10 شهر سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد! / نماینده مجلس: توجیه می کنند
حجم ویدیو: 44.08M | مدت زمان ویدیو: 00:05:59

 این روزها کرونای دلتا به جان مردم سیستان وبلوچستان افتاده .کرونای هندی یا همان کرونای دلتا  میهمان سیستان و بلوچستان شده  وضعیت کرونایی به رنگ قرمز درآمده است. کرونای دلتا  چشم در چشم مردم دوخته و مسئولان به جای اینکه فکری به حال ریشه کن کردن کرونای دلتا  کنند فقط به فکر این هستند که در قاب دوربین قرار بگیرند.کرونای دلتا در کنار بی آبی و هزاران مشکل دیگر تبدیل به بزرگترین مشکل سیستان شده است.

به گزارش  خبرنگار رکنا، ماجرا از انتشار یک خبر آن هم به نقل از استاندار سیستان و بلوچستان آغاز شد که گفته بود:با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید کرونا هستیم/۱۰شهر استان بیمارستان ندارند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با کمترین امکانات در حال مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا در استان هستیم.

 احمدعلی موهبتی روزپنج‌شنبه دهم تیرماه در ستاد استانی مدیریت و مقابله با ویروس کرونا که با حضور ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی برگزار شد اظهار کرد: این استان به دلیل داشتن مرز گسترده با کشورهای همسایه در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد بنابراین باید بهترین امکانات، تجهیزات و فرماندهان را برای کنترل این ویروس منحوس داشته باشد.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان بیمارستان ندارد و بعضا نیاز است فرد برای درمان و رسیدن به بیمارستان بیش‌از ۱۰۰ کیلومتر را طی کند که همین امر موجب شده بیماران به علت بُعد مسافت در شرایط بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد تخت‌های بیمارستانی سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر افزایش یافته اما متناسب نیست و از نظر اعتباری، امکانات و تجهیزات شرایط استاندارد را نداریم حتما اشکالاتی هم وجود دارد اما امروز در شرایط بحران زمان طرح بحث نیست و همه باید برای عبور از بحران دست به دست هم دهند.

سیستاو بلوچستان مشکل بیمارستان ندارد

این اظهارات موهبتی باعث شد به سراغ شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی برویم. شهریاری اینطور بیان کرد: با توجه به نوع کرونای دلتا و قدرت فراگیری آن مدتی قبل نامه ای  به ریاست جمهوری دادیم که مراقبت های لازم انجام شد. هم مرز بودن سیستان و بلوچستان با هندوستان و پاکستان و عبور ومرور اتباع این کشورها مستلزم این موضوع بود که مراقبت های ویژه ای صورت بگیرد. هرچند ریاست محترم جمهوری موضوع را به وزیر کشور و وزیر بهداشت و درمان ارجاع دادند اما متاسفانه شاهد اتفاق های خوبی نبودیم.

وی با بیان  اینکه اولین پیک جدی کرونا را پس از 16 ماه در سیستان وبلوچستان شاهد هستیم افزود: مواردی که در شبکه های اجتماعی مبنی بر اینکه در سیستان وبلوچستان تخت برای بیماران کرونایی وجود ندارد خلاف واقع است و تکذیب می شود.

شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شواری اسلامی نسبت به گفته های موهبتی استاندار البرز درباره اینکه 10 شهر سیستان و بلوچستان فاقد بیمارستان است نیز اینطور گفت: در استان سیستان وبلوچستان تعدادی شهر جدید اضافه شده است. 10 شهرستان جدید دراستان وجود دارد که بیمارستان ندارند و برای تأسیس بیمارستان برنامه ریزی هایی وجود دارد و باید امکاتات مورد نیاز فراهم شود اما باید به این نکته توجه داشت که در امکاناتی که در استان وجود دارد وتلاش دانشگاه های علوم پزشکی در این مدت حائز اهمیت است.اینکه بگوییم مشکل داریم و بیمارستان کم است نوعی توجیح است.

واکسیناسیون در نقطه صفر مرزی

اما علی رضا شهرکی جانشین استاندار در مدیریت بحران مبارزه با کرونا سیستان و بلوچستان نیز در این باره و اظهارات استاندار اینطور گفت:

استان سیستان وبلوچستان ،استانی پهناور است که از  شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه ما 1200 کلیومتر را داریم.در دولت اخیر و در دولت های گذشته تصمیمات خوبی برای مدیریت محلی و منطقه ای داشته ام.

وی افزود: 245 شهرستان در استان سیستان وبلوچستان داریم. در استان الگوی توسعه در کشور را به صورت واضح می توادن دید و درجریان هم توسعه خیلی از شهرستان ها تازه تاسیس هستند.

شهرکی گفت: برای یک شهر و منطقه روستایی یک مجموعه کوچک درمانی می توان داشت اماتوقع مردم در شهرستان ها برای داشتن بیمارستان حائز اهمیت است. یکی از مطالبات ما و مردم ایجاد بیمارستان در شهرستان های جدید است.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایطی که رقم خورده است خدمات گسترده ای در همه گوشه استان ها داشته ایم به طوری که  تیم های سیار در نقاط صفر مرز طرح واکسیناسیون را درحال انجام دادن هستند.

دکتر مردانی : بیشتر بخش خصوصی، مشغول تهیه داروی کرونا

دکتر مسعود مردانی عضو علمی ستاد ملی مبارزه کرونا نیز اینگونه گفت:  

کشورهند ساختار علمی و بهداشتی و همچنین در رعایت پروتکل های بهداشتی با کشور ما تفاوت های زیادی دارد.نکته دیگر دسترسی هندی به دارو است ،به خصوص که در این کشور بیشتر بخش خصوصی در حال وارد کردن داروهای درمان کروناست و اگر پولی نداشته باشند شاید بخشی از جامعه دارو دریافت نکنند اما در کشور ما این مسائل وجود نداراد.

وی در باره ویروس کرونای دلتا نیز اینطور گفت: مردم خیلی باید هوشیار باشند. همه فکر می کنند کرونای هندی یا دلتا یک پدیده جدید است اما این کرونا همان کرونا همان کرونای قبلی است با انتقال بالاتر .

مردانی گفت: شست و شوی دست ،پرهیز از تردد و سفرهای غیرضوری ،استفاده از ماسک می تواند از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری کرد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان استان محرومی است و همیشه می بایست در اولیت باشد. با توجه به گستردگی استان است در آموزش به مردم و رعایت نکات بهداشتی باید کار شود. خیلی ازاین عزیزان پروتکل های بهداشتی را انجام نمی دهند. در خصوص واکسین و ویروس دلتا باید به این نکته توجه داشت حتی افرادی که از دو دوز واکسن را زده اند در شیوع اپیدمی کرونای دلتا حتما ماسک را فراموش نکنند.

 

 

کدخبر: 701874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟