه جهادی امام رضا (ع) تشکیل دادیم. ابتدا با ضدعفونی محیط و تولید ماسک و حل مشکلات اقتصادی مردم شروع شد و به تدریج کار ما پیشرفت کرد. مردم مشکلاتشان را با ما در میان می‌گذاشتند و از ما کمک می خواستند.»

نان، تبلت و مسکن!

قنواتی به نکته جالبی اشاره می‌کند: «ما متوجه شدیم که بسیاری از مشکلات اجتماعی از مشکلات اقتصادی نشئت می‌گیرد. مثلاً یک خانمی به نیروهای مددکاری ما پیام داد که من تا به حال چند بار خودکشی کردم و امروز می‌خواهم کار را تمام کنم. بچه‌های من دارند از گرسنگی تلف می‌شوند. متأسفانه در رامهرمز در عرض چند ماه ۵ دختر دانش‌آموز از یک مدرسه اقدام به خودکشی کردند و هر ۵ مورد هم منجر به فوت شد. بررسی کردیم دیدیم عامل اصلی این خودکشی‌ها نداشتن تبلت و گوشی هوشمند برای استفاده از آموزش مجازی بود. در اولین اقدام ۵ دستگاه تبلت تهیه و به بچه‌هایی که سابقه خودکشی داشتند، اهدا کردیم.

مرحله بعد تهیه بسته‌های کمک‌آموزشی و پوشاک برای این بچه‌ها بود. در یک ماه ۱۱ مورد خودکشی داشتیم که ۵ مورد آن فقط از یک مدرسه دخترانه بود. متأسفانه دختران دیگر هم از این کار تقلید می‌کردند و با یک مشکل کوچک که در خانواده پیش می‌آمد، اقدام به خودکشی می‌کردند.

سعی کردیم تمام نیروهایمان را برای حل این مشکل بسیج کنیم. طی کار متوجه شدیم بعضی از افراد به‌دلیل نداشتن مسکن دست به این کار می‌زنند. موردی بود که در یک اتاق ۲ خانواده در یک اتاق زندگی می‌کردند! مثلاً ۲ برادر با همسران و فرزندانشان در یک اتاق سکونت داشتند و همین قضیه موجب بروز مشکلات عدیده‌ای شده بود.

تا جایی که یکی از خانم‌ ها ۳ بار خودکشی ناموفق داشت. برای حل مشکلات مسکن ورود کردیم و چند منزل مسکونی ساختیم. یک میلیارد تومان هزینه ساخت منازل مسکونی شد. به‌تدریج توانستیم با حل مشکلات اقتصادی، موضوع خودکشی را حل کنیم. البته خانواده‌ها را رها نکرده‌ایم و همچنان سرکشی می‌کنیم و بسته‌های حمایتی در اختیارشان قرار می‌دهیم و حواسمان به اشتغالشان است. در سطح شهرستان ۵۵۰ خانواده تحت پوشش هستند. تلاشمان این است که مشکلاتشان را ریشه‌ای و از اساس حل کنیم».

انقلاب یعنی توجه به مردم مستضعف

این روزها خیلی‌ها می‌گویند ما زرنگ باشیم مشکلات خودمان را حل کنیم، وقت نداریم غصه دیگران را بخوریم، اما قنواتی می‌گوید: «انقلاب ما انقلاب مستضعفین است نه سرمایه‌دارها؛ یعنی ما باید حواسمان به مردم مستضعف باشد و به دادشان برسیم و جامعه‌مان را به جامعه آرمانی و مدینه فاضله نزدیک کنیم. برای رسیدن به جامعه آرمانی محرومیت‌زدایی حرف اول را می‌زند. هرچند بعضی از نهادها متولی این کار هستند اما ما هم به‌عنوان یک انسان دغدغه‌مند بایدبه فکر هم‌نوعانمان باشیم و هر کمکی از دستمان برمی‌آید انجام بدهیم. مطمئن باشید در دستگاه خداوند گم نمی‌شود.»

«مجید قنواتی» با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته میلیاردی هزینه کرده‌اند، بدون اینکه یک ریال از نهاد یا سازمانی بگیرند، ادامه می‌دهد: «همه این‌ها نتیجه تلاش‌های دوستان برای جلب اعتماد مردم و جمع‌آوری کمک‌های مردمی است. خدا را شاکریم که مردم به ما اعتماد کردند و ما هم سعی کردیم پاسخ اعتمادشان را بدهیم. همین ما را در این دنیا و آن دنیا کفایت می‌کند».

اثر دعای خیر

اشخاصی که دست‌به‌خیر هستند، همیشه اثرات معنوی کار خیر را در زندگی شخصی‌شان مشاهده می‌کنند. قنواتی می‌گوید: «روزهایی که شهر را ضدعفونی می‌کردیم به کرونا مبتلا شدم و مدت طولانی در بستر بیماری بودم.

خیلی از دوستان در شرایطی که بیمار بودم، عکس من را استوری می‌کردند که برایش دعا کنید. یک روز دوستی تماس گرفت که من عکس شما را استوری کرده بودم. یکی از نیازمندانی که کمکش کرده بودیم از من پرسید ایشان کیست؟

برایش توضیح دادم که فلانی، مسئول قرارگاه امام رضا (ع) است. گفت: شب قبل ایشان را در خواب در حرم امام رضا (ع) و پای منبر دیدم و منبری هم سردار شهید سلیمانی بودند. آنجا اطمینان پیدا کردم کارهایی که ما می‌کنیم از نگاه ائمه (ع)دور نمی‌ماند و دعای مردم در حق ما مستجاب می‌شود.»

با لبخند ادامه می دهد: «خیلی دلم می‌خواهد دوستانی که در این مدت با ما همکاری کردند و ما را تنها نگذاشتند به سفر مشهد مقدس ببرم. دوستی بود که روزهای اول همکاری عکس پروفایلش خیلی جالب نبود. به‌تدریج که جلو رفتیم عکس پروفایلش عوض شد و حرم امام رضا (ع) جایگزین آن عکس‌ها شد. یک روز برای من سجاده‌ای به‌عنوان هدیه آورد و گفت: خانواده ما هیچ‌کدام نماز نمی‌خواندند و خودم اصلاً نمازخواندن بلد نیستم.

از وقتی که به قرارگاه آمدم خانواده‌ام نمازخوان شده‌اند، اما من نمازخواندن بلد نیستم و می‌خواهم یاد بگیرم. این‌ها نگاه ویژه آقا امام رضا (ع) است. قدم دوم ان‌شاءالله بتوانیم قطعه زمینی بخریم که قرارگاه کارهای عام‌المنفعه بشود. اگر هم برنده نشدیم همین‌که اسم شهرستانمان را مطرح کردیم، ما را کفایت می‌کند. البته گوشه‌چشمی هم به آن سنگ متبرک حرم امام حسین (ع) داریم که قرار است انگشتر بشود!»

کدخبر: 708832 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟