پایان انتظار 12 ساله عنابی‌ها / قطر جام جهانی 2022 را خرید!

قطر که به عنوان میزبان دوره 22 جام جهانی ، به طور خودکار و بدون بازی‌های مقدماتی راهی جام جهانی و صدرنشین گروه یکم مسابقات شده، بعد از 12 سال انتظار رنج‌آور و آماده‌سازی طولانی، اولین دیدارهای تاریخ خود در این آوردگاه جهانی را کلید خواهد زد. قطر تنها تیم جدیدالورود این دوره مسابقات است که به عنوان هشتادمین کشور دنیا در طول تاریخ، در این مسابقات شرکت خواهد کرد و سایر کشورهای این دوره، همگی حداقل یک بار در جام جهانی بوده اند. 

در 1939 در منطقه‌ای به نام دوخان، زمین‌شناسان چیزی کشف کردند که نفت صدایش می‌زنند و از آن موقع بود که همه چیز شروع به تغییر کرد؛ از 1947 بود که صنعت در قطر دچار تحولی بزرگ شد. طبیعت مسیحای قطر را به آن‌ها هدیه داده بود و باید از این ماده بهترین استفاده را می‌کردند. اولین صادرات نفت‌شان در 1949 انجام شد و آن‌ها به تجسس در زمین و دریا برای منابع طبیعی دیگر ادامه می‌دادند. در 1971 و یک سال بعد از استقلال از بریتانیا،  نورث فیلد به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز LNG جهان کشف شد تا روزگار قطری‌ها از قبل هم شیرین‌تر شود. کشف گاز توانست قطر را یک شبه متحول کند و در مسیری که امروز می‌شناسیم قرار دهد. آن‌ها الان یکی از مهم‌ترین ارائه‌دهندگان نفت و گاز در دنیا به حساب می‌روند.

کشور 158 ام دنیا از نظر وسعت که فقط 2.7 میلیون نفر جمعیت دارد و زادگاه ناصرالعطیه قهرمان چندین دوره رالی داکار و ناصر الخلیفی، رئیس پاری‌سن ژرمن، است، با پشتوانه قدرتمند مالی و اشتیاق خانواده سلطنتی، دهه‌های گذشته اقدام به ماجراجویی در دنیای ورزش کرده و بعد از میزبانی بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا، طی پروسه‌ای پرحرف و حدیث، میزبانی بزرگترین رویداد ورزشی در جهان را هم به دست آورد و باید دید چه تجربه‌ای از اولین جام جهانی خاورمیانه و البته جهان عرب، برای دنیا خلق خواهد کرد.

قطر سابقه فوتبالی چندان قدرتمندی ندارد، اما طی سال‌های گذشته و با برنامه‌ریزی اصولی و تکیه بر استخدام متخصصین، پیشرفت‌های تحسین برانگیزی داشته و الان به عنوان قهرمان قاره کهن، آسیا را در جام جهانی خانگی نمایندگی خواهد کرد. لیست برترین‌های آماری تاریخ قطر از حیث بازی ملی و گل را که به طور اختصاصی از سوی حسین خسروی برای طرفداری تهیه شده را مشاهده می‌کنید. توضیح اینکه ردیف‌های کم‌رنگ مربوط به بازیکنان بازنشسته این تیم و ردیف‌های پررنگ مربوط به بازیکنان فعال است. 

حسن العیدوس که از 2008 تا کنون در تیم ملی قطر حضور دارد، با 165 بازی، رکورددار بازی در کشورش است. عبدالکریم حسن با 124 بازی در رده دوم است و سباستین سوریا در جایگاه سوم قرار دارد. دو بازیکن ابتدای لیست شانس دارند تعداد بازی‌های خود در جام جهانی خانگی را بیشتر هم بکنند. 

منصور مفتاح 42 بار طی 26 سالی که برای قطر طی سال های 1976 تا 2002 بازی کرده، گلزنی کرده و از این حیث رکورددار است. مبارک مصطفی با 41 گل در رده دوم است، ولی رکورد هر دو نفر ابتدایی احتمالا به زودی از سوی معز علی 39 گله شکسته خواهد شد. 

قطر به عنوان میزبان جام جهانی 2022، برای اولین بار در این تورنمنت حاضر خواهد شد و تنها دومین کشور در طول تاریخ بعد از ایتالیای 1934 است که بدون سابقه قبلی و کسب مجوز صعود از طریق بازی‌های مقدماتی، در جام جهانی بازی خواهد کرد. آن‌ها تا سال 1974 که مستعمره بریتانیا به حساب می‌رفتند، حتی در مسابقات مقدماتی جام جهانی هم شرکت نکردند و بعد از آن در هیچ‌کدام از تلاش‌هایشان در حضور بزرگان قاره آسیا چون ژاپن، کره جنوبی، عربستان و ایران نتوانستند بلیت سفر به جام جهانی به دست آوردند.

بعد از آنکه در دسامبر 2010، سپ بلاتر میزبانی جام جهانی 2022 را به قطر واگذار کرد، اعتراضات بسیاری برای تقدیم جام جهانی به کشوری بدون قدرت و فرهنگ فوتبالی، صورت گرفت و طی دهه گذشته، بارها و بارها زمزمه بازپس‌گیری میزبانی از عنابی‌ها مطرح شد، ولی این طور نشد و حالا طی روزهای آینده جام جهانی در این کشور کوچک شروع خواهد شد.

قطر به عنوان تنها تیم جدیدالورود این دوره جام جهانی به حساب می‌رود که برای اولین بار در بزرگترین آوردگاه فوتبالی دنیا به میدان خواهد رفت و در نتیجه تنها تیمی است که از این حیث، هیچ سابقه‌ای از آن ثبت نشده است. 

قطر در جام جهانی 2022 مثل همیشه با پیراهن عنابی خود به میدان خواهد رفت و رنگ‌ سفید را به عنوان پیراهن‌ دوم انتخاب کرده‌ است. آن‌ها برای اسپانسری پیراهن‌های خود سراغ نایکی رفته‌اند و یکی از 13 کشور مسابقات هستند که با این برند در جام جهانی بازی خواهند کرد. نایکی بیشترین تعداد تیم‌ها در جام جهانی را اسپانسری می‌کنند. 

انتظار بالاخره به سر رسید و قطر می‌تواند در اولین جام جهانی‌اش در خانه میدان برود. آن‌ها طی سال‌های گذشته، تلاش زیادی برای رشد تیم ملی کشورشان انجام دادند که از آن جمله می‌توان به شرکت در کوپا آمریکا، گلدکاپ کونکاکاف و حتی مسابقه با نمایندگان قاره اروپا در روزهای استراحت بازی‌های مقدماتی اشاره کرد.

قهرمانی مقتدرانه در جام ملت‌های آسیای 2019 نشان داد آن‌ها به سطح مناسبی از فوتبال رسیده‌اند و استعداد لازم برای رقابت فوتبالی در جام جهانی را دارند. البته تلاش برای لژیونر کردن برخی از ستاره‌های عنابی‌ها شکست خورده و الان همه بازیکنان تیم ملی در لیگ داخلی توپ می‌زنند. حداقل فایده این مساله تسهیل در برگزاری اردوهای آماده‌سازی و بازی‌های دوستانه است. فلیکس سانچز، سرمربی اسپانیایی، که از 2017 در این سمت مشغول به کار است، طی این مدت عملکرد فوق‌العاده‌ای بروز داده تا خانواده سلطنتی از عملی کردن تصمیمات خود برای کشاندن چهره‌های بزرگ دنیای مربیگری به دوحه منصرف شوند.

سانچز که به عنوان سرگروه شماره یک جام جهانی، در کنار هلند، سنگال و اکوادور قرار گرفته، تیمش را معمولا با ترکیب 2-3-5 به میدان می‌فرستد که موقع حمله تبدیل به 2-5-3 می‌شود و برهمین اساس، آن‌ها توانستند تحت هدایت این سرمربی، بیشترین گل‌ها را در مقایسه با سایرین در جام ملت‌های آسیای 2019 و گلدکاپ 2021 به ثمر برسانند. سانچز آرایشی شناور و سازماندهی‌شده به قطر داده که تمام بازیکنان از جلوی زمین شروع به دفاع می‌کنند. سانچر می‌تواند طی هفته‌های آتی، نام خود را به دنیا شناسانده و در ادامه دوران کاری‌اش، هدایت تیم‌های بزرگی به عهده بگیرد.

اکرم عفیف ستاره شماره یک قطر به حساب می‌رود که معمولا به عنوان یکی از دو مهاجم تیم ملی بازی را آغاز می‌کند، ولی سانچز آزادی عمل لازم را به او می‌دهد تا به همه جای زمین سرک بکشد. این وینگر تکنیکی، علاوه بر گلزنی، موقعیت‌های خوبی هم برای یارانش ایجاد می‌کند.

کدخبر: 839555 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟