گورهای جواهرده یا لانه حیوانات؟!

به گزارش رکنا ، مسؤول موزه مردم‌شناسی رامسر گفت: گور‌هایی در منطقه اسطل‌کنار جواهرده با سابقه ۲ هزار ساله وجود دارند که امروزه لانه سگ و مرغ و... است که قرار است میراث فرهنگی اقداماتی انجام دهد تا به عنوان سایت موزه معرفی شود.

عیسی خاتمی در نشست انجمن میراث فرهنگی شهرستان رامسر با اشاره به اینکه این انجمن پس از ۱۰ سال احیا شده است، اظهار کرد: سابقه سکونت در شهرستان رامسر ۵ هزار سال است و رامسر را باید به عنوان شهری باستانی عنوان کرد نه شهری تاریخی.

نابودی تاریخ کهن جواهرده

وی با اشاره به اینکه شهروندان ما به سابقه شهر آگاه نیستند و یکی از کار‌های مهم انجمن آگاه‌سازی مردم است، اظهار کرد: گور‌هایی در منطقه اسطل‌کنار جواهرده با سابقه ۲ هزار ساله وجود دارند که امروزه لانه سگ و مرغ و... است که قرار است میراث فرهنگی اقداماتی انجام دهد تا به عنوان سایت موزه معرفی شود.

مسؤول موزه مردم‌شناسی رامسر با بیان اینکه منطقه دیگری در جواهرده که سنگ قبرهایی به طول 1.5 متر و با عرض ۶۰ سانتی‌متر و با قدمت بیش از ۲۰۰ سال وجود دارد، تصریح کرد: این سنگ قبرها اکنون وجود ندارند که نمونه‌های دیگر آن وجود در‌ها، ظروف، تصاویر و کتاب‌های قدیمی موجود در مساجد و... است که باید جمع‌آوری و نگهداری شوند تا از نابودی آنها نیز جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: کتاب از آستارا تا استر‌آباد اثر دکتر ستوده اشاره کرد که در آن ۵۰  نمونه آثار فرهنگی شهرستان رامسر نامبرده شد که اکنون بسیاری از آنها وجود ندارند و در حال نابودی هستند.

تخریب میراث فرهنگی 

محمد آزاد فرماندار رامسر نیز با تاکید بر اینکه شهرستان رامسر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی دارد، افزود: شهرستان ما دارای قدمتی باستانی است، اما میراث فرهنگی ما در معرض تهدید و تخریب است.

فرماندار شهرستان رامسر با تاکید بر اینکه هر یک از ما خاطرات بسیاری از روستا‌ها و مناطق مختلف شهرستان داریم، تصریح کرد: ما این آثار را باید زنده نگه داریم تا جوانان امروزی نیز آنها را ببنند و از قدمت شهرستان خود باخبر شوند.

ثبت ۲۷ اثر ملی رامسر در فهرست آثار یونسکو

محمد‌قاسم کفاشی کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان رامسر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه براساس شواهد و مدارک در شهرستان رامسر از هزاره سوم پیش از میلاد شاهد استقرار فرهنگی بودیم، گفت:  ۲۷ اثر ملی از شهرستان رامسر در فهرست آثار یونسکو به ثبت رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه در ۹۰ سال پیش به واسطه شرایط طبیعی و فرهنگی زیر‌ساخت‌های کلان‌شهر گردشگری خاورمیانه شکل‌گیری شد، اظهار کرد: مدت بسیاری انجمن میراث فرهنگی تشکیل نشد و این سبب ایجاد مشکلات بسیاری در بخش میراث شد که باید به آنها بیشنر توجه شود.

کفاشی هدف اساسنامه انجمن میراث فرهنگی برای دستیابی به اهداف عالیه سازمان میراث فرهنگی را برشمرد و جلب داوطلب و مشارکت مردمی در این حوزه را مهم دانست و افزود: مشارکت اجتماعی و هنری، پیشنهاد راهکارهای اجرایی برای عملیاتی کردن موضوع‌ها، همکاری هیأت‌های مختلف و همچنین مسائل تخصصی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از جمله اهداف اساسنامه هستند.

وی با تاکید بر اینکه انجمن‌های میراث فرهنگی و کار‌گروه‌های برای جمع‌آوری میراث منقول تشکیل خواهد شد، گفت: برخی از میراث ما با توجه به مداخلات شهری ثبت موقت یونسکو هستند و نمونه آن وجود شدت تراکم و تغییر کاربری است که در مازندران تنها شهرستان رامسر بیشترین میزان تغییر کاربری را دارد و از ابتدای سال جاری ۵۰۰ نمونه تغییر کاربری را داشتیم که برای شهرستان  حوزه بوم‌گردی تاسف‌بار است.

عبدالرضا رشیدی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر نیز با اشاره به اینکه اردوهای فرهنگی و هنری مدارس و هنرمندان می‌تواند مکان‌های تاریخی باشند، پیشنهاد داد: تاریخ رامسر را نیز می‌توان به عنوان جزوه در اختیار دانش‌آموزان قرار داد تا  به خوبی به شناخت فرهنگ و قومیت خود آگاه شوند و یا جزوه‌های تاریخ رامسر به عنوان مطالعه آزاد در اختیار دانش‌آموران قرار گیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟