به گزارش رکنا، از واپسین ساعات روز جمعه، ۲۷ مهرماه، شماری از اهالی بندرعباس با علایمی روانه مراکز درمانی شدند که حکایت از بروز موج جدیدی از مسمومیت الکلی در کشورمان داشت. مراجعانی که حال برخی از ایشان به شدت وخیم بود تا جایی که به مرگ یکی از ایشان منجر شد.

دکتر فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در توضیح آن به ایسنا می‌گوید: از شب گذشته(جمعه شب) ۲۲ نفر در اثر مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی به مراکز درمانی در بندرعباس مراجعه کرده‌اند.

وی با بیان این که حال یک نفر از این افراد وخیم است، تصریح کرد: متأسفانه یک نفر جان خود را از دست داده و ۱۲ نفر دیالیز شده اند. سن افراد مراجعه کننده بین ۱۵ تا ۵۰ سال است. نکته قابل تامل این که دومین بار است که استان هرمزگان طی امسال شاهد بروز طغیان مسمومیت های الکلی است، با این ملاحظه که در نوبت اول، ۲۴ نفر از اهالی این استان بر اثر استفاده از مشروبات دست ساز جان باخته بودند. مرگ و میری وسیع که البته منحصر به این استان نیست و در هفته‌های گذشته در چندین و چند شهر کشورمان رقم خورده است. مصرف مشروبات دست‌ساز الکلی آلوده به متانول یا مواد سمی دیگر جان ده‌ها نفر از هموطنان مان را در استان‌های مختلف گرفته و صد‌ها نفر را راهی بیمارستان کرده است. رویدادی که موجب شده دادستان کل کشور به آن واکنش نشان داده و هشدار دهد که در قانون Law برای قاچاقچیان الکل، مجازات سختی پیش‌بینی و تا ۵۰سال زندان، تازیانه و جزای نقدی برابر ارزش عرفی کالا، در نظر گرفته شده است.

مسمومان الکلی بدون ترس به بیمارستان مراجعه کنند

در همین حال  فاطمه نوروزیان افزود: هر چقدر فاصله بین مصرف مشروب الکلی و مسمومیت و مراجعه به پزشک Doctor کمتر باشد، احتمال نجات بیمار و کاهش عوارض، کمتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: مردم به اورژانس و مراکز درمانی اعتماد کامل داشته باشند و اگر فردی به مشروب الکلی که مصرف کرده شک دارد و وی یا اطرافیانش با نشانه های مسمومیت مواجه شدند، فوری با 115 تماس بگیرند یا به اورژانس های بیمارستانی مراجعه کنند و از حفظ اسرارشان مطمئن باشند.

نوروزیان یادآور شد: اگر فرد در مراحل ابتدایی مسمومیت با الکل چوب باشد، به طور کامل درمان خواهد شد اما از یک مرحله به بعد، به هیچ عنوان درمان نخواهد شد. به گفته این مقام پزشکی، در مسمومیت های الکلی که در دوره 10 روزه ( 4 تا 14مهر) در هرمزگان روی داد، 22 نفر جان خود را از دست دادند و 132 نفر نیز دیالیز شدند.

او یادآور شد: تعدادی از این افراد اگر زودتر به بیمارستان مراجعه کرده بودند، از مرگ نجات می یافتند یا نیازی به دیالیز نداشتند. پیشتر روزنامه همشهری درباره موج اول مسمومیت الکلی در بندرعباس نوشته بود: تازه‌ترین یافته‌ها در پرونده مصرف مشروبات الکلی مسموم در بندرعباس که جان 24نفر را گرفته است، نشان می‌دهد دو داروفروش در خیابان ناصرخسروی تهران الکل صنعتی را به‌جای الکل طبی برای توزیع‌کنندگان مشروبات دست‌ساز در بندرعباس ارسال می‌کردند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 427724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟