برای برق انداختن لیوان و استکان های کریستالی چه کنیم؟

به گزارش رکنا، برای اینکه لیوان و استکان ها و همچنین پارچ آب و بشقاب کریستالی و شیشه ای را برق بیندازید بهترین راهکار این است که پودر ماشین لباسشویی و مایع ظرفشویی را باهم مخلوط کنید و بعد لیوان و استکان ها را با اسکاچ نرم آغشته به این مخلوط تمیز کنید و با آب ولرم آبکشی کنید که خیلی خوب تمیز می شود.

روش دوم این است که مخلوطی از جوش شیرین و سرکه را درست کنید و ظرف ها را به آن آغشته کنید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند و بعد با اسکاچ نرم پاکش کنید. با این کار ظروف برق می زند.

یک روش جالب و عالی هم که از قدیم مورد استفاده قرار می گرفت این است که برای شستن ظروف شیشه ای و کریستالی از خاکستر آتش استفاده کنید که باعث درخشش ظروف می شود.

شستن ظروف کریستالی و پاک‌کردن تمام لکه‌ها یک ترفند اساسی در خانه‌داری است. تجمع لکه‌های آب سخت روی ظروف کریستالی، آن‌ها را لکه‌دار و تار می‌کند؛ به طوری که دیگر تمایلی به استفاده از آنها نخواهید داشت. خوشبختانه اگر زودتر به فکر برق انداختن ظروف کریستال خود بیفتید، می‌توانید با چند راهکار ساده آنها را مثل روز اول براق و درخشان کنید. شستشوی اصولی و بکارگیری مواد خانگی مانند سرکه و محصولات شوینده هم به عنوان پیشگیری‌کننده از لکه‌ها و هم از بین‌برنده آنها توصیه می‌شود. در این مطلب به روش‌هایی برای شفاف کردن ظروف کریستالی می‌پردازیم.

دلیل کدر شدن ظروف کریستالی

به چند دلیل زیر ظروف کریستال آشپزخانه شما کدر و لکه‌دار می‌شوند:

دلیل اول:

مهم ترین دلیل آن، شست‌وشو با آب سخت است. آهک و سایر مواد معدنی موجود در آب به راحتی روی سطح کریستال رسوب می‌کنند و لکه‌های سفید رنگی به جا می‌گذارند.

دلیل دوم:

اگر مواد شوینده به درستی با آب شسته نشود، می‌تواند سفیدی روی ظرف باقی بگذارد؛ البته این لکه‌ها به راحتی تمیز می‌شوند و یک آسیب دائمی به کریستال محسوب نمی‌شوند.

دلیل سوم:

اگر ظروف کریستال خود را در ماشین ظرفشویی می‌شویید، نمک ماشین و نوع شوینده نیز علاوه بر آب عوامل مهم ایجاد‌کنندهٔ لکه‌های کدر روی کریستال هستند.

دلیل چهارم:

به غیر از سختی آب، دمای آب نیز از عوامل ایجاد لکه و کدری بر روی ظروف کریستال است. شستن ظروف کریستالی با آب بسیار داغ و مواد شوینده قوی می‌تواند ظاهر ظرف را به مرور کدر و بدرنگ کند.

بهترین کار برای پیشگیری از تجمع لکه‌های آب و شوینده بر روی کریستال، این است کوچکترین لکه‌ها را سریعا با یک اسکاچ و مایع ظرفشویی نویتکس به خوبی بشویید. خشک کردن با یک پارچهٔ نرم و بدون پرز نیز از تجمع بیشتر لکه‌ها جلوگیری می‌کند.

نحوه شستشوی ظروف شیشه ای و کریستالی

ظروف کریستالی را می‌توانید مانند سایر ظروف با آب و مایع ظرفشویی و یا مایع سفیدکننده‌ بشویید. در ادامه درباره نحوه شفاف‌کردن ظروف کریستالی با دست و ماشین ظرفشویی بیشتر صحبت کرده‌ایم.

نحوه شستن ظروف کریستالی در ماشین ظرفشویی

شستن ظروف کریستالی با دست روشی مطمئن‌تر از شست‌وشو با ماشین ظرفشویی است و به طور کلی تمیز کردن ظروف کریستالی با ماشین ظرفشویی توصیه نمی‌شود؛ زیرا گرمای شدید و شوینده‌های پودری ساینده، سطح کریستال را خش‌دار می‌کنند. همچنین تکان‌های ماشین ظرفشویی نیز می‌تواند باعث خردشدن یا ترک‌خوردن ظروف کریستال شود. اما به هر حال می‌توانید ظروف کریستال خود را با توجه به یک سری نکات در ماشین ظرفشویی بشویید.

نکته اول: لیوان‌های کریستال خود را با فاصله حداقل به اندازه یک انگشت در ماشین ظرفشویی قرار دهید.

نکته دوم: از یک چرخه ملایم در ماشین ظرفشویی برای اکثر ظروف کریستالی استفاده کنید اما از گزینه خشک‌کن با گرمای بالا صرف نظر کنید.

نکته سوم: برنامه ماشین ظرفشویی را بر روی دمای کمتر از ۶۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. هرچند برخی از ماشین‌های ظرفشویی ممکن است برنامه مخصوصی برای ظروف کریستالی داشته باشند.

نکته چهارم: برای جلوگیری از کمترین لکه و کدری باید از شوینده‌های مناسب با برندهای معتبر استفاده کنید.

نحوه شستن ظروف کریستالی با دست

    سینک ظرفشویی را با آب گرم، چند قطره مایع ظرفشویی و یک فنجان سرکه پر کنید.

    ظروف کریستال را چند دقیقه در این محلول خیس کنید؛ سپس به آرامی با یک اسکاچ نرم آنها را پاک کنید.

    درنهایت با آب گرم به خوبی ظروف را بشویید تا مواد شوینده از آنها پاک شود.

    بلافاصله با یک پارچه میکروفایبر تمیز و بدون پرز ظروف را خشک کنید تا لکه آب روی آنها ایجاد نشود.

نحوه برق انداختن ظروف شیشه ای و کریستالی

اگر ظروف کریستالی شما به هر دلیلی کدر و لکه‌دار ‌شده‌اند، با چند ترفند ساده برق انداختن آنها را انجام دهید.

    دو فنجان سرکه را در یک سینک پر از آب گرم بریزید و ظروف کریستال را 3 دقیقه داخل آن خیس کنید.

     ظروف را از سرکه خارج کرده و آنها را با یک پارچه یا اسکاچ تمیز کنید.

    اگر هنوز لکه‌های سرسختی باقی مانده‌اند، برای شفاف کردن ظروف کریستالی، مقداری جوش شیرین، خمیردندان یا پاک‌کننده دندان مصنوعی را روی لکه‌ها بریزید و آنها را با اسکاچ پاک کنید.

    یک بار دیگر ظروف را کاملا با آب و مایع ظرفشویی بشویید و خشک کنید تا درخشان و براق شوند.

در روشی دیگر برای پاک کردن لکه‌های قوی‌تر خمیری از نصف قاشق چای‌خوری نمک و سرکه تهیه کنید. این خمیر را به آرامی روی ظروف کریستالی بمالید و چند دقیقه بگذارید بماند تا لکه‌های سخت را پاک کند.

یک ظرف بزرگ را با آب گرم و یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین پر کنید. ظروف را داخل آب بگذارید و روی آنها سرکه بریزید. جوش شیرین و سرکه در آب واکنش می‌دهند و حبابی ایجاد می‌شود؛ این واکنش لکه‌ها را از کریستال تمیز می‌کند.

حتما بعد از تمیز کردن ظروف کریستالی با آب و سرکه یا جوش شیرین آنها را با یک پارچه بدون پرز خشک کنید.

نکات مهم در نگهداری از ظروف کریستالی و شیشه ای

نکته اول:

در اسرع وقت بعد از غذا خوردن ظروف کریستالی خود را با آب و مایع ظرفشویی نویتکس بشویید تا لکه‌دار و کدر نشوند.

نکته دوم:

برای براق کردن ظروف کریستالی، آنها را در آب گرم – نه خیلی داغ – با یک شوینده به همراه سرکه یا جوش شیرین بشویید.

نکته سوم:

حتما بعد از شست‌وشو با یک پارچه تمیز آنها را خشک کنید. خشک شدن در محیط آشپزخانه روی لیوان‌ها و ظروف، رسوبات آب ایجاد می‌کند.

نکته چهارم:

اگر با لکه‌ها روی ظروف کریستال مواجه شدید آنها را یک یا دو ساعت در محلول حاوی سرکه و آب خیس کنید تا پس از مدتی دوباره ظروفی تمیز و درخشان داشته باشید.

نکته پنجم:

ظروف کریستال بسیار متخلخل‌تر از ظروف شیشه‌ای معمولی است و بوهای محیطی را به راحتی جذب می‌کند. بهتر است آنها را در نزدیکی قهوه، ادویه یا شوینده‌هایی با بوی قوی نگهداری نکنید.

کدخبر: 935911 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟