به گزارش رکنا، نیکوکار خیرخواه و نیک اندیش البرزی که با الگو گرفتن از مولای متقیان حضرت علی (ع)، کمک‌های شبانه و مخفیانه به نیازمندان و ایتام شهر را در برنامه زندگی خود دارد، به پیروی از امام هشتم نیز ضامن بدهی و قرض درماندگان و گرفتاران می شود تا رسم عاشقی را به درستی به جا آورد.

وی که با وجود کمک‌های فراوان و بی شمارش به نیازمندان، به هیچ وجه مایل نیست نامی از او در میان باشد، معتقد است کمک به تهیدستان و مستمندان یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی است و تاکید دارد که من با خدای خود معامله می کنم پس لزومی به ذکر نام و نشان نیست.

نیکوکار بی ادعای البرزی در این باره می گوید: نعمتی که در اختیارم قرار گرفته است، از آنِ خداست و کسانی که باید از این انفاق بهره ای ببرند، خویشاوندان، گرسنه گان، نیازمندان و بدهکاران هستند. در آموزه های دینی و اخلاقی توصیه شده است که انفاق باید با طیب خاطر و برای به دست آوردن رضای خدا صورت گیرد. بنابراین همواره سعی داشته ام تا بدون روبرو شدن با افراد درمانده و نیازمند و یا حتی بخاطر سپردن کمک هایم، ببخشم و بگذرم.

نا گفته نماند هر چند وی و همسر نیکوکارش مایل به ذکر نامشان نیستند، اما اطمینان داریم که سازمانهای کمک رسان به نیازمندان و نهادهای مردمی با خدمات آنها بطور کامل آشنا هستند و بارها در مناسبت های مختلف بدون حضور این زوج خوش نام و شناسایی چهره روشن شان، آنان را مورد تجلیل و قدردانی قرار داده اند. این زوج با سخاوت با راه اندازی یک موسسه نیکوکاری در حالی گره گشای مردم شهر شده اند، که بارها تاکید داشته اند این بخشش ها از محل درآمد شخصی خود بوده و از جانب هیچ نهادی مورد حمایت قرار نمی گیرند. با این وجود، انعکاس و انتشار کارهای خیر و انسان‌دوستانه آنها در ۹ ماه گذشته، از وظایف و مسئولیت های رسانه است و می تواند در ترویج، تبلیغ و تقویت روحیه انسان دوستی و خیراندیشی در جامعه نقش موثری ایفا کند.

راه اندازی موسسه خیریه

ر.ف و همسرش سیده م.ح زوج با سخاوت البرزی با انفاق بخشی از اموال خود، موسسه خیریه ای را راه اندازی کردند تا به بهره گیری از مشاوران دلسوز، کمک های مالی خود را صرف امور خیر نمایند. وی می گوید: نمی توانم احساسم را در لحظه هایی که شادی و رضایت در چهره افراد و خانواده های محروم نقش می بندد، بیان کنم. رفع گرفتاری نیازمندان و همدلی همسر مهربانم در این آزمون بزرگ، منتی است که خداوند بر من نهاد و به شکرانه این نعمت، موسسه فردوس برین را با هدف کمک به افراد بی بضاعت و گرفتار راه اندازی کردیم.

بخشش زندگی پای چوبه دار

به سختی می توان حال و روز جوان ۱۷ ساله شیرازی که در زمین بازی فوتبال مرتکب درگیری و قتل شده است را تصور کرد که شاید ساعت‌های آخر عمر خود را سپری می کرد و مادرش چه لحظه های دلهره آمیز و طاقت فرسایی را می گذراند. یا پدر پنج دختر بچه ایلامی که در درگیری با پسرعمویش مرتکب قتل و محکوم به قصاص شده بود و فاصله چندانی با چوبه دار نداشت را درک کرد. تصویر جوانی که بخاطر نداشتن ۸۵ میلیون تومان برای پرداخت به خانواده مقتول در آستانه اعدام قرار گرفته بود، دردآور است که برای ماندن التماس می کند. تعبیر خواب آزادی مرد سپید مویی که وقتی جوان بود، در درگیری خانوادگی همسرش را به قتل رسانده و ۲۰ سال در زندان چشم انتظار معجزه ای ماند تا رها شود از این چهار دیواری بی روزنه. توصیف شادی یک اعدامی در لباس دامادی چگونه ممکن است که روی گاری چوبی اش در میانجاده میوه می فروخت و در یک نزاع دسته جمعی با چاقوی ناخن گیر مرتکب جنایت شد اما پس از ۱۸ سال و آزادی از بند، لباس دامادی به تن کرد. حال یک زن مسیحی مرتکب قتل را چطور می شود شرح داد که ۱۷ سال بدون ملاقاتی ماند و به معجزه اسلام، از قصاص رهایی یافت و در فهرست اعدامیانی قرار گرفت که هیچ روزنه امیدی نداشتند تا اینکه این زوج در کالبد فرشته های نجات از راه رسیدند و پای نامه آزادی شان را امضا کردند و رهایی بخشیدند تا عطر مهربانی شان بر قلب های شکسته به یادگار بماند.

زیباتر اینکه ر – ف می گوید: آرزو می کنیم که هیچ کس و هیچ خانواده ای در چنین شرایطی قرار نگیرد. در لحظه هایی که فاصله مرگ و زندگی آنقدر نزدیک می شود، که آرزوی بازگشت به زندگی تنها خواسته یک انسان می شود. از اینکه به انسانی ناامید و پشیمان زندگی هدیه دهم و نعمتم را در برابر نجات جان یک انسان هدیه کنم، لحظه ای پشیمان نیستم و خوشحالم که خداوند مرا عزت داد تا دست بندگانش را بگیرم و از سیاهی و تباهی بیرون بیاورم.

رهایی بیش از ۱۳۰۰ زندانی

زوج نیکوکار البرزی علاوه بر مشارکت و همراهی با ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان استان البرز، بدون در نظر گرفتن نوع و علت محکومیت، حدود ۱۳۰۰ بدهکار را از پشت میله های زندان به آغوش خانواده هایشان بازگردانند. "ر.ف" استدلال می کند: زندان می تواند هویت، روحیه، شخصیت و حتی به عنوان یک انگ اجتماعی حضور افراد در جامعه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و متاسفانه گاهی زندانیان از سوی خویشاوندان و آشنایان طرد می شوند و تنها می مانند و هیچ فریاد رسی هم ندارند. بنابراین گمان می کنم که یکی از اهداف مهم افراد نیک اندیش و خیرخواه باید کمک به آزادی زندانیان به عنوان آسیب پذیرترین قشر جامعه باشد.

پنج نوجوان یتیم که در درگیریهای کودکانه و خانوادگی گذرشان به کانون اصلاح و تربیت افتاده بود، تعداد قابل توجهی مرد بدهکار که به خاطر ناتوانی در پرداخت نفقه و مهریه زندانی شده بودند، چوپانی که درپی گم شدن یک راس گوسفند با یکی از اهالی درگیر و محکوم به پرداخت هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان جریمه شده بود، کارگر معدن که توان پرداخت نفقه نداشت، تخمه فروش دوره گردی که برای بدهی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی در زندان به سر می برد، مرد افغان که توان پرداخت ۷۶۰ هزار تومان چوب خریداری شده را نداشت، پیرمردی که بخاطر آبروداری نزد دامادش گوسفندی را دزدیده بود یا یک سرباز زندانی که به خاطر کوبیدن دستبند روی دست‌های یک متهم محکوم به پرداخت دیه شده بود، زن بارداری که از شدت فقر یک جفت گوشواره دزدید و پس از زایمان در زندان با کودک شیرخواره اش مانده بود ... مدتها در حال تحمل حبس بودند و نمی دانستند کسی بی آنکه بدانند ضامن آزادی شان می شود تا فرشتگان بر او و بندگیش آفرین بگویند .

اعزام ۴۰۰ نفر به زیارت کربلا

نیکوکار البرزی در راستای اقدامات خداپسندانه و انساندوستانه خود به همت یک مرکز خیریه، ۴۰۰ نفر که آرزوی زیارت کربلا را داشتند، در دورافتاده ترین روستاهای مرزی خوزستان و سیستان و بلوچستان شناسایی و با هزینه ۶۵۰ میلیون تومان برای اولین بار به سفر پربار زیارتی اعزام کرد. ۲۵۰ نفر از این زائران از راه زمینی و ۱۵۰ نفر سفر هوایی به کربلا داشتند تا دعای خیرشان ضامن سعادت و سربلندی این زوج پرعاطفه شود. همچنین یک خانواده شهید و معلول ذهنی چهار نفری نیز با هواپیما راهی کربلا شدند.

وی همچنین امکان سفر زیارتی و رزرو هتل در مشهد را برای ۱۱۵ نفر از افراد بی بضاعت فراهم کرد.

توجه به کارتن خوابهای حوالی میدان اعدام تهران

با هماهنگی یک نهاد مردمی به نام برخورد محبت که برای خانواده های بی بضاعت لباس و ارزاق عمومی تهیه می کنند، به او خبر داده می شود که در خیابان شوق تهران، کوچه ذغالی ها حوالی میدان اعدام، چند هزار کارتن خواب معتاد روزگار می گذرانند. براین اساس نیکوکار البرزی تصمیم گرفت همزمان با تحویل سال با همکاری ۱۸ نفر، حدود پنج هزار پرس سبزی پلو و ماهی بین آنان توزیع کرده و حتی به کسانی که حقوق ناچیز دریافت می کنند، بر اساس ایام سال، بن یا کمک هزینه های حمایتی پرداخت کنند. نیکوکار البرزی نوروز امسال ۸۰۰ میلیون تومان کارت هدیه در قالب بن خرید از فروشگاههای زنجیره ای بین نیازمندان توزیع کرد و پنج تن برنج پنج کیلوگرمی نیز برای خانواده های بی بضاعت اختصاص داد. به گفته این نهاد مردمی، این مسیر سال‌هاست طی می شود.

کمک به سیل زدگان و آسیب دیدگان از زلزله

به گفته محمد محمدی فر مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان البرز، زوج نیکوکار با مساعدت ۲۰۰ میلیون تومانی در بازسازی واحدهای مسکونی نیازمندان مناطق زلزله زده کرمانشاه کمک موثری داشته اند.

ر.ف می گوید: هنگام وقوع زلزله نیز نمی دانستم که چه کمکی می توانم انجام دهم. بنابراین با کمک مشاورانم حدود ۱۵۰ کانکس و سرویس بهداشتی و حمام موقت خریداری کرده و آنها را به مناطق زلزله زده تحویل دادم.

 

به همت زوج نیکوکار، علاوه بر ۲۰۰ میلیون کمک به سیل زدگان استان گلستان، سه محموله لوازم و مایحتاج عمومی برای سیل زدگان پلدختر و لرستان به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان تهیه و ارسال شد.

با خرید یک دستگاه کباب زن اتوماتیک به مبلغ ۸۵ میلیون تومان و پرداخت هزینه گمرکی و راه اندازی، این دستگاه مجهز در اختیار آشپزخانه کاروان جهت ارائه خدمت به زائران امام حسین در کربلا قرار گرفت.

کمک ۲۰۰ میلیون تومانی به خانم دکتر بیمار، حمایت مالی۱۰۰ میلیون تومانی برای درمان یک بازیگر مطرح تلویزیون، پرداخت ۲۳ میلیون تومان هزینه شیمی درمانی یک پدر جوان، ماهانه ۲ میلیون تومان به پسر یتیمی که دچار نقص سیستم ایمنی است و در دوران کودکی سه بار عمل جراحی گوش و در ۱۳ سالگی مننژیت مغزی شده اما با تزریق داروی خاص و پرداخت ماهانه حدود سه میلیون تومان هزینه می‌تواند زندگی عادی داشته باشد، حمایت مالی از یک بیمار ریوی و پرداخت ماهانه یک میلیون تومان هزینه دارو برای پیرمرد و ... نیز گوشه ای از اقدامات نیکوکارانه این زوج است.

آنها همچنین با دریافت نامه ای از یک پیرمرد دیالیزی که به دلیل مشکلات ستون فقرات قادر به حرکت نبود، با پرداخت ۷ میلیون تومان مقدمات جراحی و درمان وی را فراهم کردند تا توان حرکت از پیرمرد سلب نشود.

حمایت از ۴۰۰ خانواده شهید مدافع حرم

نیکوکار بی نشان البرزی علاوه بر حمایت از ۴۰۰ خانواده شهید مدافع حرم، با خبر می شود یک جانباز شیمیایی دوران هشت سال دفاع مقدس که توان حرکتی خود را از دست داده است، برای جابجایی نیاز به یک دستگاه ویلچر دارد که به پاس جانفشانی های این رزمنده بی ادعا در هشت سال دفاع مقدس، یک دستگاه ویلچر مجهز تهیه و به احترام فداکاری او برای وطن و مردمش، هدیه کردند.

همچنین در برگزاری کنگره شهدای مدافع حرم. خانواده ۷۰۰ شهید مدافع حرم از طرف زوج نیکوکار با پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان به سفر زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند.

وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی برای یک زندانی قدیمی

آبدارچی یک شرکت بود که سالها پیش نتوانست خشم خود را کنترل کند و به اتهام قتل عمدی زندانی شد. با مرگ همسرش، فرزندان او در شرایط سختی قرار گرفتند و این در حالی بود که او امیدی به جلب رضایت شاکی نداشت. زوج نیکوکار با سپردن ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه نقدی به حساب دادگستری، به مرد زندانی فرصتی دادند تا از مرخصی استفاده کند و پیگیر جلب رضایت شاکی و مصالحه و سازش شود.

کمک به ساخت مساجد

هدیه ۱۰۰ میلیون تومانی به یک مجموعه قرآن آموزی، ساخت یک مسجد در یکی از روستاهای کرمانشاه، کمک ۵۰ میلیون تومانی برای ساخت و فرش کردن مسجد النبی در طاق بستان کرمانشاه، کمک ۴۰ میلیون تومانی به مجتمع طلاب شهرستان مهر،هدیه ۳۰ میلیون تومانی زوج نیکوکار برای ساخت و تجهیز مسجد جامع فردیس، تامین ۲۰ میلیون تومان سبد کالا برای مجتمع آموزشی فقه و از دیگر کارهای ارزشمند زوج نیکوکار البرزی است.

ودیعه مسکن برای خانواده های آبرومند

پرداخت ۷۰ میلیون تومان ودیعه مسکن به یک معلم آبرومند، ۶۵ میلیون تومان هزینه مسکن به یک خانواده نیازمند، ۴۰ میلیون تومان ودیعه مسکن به یک زن سرپرست خانوار و کودک یتیمش و پرداخت اجاره خانه چند خانوار بی بضاعت نیز در کارنامه زندگی این زوج ثبت شده است.

این زوج بی نشان با دریافت نامه یک پدر که در میانجاده زندگی می کرد و صاحبخانه اثاثیه شان را بیرون ریخته بود، ۱۵ میلیون تومان ودیعه به عنوان هدیه دادند تا خانواده ۴ نفره این پدر گرفتار، از هم نپاشد.

آنها همچنین با اطلاع از اینکه یک خانواده ۹ نفری در یک اتاق کوچک در محدوده خیابان شوش به طور نوبتی در خانه استراحت می کنند، ۳۵ میلیون تومان برای تامین مسکن شان پرداخت کردند.

جشن ازدواج ۴۰ عروس

به سامان رسیدن زندگی ۴۰ عروس و داماد نیازمند و برگزاری جشن ازدواج آنها در استان البرز نیز به همت زوج خوش قلب صورت گرفت تا در شادی این زوج های جوان و خانواده های آنها سهمی داشته باشند.

زن جوانی که همسرش به دلیل بیماری تنفسی در بیمارستانی در تهران فوت کرد و او توانایی تسویه حساب بیمارستان، ترخیص جسد و انتقال آن به شهرشان را نداشت، به همراه فرزندش در محوطه بیمارستان سرگردان بودند که زوج نیکوکار از طریق شبکه های مجازی مطلع شدند و بلافاصله با پرداخت هزینه بیمارستان و خاکسپاری به کابوس های زن جوان پایان دادند. یک میوه فروش جوان که شب عید میوه هایش دچار سرمازدگی شده بود، با ارسال نامه و شرح گرفتاریش، ۱۰ میلیون تومان کمک دریافت کرد. برای مردی که شب عید تصادف کرده و دچار مشکل شده بود، یک دستگاه موتورسکلیت به قیمت پنج میلیون تومان خریداری شد. به درخواست یکی از مجریان تلویزیون، پنج میلیون تومان در قالب سبد کالا برای خانوارهای زیرخط فقر پرداخت شد. به یک مرد ورشکسته و بدهکار که در شرایط مالی خیلی بدی قرار داشت، ۶۰ میلیون تومان کمک شد. یا یکی از مسوولان سابق در کرج هم که ورشکست و بدهکار شده بود، ۱۰ میلیون دریافت کرد. همچنین یک زوج بیمار برای خرید وسایل خانه ۵ میلیون تومان کمک هزینه دریافت کردند.

آزادی نوعروس اعدامی

زوج نیکوکار البرزی، با اطلاع از سرنوشت پرماجرای یک زن نومسلمان، برای آزادی "ماریا"ی مسیحی از زندان و بازگشت او به زندگی پیشقدم شدند.

این نوعروس فرانسوی۱۷ سال پیش به اتهام قتل عمدی دختر همسایه بازداشت و پس از محاکمه به مرگ محکوم شد. نوعروس زندانی با جمع آوری کتاب و راه اندازی یک کتابخانه در زندان گامهای بزرگی برای رشد فکری زندانیان زن برداشت و پس از سالها مطالعه بر اساس شناخت به اسلام گروید. خانواده اولیای دم با اطلاع از اینکه پدر "ماریا" فوت کرد و نامزدش نیز هیچ سراغی از او نمی گیرد، درهای مهربانی را به روی این زن تنها گشودند و حاضر شدند در ازای دریافت دیه از مجازات وی صرفنظر کنند.

زندانیان زن در گلریزان برای آزادی ماریا ۸۰ میلیون تومان جمع کردند اما او برای آزادی هنوز نیاز به حمایت نیکوکاران داشت و نماینده زوج نیکوکار با اهدای چک ۱۵ میلیون تومانی، مهر پایان بر ۱۷ سال حبس این زن زد.

سرگردانی پیرمرد در دادگاه خانواده

پیرمرد ۸۰ ساله یزدی از همسر اولش ۵ فرزند داشت که همگی ازدواج کرده بودند و زندگی مستقلی داشتند. ازدواج دومش با زنی روستایی بود که بخاطر نازایی از شوهرش جدا شده و سالها تنها مانده بود. اما این ازدواج هم زیاد دوام نیافت و عروس ۶۰ ساله او را ترک کرد و حق و حقوقش را به اجرا گذاشت. مهریه ۷ میلیون تومانی عروس با احتساب تورم، ۳۵ میلیون تومان بود و پیرمرد و فرزندانش توانایی پرداخت آنرا نداشتند.

حساب بانکیش با موجودی اندکی که داشت، مسدود شده و وانت قراضه اش توقیف بود. روی دیدن فرزندانش را نداشت و از نوه هایش شرم می کرد. وحشت زندان و فرار از دست ماموران، کابوس هر شب او بود و محرمی نداشت تا دردش را بگوید و قرار بیابد. پرداخت همه بدهی پیرمرد و نیم عشر دولتی نیز ستاره ای ماندنی در آسمان پرستاره زندگی این زوج البرزی شد.

حرف آخر

وی در جملاتی ساده و دلنشین می گوید: هرکسی برای رسیدن به آرامش درون و رضایت قلبی خود راهی پیدا می کند و من افتخار می کنم در طول این ۱۷ سال با انجام امور خیر به این هدف دست یافته ام. از خداوند سپاسگزارم که مرا لایق دانسته تا اموال و داشته هایم صرف محرومان، دردمندان و آزادی زندانیان شود.

وی از همراهی و همدلی دکتر حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری و حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب استان البرز در آزادی زندانیان بدهکار و رفع گرفتاری شهروندان این استان تقدیر کرد و گفت: بی شک نگاه پدرانه و دلسوزی مسئولان قضایی با زندانیان و درک مشکلات خانواده این افراد دربند، در جذب و دعوت از نیکوکاران بسیار موثر است و اعتماد به دستگاه قضا، پلی است که با امنیت و احترام می تواند خیرین شهر و افراد گرفتار را بهم پیوند دهد.

وی توضیح داد: نگاه ویژه و مسئولیت پذیری رییس کل دادگستری استان نسبت به دغدغه های مردم شهر، گشوده بودن حوزه دادستانی به روی گرفتاران و پیگیری مطالبات و مشکلات مردمی موجب اعتماد عمومی به این نهاد با اهمیت شده و مایه خوشحالی و سربلندی است که از مسئولان قضای شهر شنیده می شود که تنها آماده احقاق حق شاکی نیستند و در قبال متهم و مجرم پشیمان نیز احساس مسئولیت می کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 515742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟