روند روز افزون مداخله افراد فاقد صلاحیت در درمان بیماران سالهاست که دلسوزان و فعالان بخش سلامت را رنج می دهد.

نبود نظارت موجب شده افراد فاقد دانش علمی و تجربی نظیر عطار، آرایشگر، قصاب و نانوا هر یک ردای پزشکی بر تن کرده و اقدام به معاینه، تجویز دارو و درمان بیمار در پستوی خانه و زیر زمین کنند.

چند سالی است که فضای مجازی هم بستری برای فعالیت افراد به ظاهر پزشک Doctor شده و در این میان رمالان و دعانویس ها هم دفتر و دستکی راه انداخته و مدعی درمان بیماری با سحر و جادو هستند.

آنها با راه اندازی گروه و کانال های تلگرامی و سوء استفاده از نقطه ضعف مردمی، خود را ناجی معرفی کرده و از احساسات دینی مردم سوء استفاده می کنند.

در این میان بانوان حجم زیادی از مراجعه کنندگان به دعانویسان و رمالان را تشکیل می دهند که اغلب برای کسب محبت شوهر، بستن دهان مادرشوهر، درمان نازایی و امثالهم به این افراد مراجعه می کنند.

در تازه ترین خبری که در ایرنا منتشر شد بانویی برای با واسطه با یک فرد ناشناس آشنا شده و در چند مرحله 300 میلیون ریال به حساب دعانویس واریز می کند.

**بارداری تلگرامی

یکی از قابلیت های منفی شبکه های اجتماعی هویت پنهان افراد است؛ بنابراین جعل هویت در این فضا و سوء استفاده از عناوین مختلف بسیار زیاد است.

بیشتر سودجویان نه تنها در فضای حقیقی بلکه در فضای مجازی خود را جادوگر، رمال و کف بین معرفی کرده و با تبلیغات اغوا کننده مشتری جذب می کنند.

نخستین و شایع ترین شیوه کلاهبرداری Fraud از طریق رمالی، کپی برداری از یک صفحه کتاب دعاهای موجود در سطح بازار Store به تعداد یک تا 2 هزار برگ است.

فرد کلاهبردار برای کپی برداری هر برگ دعا، یک تا 2 هزار ریال هزینه پرداخت می کند اما آن را به هزاران نفر از یک میلیون تا 300 میلیون ریال به فروش می رساند.

این افراد که اعتقادی به دین و مذهب ندارند با بهره گیری از امکان جعل هویت در فضای مجازی، به عنوان یک چهره مذهبی افراد ساده لوح را سرکیسه می کنند.

شگرد دیگری که توسط افراد حرفه ای دنبال می شود این است که ابتدا با راه اندازی گروه اقدام به رصد طعمه خود می کنند و با قرار دادن فیش واریزی افرادی که به ظاهر گره از کار آنها گشوده شده دیگر اعضای کانال را ترغیب به واریز پول برای گره گشایی از کارشان می کنند.

فرد کلاهبردار با این ادعا که مشکل این فرد رفع شده و او اقدام به واریز مبلغ درخواستی کرده است، تصاویر تمامی فیش های واریزی را در گروه قرار می دهد و دیگر اعضای گروه نیز با دیدن فیش های واریزی و با تصور اینکه مشکل آنها نیز توسط این دعا نویس حل می شود اقدام به ارتباط گیری با ادمین کانال تلگرامی می کنند.

فرد کلاهبردار که فرصت را مغتنم و طعمه را در دام می بیند وی را برای نوشتن و تجویز دعا ارشاد و توصیه کرده و از مخاطب خود می خواهد مبلغی را به حساب اش واریز کند.

فرد پس از واریز مبلغ درخواستی، تصویر فیش واریزی را برای ادمین گروه ارسال کرده و ادمین در پاسخ بی درنگ وی را از گروه تلگرامی حذف و او را بلاک می کند تا به هیچ نحو نتواند با گروه و ادمین ارتباط داشته باشد سپس تصویر فیش واریزی مالباخته را در گروه منتشر می کند تا دیگر اعضای کانال تلگرامی را ترغیب به این کار بکند.

نوع سوم کلاهبرداری یک کار تیمی است که در آن با یک شیوه روانشناسانه بر روی ذهن مخاطب کار کرده و آن را قانع به واریز پول به حساب رمال می کنند.

توضیح اینکه وقتی کلاهبردار اطمینان می یابد مخاطب اش دچار گرفتاری شده و برای حذف مشکل حاضر به پرداخت پول در قبال نوشتن دعا است، دست به کار می شود.

مالباخته با عضو اصلی گروه ارتباط برقرار کرده و عنوان می کند که آیا می تواند راهکار و دعایی برای رفع مشکل نازایی او بنویسد؟ رمال هم در پاسخ با چرب زبانی خود را به عنوان دعا نویس شهره و بنام معرفی کرده و درباره اهمیت و تاثیر جادو در بچه دار شدن زوج های نازا، سخنوری می کند.

دیگر اعضای تیم با شماره های مختلف با طعمه ارتباط برقرار کرده و به تعریف از رمال پرداخته و عنوان می کنند که آنها پول را واریز کرده و بصورت معجزه آسا تاثیر دعا را دیده اند؛ همچنین عده ای با ارسال پیام در فضای مجازی عنوان می کنند که وجهی پرداخت نکردند بنابراین دعا تاثیری نداشت یا بخشی از پول را پرداخت کرده و فرزندشان مُرده به دنیا آمده است.

این اقدام ها که به صورت تیمی و حساب شده و با هدف به دام انداختن زوج متقاضی فرزند صورت می گیرد تا طعمه مجاب به واریز پول می شود.

فرد رمال و دعانویس برای دستیبای به هدف خود وجه درخواستی را در چند مرحله مطالبه کرده و هر مرحله دعا و نسخه جدید برای بانوی نازا می پیچد.

مالباخته هر مرحله برای دریافت دعا از رمال رقم میلیونی به حساب وی واریز می کند اما اثری از تاثیر دعا را نمی بیند؛ بنابراین هنگام کاهش اعتماد زن به رمال، مجدد دیگر اعضای تیم وارد گود شده و با خط های تلفن مختلف با وی ارتباط برقرار می کنند.

در نهایت وقتی فرد به مسیر اشتباه خود پی می برد که میلیون ها تومان به حساب رمال واریز کرده و فرد کلاهبردار هم وی را بلاک کرده است.

در این ارتباط به تازگی پرونده ای در پلیس Police فتا همدان تشکیل و زن رمال که با حیله گری برای درمان نازایی کلاهبرداری می کرد، دستگیر شد.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات همدان در این باره گفت: زن 32 ساله ای برای درمان نازایی در فضای مجازی تلگرام، با فردی ناشناس آشنا شد و این فرد مدعی بود که می تواند با دعانویسی مشکل این زن جوان را حل کند بنابراین با بیان حرف های امیدوار کننده وی را در دام انداخت.

سرهنگ فیروز سرخوش نهاد اظهار داشت: فرد دعا نویس برای درمان نازایی در چند مرحله در مجموع به میزان 300 میلیون ریال از شاکیه کلاهبرداری کرد.

وی اضافه کرد: شاکیه پس از چند مرحله واریز وجه نقد به حساب دعا نویس و نتیجه بخش نبودن دعاهای وی، اقدام به تشکیل پرونده در پلیس فتا کرد.

رئیس پلیس فتا همدان ادامه داد: پس از انجام کار فنی و اطلاعاتی رمال شناسایی و با دریافت نیابت قضایی دستگیر و برای تحقیقات بیشتر به همدان منتقل شد.

سرهنگ سرخوش نهاد اظهار داشت: رمال یک دختر 25 ساله اهل و ساکن ارومیه بود که با بهره گیری از نقاط ضعف شاکیه او را سرکیسه کرده بود.

وی افزود: بانوان نازا به جای اتکا و اعتماد به دعانویس و رمال بهتر است از علم پزشکی و پزشکان متخصص این حوزه برای درمان و صاحب فرزند شدن بهره گیرند.

** دعای پُستی

او را «سید» صدا می زنند؛ وقتی وارد محل کارش شدم زنان و دخترانی به صف شده بودند تا یک به یک گره از مشکلاتشان بگشاید.

سید با پرسیدن نام مراجعه کنندگان کتاب دعا را از گوشه میز برداشته و با هجی کرن اسم فرد و تبدیل هر حرف به اعداد ریاضی و جمع کردن آنها، صفحه ای را گشوده و دعایی را بر روی کاغذ می نویسد.

کاغذهای سفید و لول شده در اختیار مراجعان قرار می گیرد و برای هر یک از آنها نسخه ای تجویز می شود؛ مثلا یکی باید کاغذ حاوی دعا را در آب می انداخت و دیگر به همراه اسفند آن را می سوزاند یا سر در خانه و داخل خودرو و ... نصب می کرد.

صف مراجعه کنندگان تمام نشدنی است چرا که هر چند دقیقه فردی به آنها اضافه شده و بر روی صندلی آهنین تا رسیدن نوبت به انتظار می نشیند.

شواهد گویای این است که بیش از 50 تن روزانه به نوشتن دعا به این محل مراجعه می کنند؛ اما سید شمار مراجعه کنندگان را 20 تن عنوان می کند.

نظر بندی، بخت گشایی، فرزند دار شدن، ایجاد محبت شوهر و نوشتن دعا برای رفع اختلاف و جلوگیری از مداخله دیگر بستگان در زندگی شخصی، بخشی از دعاهای سید را تشکیل می دهد.

او که چند سالی در این حرفه مشغول به فعالیت است دامنه کار خود را توسعه داده و از استانهایی نظیر قم، تهران، کردستان و شهرستان های مجاور نیز برای نوشتن دعا به وی مراجعه می کنند.

او به ایرنا می گوید که شماری از مشتریان شهرستانی اش به صورت تلفنی با وی صحبت کرده و مشکلاتشان را مطرح می کنند.

سید در مورد نحوه نوشتن دعا برای این طیف از مشتریان عنوان کرد: دعای آنها به صورت پستی ارسال شده و متقاضی هزینه پُست و دعا را به حساب بانکی ام واریز می کند.

** ضعف فرهنگی

یکی از اساتید جامعه شناسی در این باره به ایرنا عنوان کرد: مراجعه به رمال و کف بین برای رفع مشکل ریشه در ضعف فرهنگی دارد.

علی احمد نادری افزود: برای ارایه تحلیل صحیح از علل و عوامل متوسل شدن افراد به رمال، باید ابتدا آمار دقیقی از سطح آگاهی، میزان سواد، جایگاه اجتماعی، محل سکونت و تراز فرهنگی مراجعه کنندگان داشت.

وی یادآوری کرد: در دهه های گذشته به علت ضعف در حوزه پزشکی، افراد برای داشتن فرزند و حتی درمان کوچکترین بیماری مراجعه به دعانویس را تنها راهکار می دانستند.

این استاد دانشگاه معتقد است: هر چند پیشرفت علوم پزشکی موجب کنار زدن بسیاری از خرافات و باورهای غلط شد، اما ضعف فرهنگی موجب شده برخی مواقع قشر تحصیلکرده و پولدار هم برای رفع بیماری به این قبیل افراد متوسل شوند.

نادری توصیه کرد: برای پیشگیری از مراجعه افراد به رمال و کف بین و آسیب های ناشی از این اعتماد نابجا باید مستندهایی در این باره تولید و از ظرفیت رسانه ملی برای پخش آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: باید با برگزاری سمینارها و میزگردهای علمی و دعوت از کارشناسان و اساتید اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، راهکارهای موثر در کاهش اعتماد به رمال و دعانویس را مورد بررسی قرار داد.

**درمان ناباروری در همدان

یکی از توصیه هایی که همواره پزشکان و پلیس به افراد برای گرفتار نشدن در دام شیادان دارند تکیه بر علم پزشکی و مراجعه به نهادهای مسئول به جای اتکا به رمالان و جادوگران کلاهبردار است.

چندی پیش بانویی همدانی پس از گذشت 13 سال ناباروری، نوزاد خود را که از طریق پی.آر.پی (PRP) تخمدانی بارور شده بود در آغوش گرفت.

عمل پی.آر.پی تخمدانی برای اولین بار در کشور با موفقیت توسط دکتر «مرضیه سنویی‌ فریمانی» متخصص زنان و زایمان برای بیمار انجام شده و نوزاد سالم در بیمارستان فاطمیه همدان متولد شد.

این نوزاد حاصل طرح تحقیقاتی مصوب دانشگاه علوم پزشکی همدان از زوجی با سابقه نازایی طولانی مدت با 10 بار آ.وی.اف (IVF) ناموفق است که با استفاده از تزریق داخل تخمدانی پی.آر.پی و انجام همزمان میکروتسه باردار شد.

متخصص زنان و زایمان در این باره گفت: درمان ناباروری به روش پی.آر.پی منجر به باروری بیش از 65 درصد افراد نابارور می شود.

دکتر فریمانی افزود: در این تحقیق به بیمارانی که با استفاده از روش‌های کمک باروری به طور مکرر دچار شکست لانه‌گزینی شده‌اند، پلاکت غلیظ شده‌ای که از خون خود فرد تهیه می‌شود، 24 تا 36 ساعت پیش از انتقال جنین به داخل رحم تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه این تحقیق برای اولین بار در فروردین سال 95 آغاز شد، بیان کرد: این تحقیق هم‌ اکنون ادامه دارد و نخستین بارداری حاصل از این روش در حال حاضر در هفته 27 بارداری است.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

گزارش از: علیرضا جهانگیری

 

کدخبر: 428781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟