از «مومیایی» 2300 هزار ساله تا «تبر دستی» 50هزار ساله + عکس

اوایل مهرماه سال جاری مجموعه آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر Art سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس» از کشور هلند وارد ایران شد و این نمایشگاه 10 مهرماه با حضور علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، هارولد روی‌توپان رئیس موزه درنتس هلند، محمدرضا کارگر رئیس موزه‌های کشور، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران به صورت رسمی افتتاح شد.

موزه درنتس یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های هلند است که در سال 1854 میلادی تأسیس شد و در مرکز شهر آسن و مرکز استان درنته قرار گرفته و بیش از 90 هزار اثر باستان شناسی، مردم شناسی و هنری را در خود جای داده است.

13970723000991_Test_NewPhotoFree

آثار باستان شناسی موزه درنتس

این نمایشگاه در سه بخش باستان‌شناسی، سفال قرن ۱۹ و تابلوهای نقاشی قرن ۱۹ در موزه ملی ایران ایجاد شده و 331 ظرف سفالین و فلزی، ابزار سنگی، زیورآلات، مومیایی طبیعی انسان از جمله آثاری است که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

این اشیا بر اساس گاه‌نگاری زمانی به نمایش گذاشته شده و از قدیمی ‌ترین شی‌ء شروع شده و همینطور که به جلو حرکت می‌کنید تاریخ به جلو حرکت می‌کند.

قدیمی‌ترین شیء در این نمایشگاه متعلق به ۵۰ هزار سال پیش با نام «تبر دستی» است که به دوره پارینه سنگی باز می‌گردد.

13970723000981_Test_NewPhotoFree

تبر دستی 50 هزار ساله

همچنین شما می توانید در نمایشگاه «آثار سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» مومیایی یک مرد هلندی را ببینید که بر اساس کارشناسی‌ها کمتر از 45 سال سن داشته است.

این مرد بین سال‌های 430 تا 205 پیش از میلاد می‌زیسته و در سال 1914 میلادی (1293 خورشیدی) کشف شده است.

با توجه به اینکه در زمان کشف این جسد هنوز شیوه‌های نوین ابداع نشده بود برای حفظ جسد مومیایی آن را خشک کردند، در نتیجه شکل ظاهری جسد با زمان کشف آن تفاوت زیادی دارد.

13970723000986_Test_NewPhotoFree

مومیایی 2300 ساله

در مجموع جسد کامل است و تنها ساعد و دست چپ، انگشتان، زانو و پای راست ان از بین رفته و با توجه به سبیل و احتمالاً ریش می توان نتیجه گرفت که جسد مربوط به مردی است که طبق ویژگی‌های استخوانی کمتر از 45 سال سن داشته است.

گالری نقاشی نمایشگاه در برگیرنده منتخبی از آثار هنرمندان هلندی است که عمدتاً شامل مناظر و زندگی روستایی در استان درنته است.

در این نمایشگاه که تا 17 فروردین ماه 98 ادامه دارد شاهد آثار باستان شناسی در گالری شماره (1)، آثار سفالینه در گالری شماره (2) و تابلوهای نقاشی در گالری شماره (3) موزه ملی ایران خواهید بود.

13970723000994_Test_NewPhotoFree

نقاشی مناظر روستایی استان درنته

این در حالی است که نمایشگاه «ایران: مهد تمدن» هم با ۱۹۶ اثر از موزه ملی در موزه درنتس هلند برپا است و به گفته هارولد روی‌توپان، رئیس موزه درنتس تاکنون ۸ هزار نفر از نمایشگاه «ایران مهد تمدن» در درنتس بازدید کرده‌اند.

وی ابراز امیدواری کرده تا پایان برگزاری این نمایشگاه که حدود 2 ماه دیگر است، تعداد افراد بازدیدکننده به ۱۰۰ هزار نفر برسد.

در این میان ۹۹ درصد بازدیدکنندگان هلندی بودند که از میان آنها ۷۰ درصدشان از مناطق غربی هلند مانند آمستردام بودند و یک درصد آنها غیرهلندی و از میان ایرانی‌هایی هستد که در اروپا زندگی می‌کنند.

نمایشگاه هلند در موزه ملی ایران روزهای دوشنبه‌ تعطیل است و علاقه‌مندان می‌توانند در سایر روزهای هفته از ۹ صبح تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند./ منبع: فارس

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟