توبه گرگ در دادگاه تهران / او وقتی زن همسایه تنها بود به سراغش رفت

زن خانه دار

نخستین پرونده مربوط به آزار و اذیت یک زن ۲۶ ساله به نام شهلا است که از سوی مرد همسایه مورد آزار قرار گرفته است.

این زن که در شعبه ۱۲ دادگاه کیفری یک استان تهران حاضر شده بود ، با صدایی بغض آلود و گریان در تشریح سرنوشت شوم خود به قضات گفت: اوایل سال ۹۷ بود و من و فرزند دو ساله ام در خانه‌مان تنها بودیم که زنگ در خانه به صدا در آمد. یک نفر که صورتش را پوشانده بود مقابل در خانه ایستاده بود. او خودش را مامور اداره برق معرفی کرد و من در را برایش باز کردم. چند دقیقه بعد او مقابل در آپارتمان مان ایستاد و من متوجه شدم او مرد همسایه است که نیما نام دارد .من در را باز کردم ولی او که حالت طبیعی نداشت به زور وارد خانه مان شد.

این زن ادامه داد: من از رفتارهای مرد همسایه شوکه شده بودم و می‌خواستم او را از خانه بیرون کنم که به رویم چاقو کشید و تهدید کرد اگر به خواسته شیطانی اش تن ندهم فرزند دو ساله ام را مقابل چشمانم می کشد. من مقاومت کردم اما به سمتم حمله کرد و بدون توجه به التماس هایم مرا آزار داد.

شهلا که از به خاطر آوردن صحنه های آزار و اذیت به گریه افتاده بود گفت : مرد همسایه که متاهل است مرا آزار داد و موبایلم را به همراه ۲۰ هزار تومان پول نقد که در خانه داشتم دزدید و فرار کرد .من برای او اشد مجازات می خواهم.

سپس همسر این زن به قضات گفت: این ماجرا تأثیر بدی در روحیه همسرم گذاشته است و از نظر روحی و روانی به هم ریخته و شب ها کابوس می بیند. ما وضع مالی خوبی نداشتیم و این موضوع باعث شده است زندگی برای ما سخت‌تر از قبل شود زندگی من و همسرم در آستانه فروپاشی است و مرد همسایه عامل این بدبختی است.

توبه ابلیس

سپس متهم ۳۴ ساله در جایگاه ویژه ایستاد و گفت : من شیشه مصرف کرده بودم و حال طبیعی نداشتم که وارد خانه زن همسایه شدم .قبول دارم او را آزار دادم ولی به زور و تهدید او را وادار به این کار نکردم .

وی که توبه نامه نوشته بود آن را به قضات ارائه داد و گفت: می دانم اشتباه کردم و به همین دلیل توبه کردم و از قضات می‌خواهم مرا ببخشند .

در پایان جلسه قضات وارد شور شدند تا درباره این پرونده تصمیم گیری کنند .

 

photo_2019-09-27_14-59-23

تحلیل کارشناس

زندگی در بن بست سیاهی ها

دکتر رضا احمدی روان شناس و استاد دانشگاه

اختلال استرسی یا آسیب پس از سانحه جزو اختلالاتی است که به سراغ افراد آسیب دیده ای می آید که در جامعه بر اثر حادثه ای دچار استرس های فراگیر می شوند. برخی افراد که در جامعه مورد تهاجم یا سوء استفاده هایی مانند دست درازی قرار می گیرند ترس شان از ورود به محیط های اجتماعی تشدید می شود و انزواطلبی را ترجیح می دهند.

این افراد که پس از تجاوز یا دست درازی از سوی افراد پلید در جامعه زندگی را برای خود محدود می کنند دچار سندرومی به نام اختلال پس از سانحه می شوند که با ورود به محیط اجتماعی هنوز هم می ترسند که اتفاقی که در گذشته برای شان رخ داده مجدد تکرار شود.

این عامل استرس زا گاهی اوقات این افراد را تا پای مرگ و خودکشی می کشاند و یک مرگ واقعی را در زندگی تجربه می کنند. معمولا افرادی که از سوی مزاحمان در جامعه مورد سوءاستفاده قرار می گیرند دچار این اختلال می شوند که باید روحیه و شرایط زندگی شان ترمیم شود زیرا اگر تحت درمان و مراقبت های جدی قرار نگیرند اختلالات روانی گسترده تری آن ها را تهدید می کند.

خانواده و مشاوره در ترمیم روحیه افراد پس از حوادثی از قبیل تجاوز و... نقش به سزایی دارند و توصیه می شود بلافاصله افرادی را که در معرض سانحه تلخ بوده اند نزد مشاور ببرند.

فشارهای روانی شدید سبب می شود این افراد خود را عضوی از جامعه ندانند و عملکردهای اجتماعی شان ضعیف شود و به خاطر تحمل فشارهای استرسی و تکرار جزئیات حادثه ای که برای شان رخ داده به افسردگی مبتلا می شوند.

این افراد چنان چه از جلسات مشاوره ای بهره مند نشوند اختلال استرس زای پس از سانحه آن ها را تا مرز خودکشی پیش می برد یا ممکن است برای انتقام گرفتن از جامعه همین بلا ها و روند غیراخلاقی را به کار بگیرند و افراد بی شماری را قربانی کنند.

بنابراین اختلال استرس پس از سانحه بسیار گسترده تر از آن است که به نظر می رسد. هرگونه شرایط استرس زا اعم از شدید یا ضعیف ولی دراز مدت می تواند منجر به بروز این اختلال شود.

از این رو شناخت این اختلال و اثرات آسیب زایی که بر زندگی شخصی، سلامتی جسمی و روانی ونیز زندگی خانوادگی، شغلی و اجتماعی فرد دارد، به افراد آسیب دیده کمک می کند که به موقع به دنبال کمک و نجات خود از این وضعیت باشند.

همچنین این هشدار را برای خانواده ها دارد که در مراقبت از فرزندان خود برای مصون سازی آن ها از درگیری با انواع استرس های کوچک و بزرگ تلاش بیشتری به کار ببرند. چرا که اتفاقات و رفتارهایی که شاید ساده و بی اهمیت به نظر برسد گاهی اوقات آینده فرزندان را تباه می کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 506151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟