خودکشی پسر 18 ساله تحت فشار طلاق پدر و مادرش / شیراز

به گزارش رکنا، دوست داشتم که بتوانم پدر و مادرم را با یکدیگر آشتی دهم، به همین خاطر هر کاری که می توانستم انجام می دادم.

پسری 18 ساله و مجرد به علت خودکشی های ناموفق و شرایط نامناسب وضعیت روحی به دایره مشاوره کلانتری مراجعه و وضعیت زندگی خود را شرح داد.

پدر و مادرم چند سال است که از هم طلاق گرفته اند، مادرم قبول کرد در ازای مهریه اش حضانت من و برادرم را به عهده گیرد.پدرم تعادل روحی و روانی مناسبی نداشت و از لحاظ مالی ورشکست شده بود و اعتیاد پیدا کرد.

تحمل جدایی پدر و مادرم را نداشتم، چرا که من به لحاظ عاطفی به پدر و مادر و زندگی خانوادگی ام بسیار وابسته بودم. زندگی در کنار خانواده برای من همیشه تنش ایجاد می کرد ولی خوشحال بودم که در جمع دوستانم می توانم از خانواده ام تعریف کنم.

دوست داشتم که بتوانم پدر و مادرم را با یکدیگر آشتی دهم، به همین خاطر هر کاری که می توانستم انجام می دادم.

گاهی با مادرم صحبت می کردم و بعضی مواقع با پدرم. دوست داشتم دوباره با هم زندگی کنند و من هم کنارشان باشم. تلاش هایم هیچ نتیجه ای نداشت و به حرف های من توجه نمی کردند.

بعد از جدایی پدر و مادرم، نحوه برخورد آنها با من متفاوت شده بود. پدرم مرا مجبور می کرد که با تحریک برادرم، در خانه دست به دزدی بزنم و حتی یک بار به من پیشنهاد داد که منزل یا وسایل مادرم را آتش بزنم ولی من اصلا با نظر پدرم موافق نبودم.

خودکشی جوان شیرازی / پدر و مادرش با هم اختلاف داشتند

اصلاً وضعیت روحی خوبی نداشتم، گروه همسالانم مرا تشویق به خودکشی می کردند تا از این طریق والدینم را بترسانم. اکثر مواقع افکار خودکشی به من هجوم می آورد. به خاطر اینکه لج مادرم را در بیاورم، تا نیمه شب بیرون از خانه خود را سرگرم می کردم و با دوستانم وقت گذرانی می کردم.

کم کم به مشروبات الکلی روی آوردم و تفننی سیگار و قلیان مصرف می کردم. مدام با برادر8 ساله ام درگیر می شدم.

گاهی افسرده و گاهی بیش از حد هیجان زده و شاد هستم . وقتی از استرس های بیش از حد راه گریزی ندارم، ناخودآگاه خود زنی می کنم و با سلاح سرد، پوست و گوشت خود را می کنم یا رگهای خود را تیغ می زنم و دچار خونریزی شدید می شوم.

چندین مرتبه توسط مادرم نجات پیدا کرده ام . مادرم نیز خسته و بی روحیه شده است به خاطر رفتارهای من، مادرم نیز به خود زنی روی آورده و مدام می گوید چاره ات را نمی کنم و بی نهایت مرا نفرین می کند. روابط عاطفی من و مادرم خیلی سرد شده است. پدر و مادرم نسبت به نیازهای عاطفی و فردی من و برادرم غافل شده اند. بیشتر اوقات ، بی دلیل گریه می کنم. هیچ چیز مرا خوشحال نمی کند و به دنبال راههایی هستم که به دور از چشم مادرم، به زند گی ام برای همیشه پایان دهم.

برادرم از من الگو برداری کرده و می گوید اگر ما نباشیم پدر و مادرمان خوشبخت خواهند شد. به همین خاطر دست به خودکشی زدم و نمی دانم که آیا از اینکه تاکنون موفق نشده ام، شانس خوبی داشته ام یا نه . می خواهم کمک کنید .

تجزیه و تحلیل

رفتار خودکشی دغدغه یا فعالیتی است که بر روی مرگ خود به صورت داوطلبانه متمرکز است. رفتار خودکشی اشاره به اقدامات انجام شده توسط کسی دارد که که در حال بررسی یا آماده شدن برای مرگ خود است.

خانواده هایی که روابط مختل با فرزندان دارند و روابط عاطفی بین آنها سرد است، بیشتر باعث ایجاد افکار خودکشی در نوجوانان می شوند. نادیده گرفتنِ خواسته های فرزند پسر توسط والدین باعث قطع دلبستگی فرزند از خانواده و شکل گیری افکار خودکشی می شود.

طلاق و جدایی والدین و به طبع آن غفلت از نیازها و روابط کودکی می تواند باعث حرکت فرزند به سمت مسیرهای پر خطر شده و تفکر مربوط به پایان زندگی در او به وجود آید. عوامل فردی عموماً شامل اتفاقات غیرقابل پیش بینی هستند.

یک سوم خودکشی ها توسط کسانی انجام می شود که بطور ناگهانی کار خود یا عزیزی را از دست داده اند یا با رویداد ناگواری روبه رو شده اند که نتوانسته اند چاره ای برای آن پیدا کنند و به خاطر شرایطی که در کودکی داشته اند، شکنندگی های روحی دارند و خیلی سریعتر در قبال مسائل از خود واکنش نشان می دهند .

همچنین عنوان می شود که سیگار و الکل و مواد مخدر هم افراد را برای اقدام به خودکشی مستعد تر می کنند. احساسات طاقت فرسا مانند ترس، ناامیدی، بی پناهی، حس بی ارزش بودن، انزوا ، ترس، خشم و بیماری های جسمی و روحی علت خودکشی برخی افرادند. عدم حمایت خانوادگی، مهارت های ضعیف زندگی، سابقه خانوادگی خودکشی و خودشناسی ضعیف عوامل خطر برای خودکشی نوجوانان را افزایش می دهد.

نوجوانانی که اقدام به خودکشی کرده اند، محیط خانواده خود را استرس زا، غیر حمایتی ،پر مشاجره و از نظر عاطفی سرد توصیف می کنند. حمایت والدین نسبت به حمایت دوستان در راستای فهم تفکرات و رفتارهای خود کشی ، بیشتر حائز اهمیت می باشد. لذا روابط مثبت پدر و مادر یکی از مهمترین عوامل محافظت کننده در برابر خودکشی نوجوانان است .

نویسنده : "نجمه ودیعی" - مشاور و مددکار اجتماعی کلانتری "صدرا" شیراز

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 596804 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟