آسیب به عرصه مسجد وکیل شیراز / علت چه بود؟

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، سید موید محسن‌نژاد افزود: پیرو درخواست هیات‌امنای مسجد وکیل شیراز مبنی بر مرمت سرویس بهداشتی، پس از تهیه طرح و بازدید میدانی در محل و تشکیل دو جلسه با نمایندگان اوقاف، شهرداری و هیات‌امنا و دستگاه‌های اجرایی از جمله آبفا و اداره برق تصمیم بر آن شد که تخلیه فاضلاب از طریق سیستم مرکزی شهری انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: هنگام بازدید میدانی کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی، متوجه کم شدن ضخامت سقف گاوچاه در کنار سرویس بهداشتی‌ها شدند، که طی یک مکاتبه و تماس با هیات‌امنا برای جلوگیری از بروز خطر مقرر شد مسیر معبر کنار سرویس بهداشتی تا رفع آسیب مسدود شود.

محسن‌نژاد افزود: قسمتی در حدود یک متر در ۷۰ سانتی‌متر از سقف گاوچاه که کف کوچه را تشکیل می‌دهد طی چند روز اخیر ریزش کرده، اما هیچ تهدیدی برای اصل بنا محسوب نمی‌شود و تقریباً این اتفاق در اکثر گاوچاه‌ها به سبب وجود رطوبت و سست شدن خاک قابل پیش‌بینی است.

او اضافه کرد: مقرر شده با همکاری شهرداری شیراز و هیات‌امنا تحت نظارت کارشناسان میراث‌فرهنگی پروژه اصولی مرمت به زودی آغاز شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی شیراز نیز گفت: موضوع تخریب و ریزش مسجد تاریخی وکیل شیراز بر اثر فرونشست شایعه است و صحت ندارد.

حسین عباسی مهر نیز گفت: ماجرای ریزش و تخریب بخشی از سقف مسجد تاریخی وکیل که در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد.

وی ادامه داد: در قسمت شرقی مسجد وکیل کوچه‌ای قرار دارد که زیر آن گاوچاهی قرار دارد که در گذشته از این طریق و با استفاده از احشام آب به روی زمین منتقل می شده است و انتهای این گاوچاه خاک دستی ریخته شده که زمین این قسمت کمی ریزش داشته که هیچ ارتباطی با مسجد وکیل ندارد و هیچ سقفی هم ریخته نشده است.

وی با بیان این که این فرونشست هیچ تاثیری بر بنای مسجد تاریخی وکیل نداشته است افزود: به دلیل جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، ورود به بخش دالان و سرویس بهداشتی که نزدیک قسمت ریزش کرده است ممنوع شده و به زودی با مرمت محل فرونشست، این بخش از مسجد بازگشایی می‌شود.

مسجد وکیل شیراز یکی از بناهای شاخص دوره زندیه در شهر شیراز است.

این مسجد که به دستور کریم‌خان زند ساخته شده در غرب بازار وکیل واقع شده ‌است.

مساحت شبستان آن در حدود پنج هزار متر مربع است و منبر چهارده پله‌ای یکپارچه از سنگ مرمر از زیبای های قسمت شبستان است.

این مسجد دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. کاشی کاری صحن و ایوان‌های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟