شگرد شرکت کیمیا خودرو برای ویران کردن زندگی مشتریانش+ عکس

به گزارش خبرنگار گروه حوادث « رکنا » ، در ادامه محاکمه متهمان پرونده کلاهبرداری شبکه «کیمیا خودرو» که در شعبه چهارم دادگاه ویژه اخلالگران اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد، رضا رضایی به عنوان مالباخته و نماینده شاکیان در جایگاه قرار گرفت و گفت: بیست و سوم شهریور سال ۹۶ از طریق آگهی روزنامه با این شرکت آشنا شدم و چون درخواست خودروی جک دادم اعلام کردند که ۱۵ روزه خودرو را تحویل می‌دهند. ۵۰۰ هزار تومان به حساب شرکت ریختم و دویست و پنجاه هزار تومان نیز به حساب کارگزاری و شرکت اعلام کرد که پس از یک هفته اگر از سوی بانک مرکزی مشکلی برای شما نبود خودروی شما را تحویل می‌دهیم.

وی افزود: پس از یکی دو هفته که خبری نشد به خانم نسرین الله یاری معروف به یوسفی مراجعه کردم و وی ۲۳ میلیون تومان از من گرفت ولی از خودرو خبری نشد. من یک سال این پرونده را پیگیری کردم و ما توانستیم عبدالنبی حسین پور را دستگیر کنیم. اما وی با ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد، البته پس از دستگیری ۳ تن از مدیران این شرکت، ما شاهد فعالیت و کلاهبرداری آنان در برخی شرکت‌های دیگر مانند اروند خودرو، آواگستر خودرو و پیشتاز خودرو سعادت بودیم.

رضایی عنوان کرد: برخی مالباختگان از شدت ناراحتی و فشار فوت کردند و برخی نیز طلاق گرفتند. من طلاهای همسرم را فروخته بودم. برخی متهمان گفتند کاره‌ای نیستند. پس چرا خود را نماینده شرکت معرفی می‌کردند؟ آقای اشرف طاری اعتراف کرده که ۱۱ تا ۱۲ کارشناس و وکیل زبده را استخدام کرده تا قراردادها را به گونه‌ای تنظیم کنند که ما نتوانیم شکایت کنیم.

این مالباخته افزود: از مالباختگان امضا می‌گرفتند که با رضایت کامل تمام پول خود را دریافت کرده‌اند در حالی که ۱۰ تا ۴۵ درصد پول آنان را می‌دادند. همسرم را تهدید کردند و گفتند که به رضایی بگو خودش را کنار بکشد.

انوش دانش یکی دیگر از مالباختگان این پرونده پس از حضور در جایگاه گفت: در اردیبهشت سال ۹۷ که شاهد تبلیغات گسترده این شرکت بودم به دفتر این شرکت در خیابان جمهوری مراجعه کردم. روز اول از من ۱۰ میلیون تومان گرفتند و بعد خانم یوسفی زنگ زد که اگر هفت و نیم میلیون تومان دیگر بدهید ماشین‌تان را تحویل می‌دهیم. مشکل اصلی ما فقط ۳ نفر از خانم‌هایی هستند که در این پرونده متهم هستند.

یکی از شکات خانم پس از حضور در جایگاه، گفت: همسر من سال‌ها پیش فوت شد و مسئولیت خانواده بر عهده من بود. می‌خواستم در آژانس کار کنم. به شعبه مراجعه کردم و از این خانم پرسیدم آیا اینجا مطمئن است؟ گفت من شرافتم را گرو می‌گذارم اما یک سال است که در خانه به دخترم دروغ می‌گویم. به گونه‌ای به ما آسیب روانی زدند که نمی‌دانیم چه کنیم و من اینها را به رفتار خودشان واگذار کردم. من نزدیک به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و تقاضای اشد مجازات دارم. دخترم می‌گوید آژانس چه شد و من نمی‌دانم چه پاسخی بدهم.

در ادامه بهزاد جاوید یکی دیگر از شکات در جایگاه حاضر شد و عنوان کرد: من ۴۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان برای خودروی جک s5 پرداخت کرده‌ام و در حال حاضر به کیمیا خودرو بابت بازی کردن با روحیات و روانمان تبریک می‌گویم. من نزدیک به یک سال است که از قرص اعصاب استفاده می‌کنم. پول من رفت فدای سرم اما آبروی من هم رفت و به بانک و دوستان خود بدهکار شدم. همسر من نیز لطمه خورد و نزد خانواده خود بی آبرو شد. زمانی که این متهمان را می‌بینم حسرت می‌خورم که چرا ما نمی‌توانیم مانند اینها کلاهبردار باشیم؟ من از حقم گذشته‌ام اما خواستار اشد مجازات هستم.

غلامحسین محمدی یکی دیگر از شکات پرونده، گفت: من به فلکه صادقیه رفتم و در خصوص نحوه واگذاری خودروها گفتم که گفتند باید ۷۵۰ هزار تومان علی الحساب واریز کنی و ۱۵ روز دیگر مبلغ مورد نظر را بدهید و خودرو را تحویل بگیرید. خانم کریمی مسئول آنجا بودند. من گفتم ۰، ۱۵ میلیون تومان از گلوی زن و بچه زده‌ام و در پارکینگ اجرتی کار می‌کنم. پرسیدم اگر مشکلی هست بگویید. گفت پول را واریز کن و ۱۵ روز دیگر ماشین را تحویل بگیر.

در ادامه یکی دیگر از شکات این پرونده اظهار کرد: من ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ثبت نام خودرو به شرکت دادم. به خانم یوسفی گفتم پسرم مشکل کلیه دارد و می‌خواهم این خودرو را بخرم و برای پسرم بفروشم اما اکنون پسرم جفت کلیه‌هایش را از دست داده است. اینها نه تنها از پول ما استفاده کردند بلکه خانم الله یاری به من فحش ناموسی داد که چرا شکایت کرده‌ام. همه ما را به این روش بردند که ابتدا ۷۵۰ هزار تومان بدهید و در ادامه اقدامات دیگر برای گرفتن خودرو انجام شود. گفتم تیرماه پسرم جراحی دارد اما زمانی که تماس می‌گرفتم من را به دیگری پاس می‌دادند.

وی افزود: پس از دستگیری متهمان گفتند بگذارید یکی از ما آزاد شود تا کارهای لازم را جهت بازگشت پول شما انجام دهد. زمانی که با آقای فتاحی نیا صحبت کردم گفتند هم زندان بروم هم پولت را بدهم؟ این کار را نمی‌کنم. خانم یوسفی پس از این ماجرا مجدد همراه خواهرش شرکت خودرو زد. در قالب مشتری به آنجا رفتیم. زمانی که متوجه ما شدند خواهرش دست مرا گاز گرفت و تمام عوامل را از شعبه جمهوری در آنجا جایگزین کردند. در ابتدا ۱۶ میلیون تومان دادم و مابقی را سفته دادم که گفتند اگر چکی بود خودرو را زودتر می‌دادیم. اشد مجازات کمترین چیز برای ۱۲۰۰ شاکی است که باید جلوی آنها سرافکنده باشند. پسرم هر خودروی دنایی که می‌بیند تصور می‌کند برای ماست.

در ادامه محمد مهدی احمدی یکی دیگر از مالباختگان و شکات پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: من شاید برخلاف خیلی از شاکیان مبلغ زیادی پرداخت نکرده باشم و ده میلیون تومان پرداخت کردم، اما این پول برای من ارزش زیادی داشت چراکه من فردی هستم که به علت معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار دارم.

وی افزود: پس از اینکه در روزنامه با آگهی این شرکت مواجه شدم به علت تنگنای مالی مجبور شدم که به سراغ آن‌ها بروم که البته در آن زمان شرایط جسمی‌ام نیز سخت‌تر بود و در آخرین مراجعه‌ای که به شعبه جمهوری داشتم با برخورد فیزیکی مواجه شدم و قرارداد مرا گرفتند. وقاحت ماجرا از جایی بزرگ می‌شود که این افراد، با آبرو و حتی مسائلی که خط قرمز است بازی کردند و بیان می‌کردند که تحریم‌ها را دور می‌زنند. در تجمعی که انجام شد نیز افرادی از جانب متهمان آمده بودند و می‌گفتند که این شرکت، چون در حال دور زدن تحریم‌ها است و، چون وابسته به نظام است حساب‌های آن بسته شده و کلاهبردار نیستند.

 امین موید کمالی یکی دیگر از مالباختگان پرونده کیمیا خودرو اظهار کرد: از طریق سایت دیوار با این شرکت آشنا شدم و گفتم چون راهم دور است مدارک را می‌فرستم. ما را مجبور می‌کردند زیر قراردادها بنویسیم حق هیچ‌گونه اعتراضی نداریم و هزینه کارمزد و کارگزاری و  همچنین 10 درصد کل مبلغ در صورتی که انصراف بدهیم، پرداخت نمی‌شود.

 وی افزود: چرا چنین شرکت‌هایی با ایجاد دفتر می توانند به راحتی از مردم کلاهبرداری کنند. من نمی‌دانم آیا اعدام برای این افراد کافی است یا نه ولی اگر در چنین جایگاهی باشم حکم قطع عضو می‌دهم. یعنی باید کاری کرد که دیگران اجازه پیدا نکنند اینگونه از مردم کلاهبرداری کنند.

 مالباخته دیگری از خانم یوسفی به عنوان ام‌الفساد این پرونده یاد کرد و گفت:  اجازه نمی‌دادند زمان ثبت‌نام صحبت کنیم و حتی به قرآن سوگند می‌خوردند که خودرو را تحویل می‌دهیم.  در حرم امام رضا(ع) رئیس قوه قضاییه را دیدم و موضوع را به ایشان منعکس کردم و آقای رئیسی گفتند پرونده دست خوب کسی افتاده است. یکی از شگردهای این کلاهبرداران این بود که می‌گفتند محمدباقر قالیباف پشت ماست و یکی از فامیل‌های فتاحی‌نیاست.

یکی دیگر از شکات که هشت میلیون و 550 هزار تومان پرداخت کرده بود در جایگاه حاضر شد و گفت: در شرکتی کار می کردم که گفتند اگر ماشین نداشته باشی اخراج می شوی؛ شرایطم را به خانم یوسفی اعلام کرده بودم. دی ماه 96 عروسی دخترم بود که ماشین ثبت نام کردم. آقای عبادی گفت اگر ماشین را زودتر می‌خواهی به من یک میلیون شیرینی بده که پرداخت کردم اما بعد از چند ماه او را دیدم و گفت دلار بالا رفته و از طرفی ایران خودرو ماشین ها را تحویل نمی دهد؛ کاری از ما بر نمی‌آید باید صبر کنید.

مالباخته دیگری گفت: در سایت دیوار آگهی فروش شرایطی خودرو را دیدم و به دفتر آنها مراجعه کردم که نگهبان و پارکبان داشت و بسیار شلوغ بود و اصلا فکر نمی‌کردیم کلاهبرداری کنند.

وی افزود : هفت میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کردم . البته در ایام قصد ازدواج داشتم و بخاطر کلاهبرداری  که از من شده بود ، نامزدی ام بهم خورد و مشکلاتی برایم پیش آمد .

در ادامه یکی دیگر از شکات که یک خانم بود در جایگاه قرارگرفت و گفت: همسر من سال‌ها پیش فوت شد و مسئولیت خانواده به گردن من افتاد. می‌خواستم با این ماشین در آژانس کار کنم که من از این خانم پرسیدم که آیا اینجا مطمئن است که در پاسخ گفت: من شرافتم را گرو می‌گذارم. اما اکنون یکسال است که در خانه به دخترم دروغ می‌گویم و به گونه‌ای به ما آسیب روانی زدند که ما نمی‌دانیم چکار کنیم.

وی افزود: من نزدیک به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کردم و تقاضای اشد مجازات دارم.دخترم می‌گوید که آژانس چه شد و من مانده‌ام که چه بگویم.

 قاضی صلواتی در این هنگام گفت: این شرکت با سایپا و ایران خودرو قرارداد نداشتند و اگر شاکی هستند نمایندگان خود را به دادگاه معرفی کنند.

 پس از نزدیک شدن به اذان ظهر قاضی صلواتی ختم نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد و گفت: جلسه بعد ساعت ۹ صبح روز شنبه یکم تیرماه برگزار خواهد شد.

کدخبر: 483596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟