چهارمین جلسه دادگاه متهمان 249 میلیون دلاری

به گزارش رکنا ، جلسه چهارم دادگاه رسیدگی به پرونده متهم مرتضی فلاح اشتری و ۱۱ نفر دیگر به اتهام فساد اقتصادی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.

پرونده این افراد به اتهام اخلال در نظام اقتصادی (ارزی) کشور، بررسی می‌شود.

اتهامات مطرح شده در کیفرخواست این پرونده مشارکت در اخلال در نظام ارزی به صورت عمده از طریق فروش ارز دولتی به میزان ۱۱ میلیون دلار در بازار آزاد، قاچاق عمده ارز و کسب منفعت به میزان ۶۱ میلیارد تومان است.

در ابتدای جلسه قاضی موحد ضمن اعلام رسمیت جلسه دادگاه گفت: حمیدرضا مرادی، محمد نائینی تهرانی، امیرخسرو علایی، سعید علی زاده، مرتضی فلاح اشتری، علی اصغر علیزاده، پویا کریمی، علی اکبر سلطان علیان، رکسانا سپهری زاده، شیوا شاهین فر، شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی و شرکت میعاد سازان با نمایندگی سید هادی حسینی متهمان این پرونده هستند.

در ادامه امیر حسین علایی آرانی نماینده دادستان با اشاره به متهمان پرونده گفت: حمیدرضا مرادی فرزند هدایت متهم ردیف اول، محمد نائینی تهرانی فرزند ابراهیم متهم ردیف دوم، امیرخسرو علایی فرزند میر عطاءالله متهم ردیف سوم و سعید علیزاده فرزند علی متهم ردیف چهارم همگی به مشارکت در اخلال نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد به میزان ۱۱ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان بیش از ۶۱ میلیارد تومان متهم هستند.

وی ادامه داد: مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی و تسهیل وقوع جرم و در اختیار قرار دادن حساب خود و جابجایی وجوه شرکت میعاد سازان و مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان ۲۳۸ میلیون دلار و کسب ۲ میلیارد تومان منفعت متهم است.

نماینده دادستان با اشاره به متهم ردیف ششم گفت: علی اصغر علیزاده فرزند علی به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی از طریق تسهیل وقوع جرم و جابجایی وجوه و حساب سازی برای شرکت میعاد سازان مهر کیش، متهم ردیف هفتم پویا کریمی فرزند علی به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی، تسهیل وقوع جرم و فروش ارز دولتی و جابجایی وجوه فروش حاصل از ارز متهمان ردیف اول تا چهارم، متهم ردیف هشتم علی اکبر سلطان علیان فرزند علی که خود وکیل دادگستری است به اتهام معاونت در اخلال نظام ارزی، تهیه مقدمات جرم از طریق شناسایی بانک‌های عامل معرفی متهمان به این بانک‌ها تحت پیگرد قانونی قرار دارند.

علایی آرانی ادامه داد: رکسانا سپهری زاده فرزند محمدرضا متهم ردیف نهم پرونده به اتهام معاونت در اخلال عمده نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم و ایجاد تغییرات در شرکت‌های صوری خریداری شده، متهم ردیف دهم شیوا شاهین فر فرزند غلامرضا به اتهام معاونت در اخلال عمده نظام ارزی، تهیه مقدمات جرم و معرفی خود به عنوان مدیرعامل شرکت شهاب سپید و امضای دسته چک و تحویل آن‌ها به متهمان در این پرونده حضور دارند.

نماینده دادستان با اشاره به اتهامات متهمان پرونده تصریح کرد: شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی توسط متهم فلاح اشتری به میزان ۲۳۸ میلیون دلار و کسب منفعت به میزان ۲ میلیارد تومان و شرکت میعاد سازان مهر کیش با نمایندگی هادی حسینی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی در این پرونده حضور دارند.

وی با اشاره به اقدامات این متهمان گفت: با توجه به نوسانات نرخ ارز در سال ۹۷ بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت لیلا میرزایی و میعادسازان کیش، با ادعای واردات اقدام به اخذ ارز کرده‌اند.

نماینده دادستان با بیان اینکه این شرکت‌ها اهلیت کافی نداشتند، تصریح کرد: متهمان ۱۱ میلیون دلار در رابطه با شرکت میعادسازان دریافت کردند و از طریق شرکت‌های کاغذی ارز را در بازار آزاد فروخته‌اند.

وی تصریح کرد: متهم اصلی پرونده یعنی حمیدرضا مرادی نقش پیدا کردن بانک‌های عامل را داشت و با همکاری سعید علیزاده یک شرکت فاقد فعالیت را برای دریافت ارز دولتی پیدا می‌کند و برای رسیدن به قصد خود اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و اساسنامه شرکت‌ها را تغییر می‌دهد و برای فعال کردن این شرکت‌ها حساب‌سازی‌هایی انجام می‌دهد.

علایی آرانی درباره متهم ردیف دوم گفت: متهم ردیف دوم محمد نائینی تهرانی مدیرعامل اسمی شرکت میعادسازان بوده است و پس از دستگیری متهمان این پرونده، او مدت‌ها متواری بود و البته بازداشت شد.

وی ادامه داد: علیزاده متهم ردیف سوم نقش ثبت سفارش و اخذ ارز را داشت و در خارج از کشور خریدار ارز شرکت میعادسازان بود.

علایی آرانی درباره متهم علی اکبر سلطان علیان گفت: او وکیل دادگستری است و با تعدادی از بانک‌های سمنان آشنایی داشته است، متهمان بعد از مراجعه به شعب بانک در سمنان نام او را می‌بردند.

نماینده دادستان تصریح کرد: مرادی با تشکیل یک شبکه سازمان یافته از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد و تغییر شرکت‌های صوری، پرداخت رشوه، حساب‌سازی به شبکه بانکی مراجه کرده و مدعی شده است که تمایل به واردات کالا دارد و در همین رابطه وجوه ارزی دولت را به تاراج برده است.

وی ادامه داد: مرادی با مبلغ ۳۰ میلیون دلار موجب اخلال عمده شده است، تأمین ارز برای شرکت میعادسازان در اردیبهشت ۹۷ به مبلغ ۴۹۵ هزار یورو بوده و قیمت ارز در بازار آزاد مبنای منفعت حاصله قرار گرفته است.

نماینده دادستان با اشاره به ادیت پروفرم‌ها اظهار کرد: خانم سمیه محمدی کارمند مرتضی فلاح اشتری درباره پروفرم‌ها می‌گوید که چندین مرتبه برای شرکت میعاد سازان فرم‌ها را ادیت و اطلاعات شرکت‌های خارجی را پاک و مهر و سربرگ را از مرتضی فلاح اشتری دریافت کرده است.

وی ادامه داد: حسب اظهارات خانم محمدی او بیشتر اطلاعات را از سعید علیزاده که در دبی بود دریافت می‌کرده و مهر و سربرگ شرکت‌های خارجی را علیزاده برای محمدی می‌فرستاد؛ پیش فاکتور‌ها باید توسط شرکت‌های خارجی تکمیل و در اختیار شرکتی که قصد واردات داشته قرار می‌گرفت، اما این افراد فرم‌های خام شرکت‌های خارجی را در اختیار داشتند و خودشان اطلاعات داخل پروفرم‌ها را می‌نوشتند.

علایی آرانی تصریح کرد: مرتضی فلاح اشتری مدیر شرکت دی بی آی بوده و حواله‌ها را از آلمان دریافت می‌کرد و پیش فاکتور‌ها را علیزاده به حساب میعاد سازان فرستاده است.

نماینده دادستان ادامه داد: علاوه بر پروفرم‌های تشکیل شده توسط خانم محمدی فرم‌های دیگری توسط این باند ایجاد شده و حسب اظهارات خانم سهرابی که کارمند شرکت بازرگانی خاتم بوده فرم‌های شرکت‌های خارجی از طریق ایمیل و واتس‌آپ برای شرکت بازرگانی خاتم فرستاده می‌شد و طبق خواسته نایینی تنظیم شده‌اند.

وی با اشاره به شرکت ارژن پایه کیش اظهار کرد: شرکت ارژن پایه کیش یکی دیگر از شرکت‌های متهم بود، آن‌ها در حال تأسیس آن بودند که توسط دستگاه قضا شناسایی شدند و رضاعلی و کرم داوودی را هم به عنوان مدیر این شرکت قرار دادند.

علایی آرانی تصریح کرد: مرادی رئیس همه و همه از او تبعیت می‌کردند؛ نائینی به مرادی حساب پس می‌داد و علایی هم از مرادی حرف شنوی داشت.

نماینده دادستان گفت: دستگاه قضا و دادسرای عمومی و انقلاب به منظور رعایت انصاف به شرحی که گذشت قیمت ارز در بازار آزاد را مشخص و در همان روز تأمین ارز توسط متهمان را مبنای محاسبه قرار داد و با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد طی روز‌هایی که ارز دریافت شده قطعاً مبلغ منفعت کسب شده بالاتر از مبلغ مذکور و بیشتر از ۹۰ میلیارد تومان است، اما دادسرا از آن صرف نظر کرده است.

علایی آرانی گفت: نخستین ادله گزارش اولیه وزارت اطلاعات مبنی بر شناسایی شبکه دریافت و فروش غیرقانونی ارز بود و ادله دیگر گزارش وزارت اطلاعات درباره میزان ارز دریافتی شرکت میعاد سازان مهر کیش و سایر شرکت‌های وابسته بوده است.

وی افزود: گزارش دیگر مربوط به پلیس آگاهی استان سمنان پیرامون نحوه فعالیت‌های شرکت‌های مرادی است و گزارش دیگر برای وزارت اطلاعات مربوط به تعداد متهمان است.

نماینده دادستان با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ اظهار کرد: طبق این گزارش ردیابی مالی صورت گرفت و این ردیابی‌ها نشان می‌دهد واریز کلان به شرکت میعاد سازان توسط برادر مرتضی فلاح اشتری صورت گرفته و این واریز جهت تأمین ارز ریالی توسط باند مرادی بوده است.

وی افزود: بر اساس ردیابی مالی صورت گرفته حجم واریزی‌ها به شرکت میعاد سازان و شهاب سپید خلیج فارس بابت آبان اینترنشنال بوده است و شرکت آبان اینترنشنال نیز متعلق به سعید علیزاده بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 538509 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟