ارمغانی: اردن تیم دوم آسیا نیست/ باید در تیم ملی انقلاب ایجاد شود

به گزارش رکنا، سعید ارمغانی در نشست خبری ظهر امروز خود (چهارشنبه) در خصوص نتایج تیم ملی بسکتبال در کاپ آسیا اظهار کرد: پس از رقابت‌های کاپ آسیا برای دیدار با خانواده‌ام راهی مجارستان شده بودم و بامداد امروز (چهارشنبه) به تهران برگشتم. کمابیش نقدها و انتقادات را در فضای مجازی دیدم و امیدوارم بتوانم پاسخ دهم. در مورد برگشتنم به مجارستان انتقاداتی بود که باید بگویم محل زندگی من در مجارستان است و همانند بقیه اعضای تیم برای دیدن خاواده‌ام به مجارستان رفته بودم.

وی افزود: کار کردن با هر تیم ملی قطعا با فعالیت در سطح باشگاهی متفاوت است. در ۲ ماه اخیر ۴۸ جلسه تمرینی داشتیم و از این تعداد ۳۰ جلسه تمرینی در ۳ هفته برگزار شد. در مقطعی که برای کاپ آسیا آماده می‌‌شدیم از تعداد جلسات کم شد و تنها ۱۸ جلسه تمرینی داشتیم. دلیل آن هم سفرهای طولانی بود و در این مدت ۳ بازی تدارکاتی در خارج از کشور و یک دیدار دوستانه با تیم ایران نوین داشتیم. پس از آن هم ۶ بازی رسمی داشتیم.

سرمربی تیم‌ملی بسکتبال ادامه داد: یک تیم باشگاهی بیش از ۲۰۰ جلسه تمرینی دارد و ما مربیان ملی در تمام دنیا این مشکل را دارند که تعداد جلسات تمرینی‌شان کم است. از طرف دیگر ما هم کادرفنی جدیدی بودیم که تازه سکان کار را دست گرفته بودیم. به همین دلایل آماده‌سازی تیم ملی زمان‌بر است. به دلیل همین زمان کم نمی‌توانیم تکنیک‌های فردی و فیزیکی بازیکنان را ارتقا دهیم. از لحاظ فیزیکی تلاش‌مان این است که در همان حد نگه داریم تا افت نداشته باشند. با این وجود نسب به زمانی که داشتیم خوب کار کردیم و به نظرم موفق بودیم.

ارمغانی اضافه کرد: وقتی پیشنهاد هدایت تیم ملی به من داده شد همین صحبت‌ها را به او هم گفته بودم. نسل طلایی بسکتبال روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و باید یک انقلاب را ایجاد کنیم. در قدم اول ۲-۳ بازیکن جوان را اضافه کردیم و به نظرم خوب کار کردیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم را در این ۲ ماه تمرین کردیم که مورد اول توپ‌ از دست رفته بود که سالیان سال با این مشکل روبه رو هستیم. در بازی بسکتبال میانگین ترن اور ۱۲ است که در تیم ملی ایران در جام جهانی و المپیک بیش از ۱۶ بوده است. از زمانی که من هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتم این عدد را از ۱۴ به ۱۰ رساندیم و در کاپ آسیا میانگین ترن اور به ۱۳ رسید که البته کمی از میانگین بیشتر است. در مورد پنالتی آزاد هم بسکتبال ایران با مشکل روبه رو بوده است که در صدد حل این مسائل هستیم. در کاپ آسیا توانستیم درصد پرتاب پنالتی را به ۷۵ درصد افزایش دادیم و در بازی با ژاپن ۹۰.۹ درصد پنالتی‌های ایران گل شد که در تاریخ ۴۰ ساله بسکتبال ایران شاهد چنین آمار و ارقامی نبودیم. ارسلان کاطمی در لیگ زیر ۱۵ درصد پنالتی‌های خود را گل کرده بود که پس از صحبت‌ و تمرین این درصد را به بیش از ۶۰ درصد رساندیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال عنوان کرد: فلسفه من در بسکتبال این است که اگر تیمی خوب دفاع کند، بهتر حمله می‌کند. از همین رو سعی کرده‌ایم دفاع را با تمام زمین ببریم و اینگونه نبود که در نیمه زمین دفاع کنیم. تمرینات زیادی در خصوص امور دفاعی داشتیم و به همین دلیل در بازی‌های اخیر با فشار زیادی مقابل رقبا دفاع می‌کردیم.

ارمغانی در واکنش به اینکه من در تایم اوت یکی از بازی‌ها گفتم ساده و سریع بازی کنیم، اینطور گفت: منظور من از این جمله این بود که بازیکنان تا دفاع تیم حریف شکل نگرفته، با سرعت به فاز حمله اضافه شوند.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: اگر تمام تیم‌های دیگر را هم ببینید یار قد بلند بیشتر تیم‌ها درصد تاثیرگذاری بازیکنان قد بلند بسیار بالاتر از سایر بازیکنان است و در تیم ایران هم طبیعی است. حامد حدادی بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. در تیم ملی استرالیا هم بازیکن شماره ۷ یا در اردن بازیکنی با نام ابراهیم الوایری که زمان زیادی در زمین هستند و از قامت بیشتری برخوردارند تاثیرگذاری بیشتری دارند. برخی فاکتورها در بسکتبال در آمار تاثیرگذاری دیده نمی‌شود و این دلیل بر ضعف یک بازیکن نیست.

سرمربی تیم ملی بسکتبال درباره یکسری انتقاداتی که به او وارد می شود،اینطور پاسخ داد: یک سری انتقادات به کادر من وارد بود که باید تاکید کنم کمال احترام را به همه دستیارانم دارم. همه دست به دست هم دادیم، زیرا آن ها با تمام وجود در حال تلاش هستند.

ارمغانی درباره شکست مقابل اردن در کاپ آسیا گفت: در رابطه بازی با اردن باید بگویم که گفته می‌شد اردن جزو تیم‌های درجه دوم دنیاست‌. باید بگویم بسکتبال در تمام دنیا پیشرفت کرده و حتی استرالیا با ۲ امتیاز در فینال از سد لبنان گذشت. تیم‌های مختلف آسیایی با نفرات سرشناسی که در لیگ‌های یونان و آرژانتین ارزشمندترین بازیکن شده‌اند وارد رقابت‌ها شده‌اند و نمی‌توان تیمی را دست کم گرفت. اگر کار نکنیم دیگر تیم‌های آسیایی هم برای ما مشکل‌ساز خواهند بود و هدفم توجیه کردن باخت به اردن نیست

وی درباره کار کردن با نسل جوان گفت: یکی از اهداف‌مان این است که به مرور نسل جوان‌تری را به تیم ملی تزریق کنیم. کار کردن با جوانان برای من ناآشنا نیست و زمانی که در سال ۲۰۰۰ هدایت تیم ملی را پذیرفتم تبدیل به نسل طلایی شدند. همان تیم پس از ۷ سال و با تلاش مربیان دیگر در سال ۲۰۰۷ قهرمان آسیا شد. من چوب جادویی ندارم که یک بازیکن را از این رو به آن رو کنم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال درباره حضور تیم ملی در حضور در ژاپن برای بازی دوستانه با این تیم گفت: هدف از اردوی ژاپن این نیست که فقط ۲ بازی انجام دهیم و برگردیم چرا که باید در اردوها و تورنمنت‌های مختلف شرکت کنیم‌. تیم ایران نوین بازیکنان خوبی دارد و از نفرات این تیم هم رفته رفته استفاده خواهد شد. بازیکنان جوان باید در میادین بین‌المللی آب دیده شوند. صحبت‌هایم دلیل بر این نیست که من یا تیمم اشتباه نکرده‌ایم. بسکتبال بازی اشتباه‌ها است و باید سعی کنیم تا این مساله را به حداقل برسانیم.

ارمغانی درباره برنامه تیم ملی در پنجره چهارم جام جهانی گفت: برنامه ما این است که هنوز از صعود به جام جهانی ناامید نیستیم.۶ بازی داریم که در ۳ بازی میزبان هستیم و باید در ۳ بازی داخل خانه پیروز شویم و امیدواریم قزاقستان ببازد چرا که یک برد از ایران بیشتر دارند. استرالیا و ژاپن که تکلیف‌ آن ها معلوم است و از بین ایران، چین و قزاقستان یک تیم به جام جهانی خواهد رفت. اگر هم به جام جهانی نرفتیم باید این پروسه کاری را ادامه دهیم زیرا چاره‌ای دیگری جز برنامه‌ریزی نداریم و باید با میدان دادن به جوانان به آینده روشن امیدوار باشیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال درباره اینکه آیا از عملکرد تیم ملی در کاپ آسیا رضایت دارد یا خیر، اینطور پاسخ داد: من از عملکرد کاملا رضایت دارم. در ۴ بازی به نظرم در ۳ بازی کاملا رو به پیشرفت و مقابل ژاپن عالی بودیم. خاصیت تورنمنت این است که یک تیم باید در زمان کوتاه ۶-۷ بازی انجام دهد و همین نوسانات ممکن است برای هر تیمی رخ دهد. یک روز قبل از بازی با اردن مچ پای یخچالی دچار مصدومیت شدید شد و حتی یک درصد هم فکر نمی‌کردم به بازی برسد ولی با زحمات دکتر صادقی او را در ۲۴ ساعت به بازی با اردن رساند. روند تیم ایران در کاپ آسیا خیلی خوب بود و به نظرم جامعه بسکتبال و رسانه‌ها تا پیش از بازی با اردن از روند تیم ملی راضی بودند. نظر کارشناسان هم این‌ بود که تیمی منسجم داریم که خیلی خوب دفاع می‌کند، اما در بازی با اردن روز بدمان بود.

وی با اشاره به اینکه تیم ایران می توانست جزو ۴ تیم برتر آسیا باشد، گفت: ما حتی شانس داشتیم جزو ۴ تیم نهایی کاپ آسیا باشیم و چه بسا اگر به این امر مهم می رسیدیم حتی لیاقت حضور در فینال را هم داشتیم، اما اتفاقات کوارتر اول و همچنین روند خوب تیم اردن و بازیکنان آن ها باعث شد تا در نهایت امر شکست بخوریم. در مقاطعی از بازی به اردن می‌رسیدیم، اما شوت‌های استثنایی بازیکنان آن ها کار را برای ما سخت کرده بود. ما در آن بازی دچار سختی زیادی شدیم.

ارمغانی درباره شرایط زلاتکو که به یک باره از تیم ملی جدا شد، اظهار کرد: یووانویچ از روز اول که قبول کرد کنار تیم ملی باشد، در قراردادش ذکر شده بود که تا یک تاریخ مشخص در کادرفنی باشد. وی به دلیل اینکه در تیم باشگاهی خود اردوی تابستانی داشت قرار بود که وی تا پایان پنجره سوم جام جهانی کنار ما باشد. زلاتکو به نظرم بهترین کسی بود که می‌توانست در آن زمان در تیم ملی و در تمرینات موثر باشد. او هرچند خارجی بود اما کاملا از فرهنگ ایران شناخت داشت زیرا در گذشته سابقه بازی در ایران را داشت. او الان در اسلواکی و تیم کومانرو در تور پیش فصل حضور دارد و همچنین در کنار آن کمک مربی تیم ملی اسلواکی هم انتخاب شده است.

سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: من هم موافقم که سطح تیم‌های المپیک و جام جهانی با تیم‌های آسیایی متفاوت است هر چند در محاسبه آمار، تمام نتایج بررسی می‌شود. هدفم از گفتم آمار این نبود که ارزش کار مربیان قبلی را پایین بیاوریم، بلکه خواستم توضیح دهم که هدف ما چه بود و چه کاری کرده‌ایم. برای نمونه ترن‌اور بیماری بسکتبال ایرا‌ن در تمام رده‌های سنی بوده و به نظرم منطقی است که فاکتور به فاکتور پیش برویم.

وی درباره آیا بهتر نبود در کاپ آسیا به جای بازیکنان با تجربه تیم ملی از نفرات جوانان استفاده می کردید، اظهار کرد: باید بگویم زمانی که در سال ۲۰۰۰ تغییر نسل ایجاد شد با زمان فعلی متفاوت است‌. جوانگرایی باید پله‌پله انجام شود چرا که خیلی اوقات حضور یک بازیکن باتجربه باعث می‌شود بازیکنان جواب پیشرفت سریع‌تری داشته باشند، پس نمی‌توانیم تمام تیم را به یک باره تغییر دهیم…

سرمربی تیم ملی بسکتبال درباره این شایعه که آیا او بازنشسته در مجارستان است، گفت: نمی‌دانم رفتن من به مجارستان چه ربطی به بازنشستگی من دارد و طبق قوانین مجارستان ۵ سال دیگر بازنشسته می‌شوم و ۲ سال هم می‌توانم تمدید کنم و این اخلاق را ندارم که در خانه بشینم، تا پایان پنجره‌های جام جهانی خواهم بود که این قرارداد با تیم ملی قابل تمدید است‌.

وی درباره اینکه آیا تمایلی برای دعوت از نیکخواه بهرامی به تیم ملی دارد یا خیر، تصریح کرد: به نظرم بازیکنانی که در کوران مسابقات هستند می‌توانند در تیم ملی باشند. گر چه صحبت جوانگرایی است اما نباید از باتجربه‌ها غافل شد و به نظرم در حال حاضر کامرانی یا نیکخواه بهرامی از نطر آمادگی و فیزیکی در شرایطی نیستند که در تیم ملی باشند.

سرمربی تیم ملی درباره اینکه خستگی بازیکنان در کوارتر چهارم بی احترامی به شان تیم ملی نبود، اظهار کرد: به نظرم افت بدنی یک تیم مثلا در کوارتر چهارم بازی با اردن ربطی به شخصیت یک تیم ملی ندارد، چرا که بازیکنان ایران با تمام توان جنگیدند و واقعا فشار کوارتر سوم باعث شد در کوارتر چهارم دچار افت بدنی شویم و اشتباهات فردی افزایش پیدا کند.

وی در مورد اینکه بهتر نیست بازی های لیگ طولانی تر شود، بیان کرد:  به نظرم لیگ پویایی نداریم و از نظر زمانی خیلی کوتاه هستند. در اروپا لیگ‌ها بیش از ۱۰ ماه طول می‌کشد ولی در ایران لیگ از مهر یا آبان شروع و در بهترین حالت در اسفند ماه تمام می‌شد و از فرودین تا آغاز پاییز بازیکنان ما در استراحت هستند. باید برای طولانی‌تر شدن لیگ تدابیری اندیشیده شود.

ارمغانی در پاسخ به این سوال که آیا سطح آرزوهای تیم ملی افت کرده و به تیم درجه دوم‌ آسیا تبدیل شده ایم، اینطور پاسخ داد: نباید در ابتدا راجع به سطح آرزوها صحبت کرد  اول باید کار و تلاش کرد تا در آینده بهتر و بهتر شویم. هدفم از گفتن آمار و ارقام این بود که بگویم در ۲ ماه اخیر چه روندی را طی کرده‌ایم. ما خوب بسکتبال بازی کردیم و اگر واقع‌گرایانه نگاه کنیم باید همه بازی ها را با هم ببینید نه اینکه فقط یک شکست مقابل اردن برجسته شود. عملکرد ایران در کاپ آسیا ۴ تکه است، نه آن که فقط بازی با اردن را تحلیل کنید. آیا همین تحلیل‌های تند پس از بازی با ژاپن هم بود؟ باید روند پیشرفت تیم ملی بررسی شود نه اینکه پس از ۲ ماه یک شکست ملاک بررسی قرار گیرد. اگر فنی بحث کنیم می‌توانم بهتر و تکه تکه بگویم که کجا خوب و کجا بد بودیم. نمی‌توانیم تمام عادت‌های بازیکنان را در ۲ ماه تغییر دهیم.

سرمربی تیم ملی درباره برنامه های پیش روی و دعوت جعفری به اردو گفت: جعفری تازه به اردو اضافه شده و با بررسی سوابق این بازیکن دعوت کردیم تا وی را مورد محک قرار دهیم و دعوت از تمام بازیکنان با مسئولیت خودم بوده است. همچنین تصمیم داریم هفته دیگر و پس از عاشورا اردوی تیم ملی با حضور نفراتی مانند حامد حدادی و بازیکنان تیم ایران نوین که به ژاپن نخواهند رفت زیر تطر دستیارانم آغاز می‌شود. از ۴ مربی فعلی ۲ مربی راهی ژاپن می‌شوند و ۲ نفر در ایران خواهند ماند.

وی درباره زلاتکو که آمد ایران و برای خودش رزومه جمع کرد، اینطور پاسخ داد: یووانویچ هیچ قصدی نداشت که در ایران برای خود رزومه درست کند و این بی‌انصافی و کج‌نظری است و نباید فردی را که نمی‌شناسید اینگونه قضاوت کنید.

ارمغانی در مورد اینکه آیا صعود به جام‌جهانی می دهد، گفت: واقعا صعود به جام‌جهانی سخت است و هیچ مربی قول صعود به جام‌جهانی و المپیک را نمی‌دهد، هر چند باید تلاش کنیم تا به موفقیت برسیم.

سرمربی تیم ملی بسکتبال افزود: هر مربی در کنار من بخشی از کار را برعهده دارد و مسئولیت ها کاملا مشخص است و باید تاکید کنم از اطلاعات و کمک‌های دستیارانم بسیار استفاده می‌کنم. اینگونه نیست که دستیارانم تمرکز نداشته باشند.

وی درباره اینکه آیا بهتر نبود دستیاران با تجربه‌ای مانند مصطفی هاشمی و ... به کادر خود اضافه می کرد، اینطور پاسخ داد: حق مسلم هر مربی است که کادر خود را انتخاب کند و این دلیل بر این نیست که تفکرات و نظرات مربیان دیگر استفاده نکنم. برنامه دارم که در هفته‌های آینده اتاق فکری با مربیان دیگر داشته باشیم تا از همه نظرات بهره ببریم.

انتهای پیام/

کدخبر: 810968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟